Jongensradio anno 2014

Hubie

Special Member

Beste H.F. knutselaars,
een paar jaar geleden was ik vrij actief op Circuits Online,met name in het H.F. forum.
Door omstandigheden heb ik een tijd niets aan de hobby kunnen doen.
Vandaar deze vraag: Is F.A.S. Sterrenburg nog a live ??

Zijn boek " Ontvangers " was een ware openbaring voor mij (en nog steeds)

Hij liet regelmatig van zich horen in het HF Forum.

73's Hubie

Enkele jaren geleden was hij hier ook soms te horen maar sedertdien niks meer van gehoord.
Toeval wil, dat ik ook het boek "ontvangers" vorige week nog in mijn handen heb gehad, met de gedachte waar is die man nu die mij veel heeft bijgebracht.

LDmicro user.
pietplof

Golden Member

Da's wel heel erg toevallig.
Heb net mijn werkplaatsje uitgemest en jawel even mijn poetswerkzaamheden onderbroken om het boek van sterrenburg door te bladeren.een stukje tekst over de frequentiestabiliteit was zeer verhelderend.
Of hij op dit forum aanwezig was is mij onbekend.
Wel denk ik dat de man al heel aardig richting de seniorenstatus wandelt gezien mijn gedachte dat ik het bewuste boek al tijdens mijn studietijd heb gelezen en dat was in 1965.

festina lente
Jinny

Golden Member

Zal hem eens mailen, heb het mailadres nog...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

je kunt hem ook nog ouderwets mailen door die tochtsleuf in de voordeur :) z'n adres is vindbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Zover woon ik niet bij hem weg, een kleine 20 Km....
Maar lui wijf als ik ben heb ik eerst maar de mail gepakt....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Op 20 augustus 2014 09:31:18 schreef pietplof:

Wel denk ik dat de man al heel aardig richting de seniorenstatus wandelt gezien mijn gedachte dat ik het bewuste boek al tijdens mijn studietijd heb gelezen en dat was in 1965.

Hij is, volgens eigen schrijven, geboren voor WO II...

Ik heb het boek Ontvangers destijds nieuw gekocht, die druk stamt uit 1970
Welke druk heb jij?

pietplof

Golden Member

Raaf12.
Zo te zien deugt mijn informatie niet.
Heb het boek net gepakt en het blijkt dat ik een exemplaar heb dat ook in 1970 is gedrukt.
En er staat geen informatie in over welke druk maar ook geen teksten zoals: ,, bij de tweede druk" o.i.d. Daaruit moet ik wel constateren dat er sprake is van een eerste druk.
En dus kan ik ook niet in '65 gelezen hebben maar kennelijk zelfs na mijn diensttijd.
Zou port je hersenen aantasten?

festina lente
RAAF12

Golden Member

Haha zolang je de soldeerbout niet in je oren stopt zal het wel meevallen <G>

evdweele

Overleden

In het exemplaar "Ontvangers" dat in mijn boekenkast staat, staat gedrukt /april 1970/ met daaronder een stempel

Voorwoord bij de tweede druk
Deze druk is volledig herzien en aan de huidige stand der techniek aangepast.
Sijbekarspel, januari 1973 F.A.S.Sterrenburg

1970 is dus de eerste druk.

Ik heb ook nog een serie artikelen uit Radio Bulletin 1968 (maart tot december) "Ontwerp en constructie van DX-Ontvangers".

Boeiend leesvoer.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

Ik kan iedereen geruststellen, heer Sterrenburg is alive en kicking...

Hij heeft wel een opmerking die ik even integraal herhaal..

O ja, Jinny, het is natuurlijk zo dat in de 4e druk ALLES wordt herroepen uit ALLE vorige drukken, dus of iedereen maar even snel de 4e druk wil aanschaffen .... :)

Verder is hij druk met andere zaken, hoewel het ontvangstvirus niet is weggesmolten deze zomer...

Zie de foto's (facebook)
Er zat een heel verhaal bij, maar dat mag ie zelf vertellen als een van de admins de man op weg kan helpen met een nieuw wachtwoord, want daar gaat het mis......

