Jongensradio anno 2014

Laat ik ook eens wat over mijzelf vertellen.

Ten eerste, ik heet natuurlijk niet echt Cyrano. (Zou ik mogen willen. :-) )

Mijn ouders, en nadien iedereen, noemen mij gewoon Job.

Voor mijn werk houd ik mij bezig met ondermeer het netwerk in datacenters van de Rijksoverheid.

In mijn vrije tijd (voor zover aanwezig :-) ) doe ik uiteraard andere zaken. Dit varieert dan van genieten van middeleeuwse muziek en literatuur via vele diverse andere zaken (mijn interesse is breed... ) tot HF.

Voor de duidelijkheid hangt er een foto aan dit berichtje van een gedeelte van mijn werk/hobbyruimte. Er staat niet het modernste spul, maar dat vind ik nu juist leuk. Op de voorgrond mijn nieuwste projectje, een ex-bc221 die een regeneratieve ontvanger moet gaan worden. het ding is ooit voor een of twee tientjes opgedoken, en er zit zoals bekend zeer fraai spul in.
Ergens op de de achtergrond een TS510 zonder eindbuizen, wachtend tot ik ooit eens tijd neem om dat examen te halen... :-)

http://www.uploadarchief.net/files/download/werkplek_s.jpg

Ik ben ooit via het Jongensradio topic (dat was toen al een paar jaar oud) op dit forum terecht gekomen.

Uiteraard heb ik vragen genoeg (wie niet), maar een vraag waar ik graag antwoord op wil hebben is het volgende:
Zoals iedereen hier kom ik regelmatig na bezoek aan een radiomarkt met wat raadselachtig spul thuis.(Zie bijvoorbeeld mijn eerdere topic over twee onbekende insteekmodules.)

Maar ook: ringkernen. Daar heb ik ooit eens een doosje vol van gekocht, en loop ik al tijden met het plan om hier wat mee te gaan doen, maar het is voor mij lastig (zelfs op het wereldwijdeweb) om hier info over te vinden. Nu zijn er plekken waar je op basis van de kleur van die dingen de nodige info vindt, maar wat als het een vreemde kleur betreft?

Wat kun je zelf aan die dingen meten als je de beschikking hebt over: scope, meetzender, dipper en inductiemeter.
Hoe zie je bijvoorbeeld tot op welke frequentie het materiaal bruikbaar is?

Lijkt mij een leuke vraag voor dit topic, er lopen hier immers meer dan genoeg goed belezen 'weetals' rond. :-)

Hubie

Special Member

@ F.A.S. Sterrenburg
Beste F.A.S.
Ik heb de 4e druk van je boek (1980)
Op bladzijde 264 staat (ik citeer)

"Constructie van alle ultrastabiele oscillatoren kan vreemde effecten opleveren,bij de RA-17 waren in de fabriek parasitaire fluitjes alleen te bedwingen door op een bepaalde plaats het chassis met een zaag te lijf te gaan!
Dat kan ook een onderdeel van research zijn."

Vraag: Hoe kwam jij destijds aan die info ??
Heb ook een keer een handleiding gezien van de RA-17 (r-3011) voor de landmacht waarin een stempel staat van Prins Bernard.
De eerste pagina geeft instructies om de ontvanger te vernietigen als de Russen binnenvallen,namelijk door er met een tank overheen te rijden!!
Ik kwam ook een een advertentie tegen in Radio Bulletin 1957 ?
Hij kostte toen 20 duizend harde guldens.Dat is wat anders dan een jampot ontvanger ;-)

Hubie

fred101

Golden Member

Cyrano, er valt erg veel te meten aan kern materiaal.
http://www.pa4tim.nl/?p=4717 hier een voorbeeldje.

Dankzij de grote Hellehond ben ik wat van het radio-pad afgedwaald ;-)
Ik wilde graag eens een mooie ontvanger opknappen en Frithjof wist nog wel een mooie R101 bij een vriend van hem. Daar ben ik toen heen gegaan en behalve met een R101 ging ik naar huis met de laadruimte van mijn defender 90 vol met meetapparatuur. Waren op een uitzondering na allemaal bedoeld door de betreffende man voor sloop maar ivm verhuizing moest er het nodige weg. Al die slopers heb ik toen gerepareerd. En bij het repareren van transceivers blijkt meetappararatuur reuze handig. Dan komt er een moment dat je om een meetapparaat te repareren je een betere nodig hebt en zo ontstaat een opwaartse spiraal. Dat heeft er toe geleid dat ik nu eigenlijk alleen nog met meetapparatuur bezig ben. Van calibratie apparatuur tot netwerk en spectrum analysers, van buisvoltmeter tot mirror galvanometer. Zelfs freelance op commerciële basis (pas nog een Fluke calibrator gerepareerd en pre-gecalibreerd, van de week een HP LCR meter en er staan nog twee opdrachten te wachten, een FG en een HP weerstand werk-standaard)