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10314479_310744552438583_9079725937207340998_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/10628436_310744909105214_932680661373019900_n.jpg

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Dat moet geen probleem zijn een emailtje naar bijv. Jeroen en die geeft een nieuw password per omgaande.
Dat is een flinke massieve bak daar op de foto.

edit: gevonden (tnx to Google)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/85061/4

Op 21 augustus 2014 00:17:53 schreef evdweele:

Ik heb ook nog een serie artikelen uit Radio Bulletin 1968 (maart tot december) "Ontwerp en constructie van DX-Ontvangers".

Is dat hetzelfde als het ontwerp en de bouwbeschrijving van de DX ontvanger in de appendix van het boek?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 21 augustus 2014 18:02:10 (56%)

Jinny

Golden Member

Ach, en hier is de rest van de mail.....
Ik laat Frithjof hier dan zelf maar aan het woord....

En ja, dus, ik "doe" het nog, ben vorige maand 80 geworden en wacht nu op een midlife crisis. Het doet me veel genoegen te lezen dat mijn "jeugdzonden" nog bij sommigen van het forum bekend zijn, dank en groeten aan allen. Nou, die eerste druk was van 1970 (de scribenten die er aan refereren zijn trouwens ook niet meer zó jong!) en in 1980 was de 4e druk. Eerste druk rode kaft, vierde een donkergroene. Toen ben ik gestopt, ik werd er kotsmisselijk van dat je een schakeling beschreef met een supernieuw chipje en een paar maanden later werd die chip uit de handel genomen...

Even er tussendoor op je onderschrift reageren - "Meneer, we zijn omsingeld.” "Uitstekend, dat betekent dat we in elke richting kunnen aanvallen.” Er is een alternatieve zienswijze mogelijk, die ik hierbij citeer voor de antieke intellecten die de dode taal "Frans" nog spreken. Toen de Slag om Verdun (1916) begon, vatte een Franse generaal de situatie samen als: "Nous sommes dans un pot de chambre et nous y serons emmerdés"...

De radio-activiteit is hier niet geweldig de laatste tijd. Ik heb namelijk altijd een nu volstrekt uit de hand gelopen interesse gehad op het gebied van micro-organismen en heb tot dusver zo'n 70 artikelen in de internationale literatuur gepubliceerd. Dat heeft geleid tot projecten in samenwerking met onderzoekers uit Argentinië, VS, Australië en verscheidene Europeese landen, en dat voorkomt zeer effectief dat ik met een poes (of mijn echtgenote) op schoot achter de geraniums thee zit te drinken.

Maar helemaal op nul sta ik nou ook weer niet, alleen is de QRM in onze woning volstrekt onpruimbaar. De enige manier om nog iets te ontvangen is met een loop. Een tijd geleden wist ik (na echt eeuwen zoeken) voor $ 30.- de hand te leggen op de middengolf ontvanger van de beroemde Amerikaanse ARC-5 serie - ook bekend als de Command Sets - uit de Tweede Wereldoorlog. Die is uiterst zeldzaam, de meest voorkomende in de dump indertijd was de set voor 6-9 MHz, de meest geliefde was de langegolf set (0.2 - 0.55 MHz) omdat je die als achterzet voor een KG converter kon gebruiken en dan een zeer selectief geval overhield (MF van 85 kHz, zeer scherpe doorlaat, een Q5er noemden we dat). Ik heb die MG set volledig gerestaureerd, de hele bedrading met rubberisolatie was totaal verrot en de elco's idem dito. Toen ik daarmee klaar was werd er een op Ebay aangeboden en die bracht uiteindelijk $ 650.- op... Het is een wonder van vernuft, je krijgt domweg op elke 9 kHz afstand een zender. Twee interessante bevindingen:

1) ik heb eerst pijnlijk nauwkeurig volgens het handboek uit 1944 de set afgeregeld. Het bleek dat je dan onvermijdelijk een asymmetrische doorlaat kreeg. Geen wonder dat het zo lang heeft geduurd voordat de geallieerden de As-mogenheden hebben verslagen... Toen heb ik de ouderwetse (en dus enige echte) methode toegepast: van elke MF trafo één kring afregelen terwijl de andere kring met een R van 1,5 kOhm of zo wordt gedempt. Perfect symmetrisch! Zo zie je dat die oude trucjes op Grote Wijsheid berusten...
2) met een draad aan de hoog-impedante ingang natuurlijk hopeloze QRM. Gelukkig zit er ook een laag-impedante ingang op (voor peilen) en ik sloot daar een loop op aan van een meter diameter ongeveer. Weg QRM, maar die draadlus zat me niet lekker. Toen redeneerde ik dat een ferriet-antenne weliswaar altijd als afgestemde kring wordt beschreven, maar dat ie ook best als laag-impedante loop zou moeten kunnen werken. Dus een ferrietstaaf genomen, circa 10 windingen geïsoleerd draad er op - en perfecte ontvangst zonder QRM en met richteffect.

Het grappige is dat ik met zo'n setje veel meer plezier heb dan met een modern digitaal monster, ik "doe echt aan radio" en dat idee heb ik met modern spul toch eigenlijk nooit gehad... Ik heb ook een exemplaar van de LG Command Set, met dezelfde ouderdomsklachten, die ga ik deze winter eens helemaal opnieuw opbouwen. Dan kan ie er weer 70 jaar tegen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Doe de Grote Hellehond de groeten van mij ...

;-)

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Heb al veel gehoord hier op het forum over de boeken van Sterrenburg. Is er nog een mogelijkheid ze te krijgen?

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.
Shiptronic

Overleden

Met kopen heb misschien sneller succes ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hugo Welther

Moderator

Ik ben met vakantie dus kan helaas niet helpen. As. weekend ben ik weer thuis.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

Ze zijn te huren bij de plaatselijke bieb of kopen. Snel bij wezen er zijn meer kapers op de kust.
http://www.radioboek.nl/catalog/product_info.php?products_id=923

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 21 augustus 2014 22:19:28 (12%)

evdweele

Overleden

Op 21 augustus 2014 17:44:23 schreef RAAF12:
Is dat hetzelfde als het ontwerp en de bouwbeschrijving van de DX ontvanger in de appendix van het boek?

De appendix in mijn boek (tweede druk) beslaat slechts 5½ pagina's.
De artikelenreeks in RB 1968 bestaat uit 40 pagina's. Dit is min of meer een complete bouwbeschrijving waar ook veel aan het eigen initiatief wordt overgelaten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hensz

Golden Member

Op 21 augustus 2014 17:30:51 schreef Jinny:
...als een van de admins de man op weg kan helpen met een nieuw wachtwoord, want daar gaat het mis...

Dat hoeft niet eens, klikken op de link: "wachtwoord vergeten" en je krijgt al een nieuwe. Daar hoeft Jeroen z'n bed niet voor uit te komen. :D

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Hoi iedereen,
Bedankt voor alle reacties.
Zag bij de reacties een paar ouwe bekenden (Rd12tf en Shiptronic)
Waar zijn (Z)weetvoetje en pa4tim gebleven ?
In ieder geval goed nieuws dat F.A.S. nog altijd alive and kicking is.(en hoe !!)

Mijn mening is dat iedere knutselende radioamateur dit in de boekenkast moet hebben (ja,ook anno 2014)
Ook al kunnen ze tegenwoordig een complete RX in een chip bouwen.

73's Hubie NL-9686 - pe2vhe

Jinny

Golden Member

Jeroen heeft het inmiddels geregeld voor de oldtimer...
Klasse wat service aangaat.....
Wie weet reageert hij hier nog..
Ik heb de artikelenreeks hier op CO met belangstelling gevolgd destijds, en ook toen al een contact opgekomen met de Hellehond...
Zou leuk zijn als hij weer eens terug zou kunnen komen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Op 22 augustus 2014 02:31:57 schreef Hubie:

Waar zijn (Z)weetvoetje en pa4tim gebleven ?

Geen idee ;-)

Laatst nog een stuk jongensradio zitten lezen. Was echt leuk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 22 augustus 2014 07:57:49 schreef fred101:
[...]

Geen idee ;-)

Ik ook niet. :7

Ik lees nog regelmatig mee. Maar het experimenteren komt er niet meer zo van. Of misschien op een andere manier in mijn werk op TU/e, het bouwen van simulaties voor EM-golven.
Maar het jeukt wel soms. Ik probeer hier op de TU/e in ieder geval wel nog een projectje te starten voor wat experimenteel werk.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.