En dan te bedenken dat Frithjof tijdens de Mexicaanse honden conventie in Heilo mij moest uitleggen hoe een grid-dipper werkt (die dipper heb ik nog steeds, samen met nog wat andere waaronder een hele mooie grote buizen versie van Philips met verlichte schaal)

Hubie, ik had een heel rack vol Racall, tot en met de zender toe. Vreselijk mooi spul. Maar omdat ik niet zo vaak radioactief ben (anders dan op 2/70cm in mijn lab waar NOS altijd aanstaat) Ik heb nu alleen nog mijn eerste Racal RA17, die gaat nooit weg. Dat rack zit nu vol met Fluke calibrators (en 1 Philips calibrator en 1 HP tijdstandaard)
Verder heb ik nog 4 oude Yaesus, FTdx400, FTdx401, FT101e en FT225

De R101 is nooit afgekomen. Zou het nu wel kunnen maar destijds was het wat te veel van het goede. Alleen van die kabelboom kreeg ik nachtmerries. Maar hij is bij Mans toch nog goed terecht gekomen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hubie

Special Member

@Cyrano
Het boek "Ferriet info" van PE1ABR (Veron uitgave)geeft alle info over alle ringkernen en ferriet kernen Philips,Amidon etc.etc.
Wikkelgegevens,Al waardes etc.

Hubie

@Hubbie

Bedankt voor de tip, het boek plus aanhangsels blijkt vrij te downloaden op de site van de schrijver, en je mag het doorgeven zolang je de bronvermelding maar er bij levert.

Plus dat de schrijver op zijn site nog veel meer nuttige info heeft staan:

http://people.zeelandnet.nl/wgeeraert/ferrietNL.htm

Het PDF staat inmiddels in mijn digitale bibliotheek. Daar is nog ruimte zat, in tegenstelling tot mijn boekenkasten. :-)

Hij geeft heel veel info en tips, meer dan nuttig!

Schimanski

Golden Member

Hoi Frithjof, ik ben net terug van vakantie en lees met belangstelling dit topic. De AR-88 is al weer een tijdje klaar en presteert zoals er van verwacht mag worden. Ook het ARN6 radiokompas is helemaal operationeel, inc. indicator. Ik heb nog veel R101 spares dus daar wil ik nog wel eens een ontvanger van maken volgens recept van Olthof (een vlieger die niet meer opgaat) of Sterrenburg ;)

En wat betreft het boek... Caveat Emptor (dat is ook in mijn versie door de auteur linkshandig in spiegelbeeld geschreven)

Van de week maar eens even het hele topic doornemen.

p.s. Frithjof, haal even je e-mail adres weg uit je laatste reactie ivm spam. CO members kunnen het adres in je profiel zien. Henry heeft het al geregeld.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Fred,

Bedankt voor je reactie, ik merk nu dat er inderdaad veel te meten valt, vooral met goede spullen. Leuk om te horen hoe je 'in de meetspullen bent gerold'. Meetapparaten trekken elkaar blijkbaar aaan, het lijkt er haast op dat hoe meer je gaat meten, des te minder je lijkt te weten, waardoor je weer meer gaat meten... :-)

In ieder geval hoop ik nu te kunnen bepalen of de kernen die ik heb liggen het op een bepaalde frequentie bij kleine signalen nog wel 'doen'.

Nu nog wachten op post uit China, ik heb een op dit forum besproken multi-testertje besteld, dat ook capaciteiten en inducties moet kunnen meten. Scheelt mij het programmeren van een PIC en bij elkaar zoeken van componenten voor een RC-meter, en dat voor minder dan 10$

Ik ben nl van plan om eens te zien hoe spoelen op ringkernen presteren in een simpele ontvanger als een 0v0 of 1v1. In een meerkringsontwerp hoop ik in ieder geval de kans op ongewenste koppeling tussen de kringen te verkleinen. Ik hoor het vanzelf wel als ik meer verwacht dan ik kan krijgen. Hetzij van het uiteindelijke ontvangertje, hetzij direct van de knappe koppen hier. :-)

Uit een artikel in Electron van een paar jaar terug heb ik in ieder geval begrepen dat ze in een passieve ontvanger prima op de plaats zijn, dus waarom niet in een 0v0? De prestaties in de passieve ontvanger waren in ieder geval meer dan top, maar dat was dan ook geen standaard kristal ontvangertje.

Inmiddels zijn er twee dingen met de post gekomen.
Een zakje uit het verre china, met daarin het kitje voor het electronische zwitserse zakmes. Meet van alles, capaciteit, inductie en nog veel meer, enkel de winnende lotocijfers komen er niet uitrollen.

Nu nog een rustig weekend om dit in elklaar te puzzelen, en dan ga ik eens wat meten aan die ringkernen. Ik houd jullie op de hoogte.

Tweede pakje was heel wat anders. Hier op de plank staan twee deeltjes jongensradio, behoorlijk gebruikt, maar nu heb ik er vier bij!. In top-conditie, alle vier begin jaren 50 van de pers gerold.

Leuk leesvoer!

Schimanski

Golden Member

Hoewel dit topic al oud is, leek het mij passend om hier in dit topic Frithjof Sterrenburg, de aanstichter van het geheel, te herdenken. Het begon hier in 2007 met twee kleine delicatessen zoals hij dat zelf omschreef. Een hoogtepunt was wel de door hem georganiseerde bijeenkomst op zondagochtend in zaaltje in een hotel te Heiloo, waar we met een aantal bijeenkwamen met onze gebouwde rechtuitontvangers.

Velen zullen ook zijn boek "Ontvangers" kennen, een standaardwerk binnen het Nederlandse taalgebied.

Vandaag ontving ik het droeve bericht dat onze Grote Hellehond de tocht met Charon over de Styx heeft aanvaard. Moge zijn 72 maagden hem met open armen ontvangen. Frithjof rust in vrede.

Never a dull moment.

This is how Frithjof Sterrenburg would like to be remembered.
A malignant tumour attacked his brilliant brain.
It put an end to his happy and valuable life on the eleventh day of March.
But most importantly: he died with a satisfied mind (his own words).

José Sterrenburg

http://www.uploadarchief.net/files/download/cavecanem-who-is-who.jpg

Frithjof had een zeer breed interessegebied, hij publiceerde veel over zeer uiteenlopende onderwerpen en correspondeerde veel met binnen- en buitenlandse wetenschappers, vandaar berichtgeving in het Engels.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hugo Welther

Moderator

Er is een groot man dood gegaan. RIP Frithjof .
Condoleances en sterkte toegewenst aan de familie.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

En van mij evenveel natuurlijk.
Donders, dat was evengoed schitterend daar in Heiloo.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Rust zacht, ben enkele jaren terug nog bij hem op de koffie geweest.
Heel gezellig.....
Ook zijn vrouw.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rbeckers

Overleden

Ik heb Frithjof nooit ontmoet maar wel via wat mails ideeën en dergelijke gecommuniceerd. O.a. over de slag bij Jutland.

Hubie

Special Member

Sterkte gewenst voor de familie van F.A.S.
De man heeft minstens drie generaties radioamateurs de weg gewezen.
Ook al is de huidige radiotechniek (SDR) 45 jaar verder,ik neem zijn boek nog regelmatig ter hand.

Edit\ Toevallig vorige week nog in een topic van rob007 over spoelen.

Oei, wat treurig... Ik wist niet eens van het bestaan van deze foto af. Ik sta daar aangegeven met Laurens, voor de mensen die de naam achter de nickname niet kennen.

Mijn condoleances aan de nabestaanden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 15 maart 2016 23:01:43 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Henry S.

Moderator

RIP Frithjof, ik ben er stil van...

Dit fotoboek mag niet ontbreken: http://myalbum.com/album/MEDwqvjzgbZA

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 maart 2016 23:58:25 (41%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb gisteren het mailtje ook ontvangen, ben er ook stil van.
Van iemand als Frithjof verwacht je niet dat hij zomaar gaat hemelvaren ...
Ik zal je missen vriend.
Moge je reis op de Grote Radiogolf je veel kennis, plezier en liefde brengen!
Veel sterkte voor José!

mel

Golden Member

Op 29 augustus 2014 09:12:21 schreef Frithjof Sterrenburg:
Fraai verhaal, Jinny! Voor het drogen kun je hem ook door zo'n ouderwetse wringer heen halen... Ik wist niet dat die Philips composiet weerstandjes zo konden verlopen. De Engelse uit de oorlog waren berucht in dit opzicht, en toen ik de MG ontvanger van de ARC-5 serie restaureerde vreesde ik ook zoiets maar bij nameten bleken ze allemaal de juiste waarde te hebben!

Leuk om die inleiding weer te lezen, heb zelf de eerste druk niet meer. En voor het handgestempelde voorwoord heb ik ook geen verklaring!}

Mijn deelneming..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 17 maart 2016 00:00:04 (1%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Dat was even schrikken, gelukkig zijn er de vele mooie herinneringen. Frithjof, rust zacht, bedankt voor al je kennis en hulp. De nabestaande veel sterkte gewenst.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs