X-Fusion
Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
Beste CO'ers,
ik weet uit ervaring dat niet elk toestel het eeuwige leven heeft en deze zijn al enkele jaartjes oud maar ik gebruik ze op mijn werkkamer en daar heb ik geen super materiaal nodig.
1. Ik heb een CD speler die de eerste 1 à 2 minuten van de CD overslaat en dan verder speelt. Zo nu en dan skipt hij nog wel eens maar dit is eerder uitzonderlijk. Ik heb de lens al gereinigd met alcohol maar dit verhelpt het probleem niet. Ook skipt hij als ik op de legger tik waar hij opstaat.
2. Probleem 2 is een Sony MD speler die begint met het lezen van de TOC, dan error geeft en de MD er terug uitsmijt.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan repareren?
Alvast mijn dank voor elke hulp.
Karl
de ene cd speler is de andere niet, dus geef eens merk en model op als je een ernstig antwoord wil van CO'ers..
groeten
Kris
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik gok op verlopen elko's in het tracking circuit...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (11%)]
X-Fusion
@Kris
Ok, begrijp ik, is een Sony, ongeveer, 8 jaar oud, maar type nummer kan ik niet zien van op mijn werk, zal vanavond eens kijken.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik heb heel lang portable MD-spelers gebruikt.
Daar gingen volgens mij de lagers kapot van het motortje dat de disc rond moet draaien.
Het was in ieder geval merkbaar dat het ding alleen nog onder bepaalde hoeken werkte. de slede met de laser leek me goed, daar kon ik geen probleem aan ontdekken. Er zat meestal wel enige speling op het asje van het motortje. (een nieuw apparaat had geen speling)
Je kunt er niet veel aan doen, behalve misschien het apparaat wat kantelen, maar het is dan een aflopende zaak.
Wat de cd speler betreft kan het een vervuild loopwerk zijn. De laserunit kan vanuit startpositie de cd niet volgen en hapert, eenmaal over het zware punt heen gaat de unit vrolijk verder. Opgedroogd vet of aanslag op de geleide assen kan een oorzaak zijn. De meningen over het opnieuw smeren van de assen zijn verdeeld maar siliconenvet kan een optie zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
idd, het vet op de asjes van de laser wat op is maakt veel kans op de oorzaak te zijn. soms is de bandkabel vanaf de laser rot en geeft uitval met een bepaalde buiging van de kabel, maar dat komt minder vaak voor..
X-Fusion
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
De meest voorkomende oorzaak van het overslaan aan het begin van een CD is de spindelmotor. Dan komt deze niet volledig op toeren en verder op de CD waar het toerental lager is werkt het weer wel. Vervangend type met korte as is de MOT 400 en lange as de MOT 402.
Groetjes Hans.
X-Fusion
Bedankt voor de tip Hans, enig idee waar ik die spindelmotoren kan verkrijgen? Ben al eens aan het Googelen geweest maar zonder succes.
Bedankt alvast.
Groetjes Karl.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Wat betreft die MD speler...
Ik heb in mijn carriere enkele honderden Magnetic Optical drives gerepareerd
(veelal Sony en TEAC) Welke naar mijn weten dezelfde techniek als een MD speler aan boord hebben.
En hierbij was het in 99% van de gevallen een vervuilde lens.
Een jaartje geleden had mijn CD draaier ook de niet leuke eigenschap de CD er direkt terug te geven.
Ik heb het ding open gemaakt en zag er niets bijzonders aan behalve..... dat de connectors van voor mij
niet te geloven slechte kwaliteit waren. Ik heb ze wat gepoetst en een aantal malen ingestoken en uit getrokken.
Sindsdien werkt het ding uitstekend.
Het gaat over een Harman Kardon HD7325 van een jaar of twintig.
X-Fusion
Allen mijn dank voor de vele reacties.
@Kris van damme
CD speler : Sony CDP-190
MD speler : Sony MDS-303
@Gadget_inc
bedankt voor de tip.
@JeEmBe
ga dit weekend eens rustig alles nakijken, reinigen en proberen. Bedankt voor de tip.
@ronny530 & @testman
terwijl de CD speler toch open ligt zal ik tevens de assen smeren
Karl
[Bericht gewijzigd door X-Fusion op (23%)]
X-Fusion
Beste CO'ers,
gezien ik geen ervaring heb met reparaties aan MD spelers, is er iemand die me enkele tips zou kunnen geven hoe ik het best de lens kan bereiken om deze te reinigen? Ik zou extra mechanische of elektrische problemen willen voorkomen.
Alvast bedankt.
Karl
Voorzichtig te werk gaan, ik heb twee MDS-530's waarvan er eentje compleet bruin was van binnen van de nicotine (had overigens slechts 21 uur afgespeeld en 1 uur opgenomen), rustig poetsen en voila
. Die gaf ook hetzelfde, TOC Reading en dan Error. De MDS-530 heeft een service mode door de STOP (of PLAY, lang geleden alweer) in te drukken en dan de stekker in het stopcontact steken, dan kun je de lees/schrijffouten zien. Weet je ook meteen of je hem goed schoongemaakt hebt.
X-Fusion
Moet je om aan de lens te kunnen iets losmaken of verwijderen?
Het is gelukt, de MD speler had idd een erg vuile lens. Mooi gereinigd en hij speelt weer als nieuw, nu de CD speler nog.
Allen bedankt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]
zoals zoef al aangaf veelkans op een slechte spindle motor.
je kan het testen door de speler onder een hoek van ongeveer 45° te zetten. Als die dan beduidend minder springt en tikgevoelig is dan is een rammelende spindlemotor de oorzaak.
groeten
Kris
X-Fusion
Beste zoef en kris,
van het weekend zal ik dit even testen.
Ter info, de spindelmotor is toch de M102 op onderstaande foto hé.

Karl
X-Fusion
Het lijkt me stug dat de spindle motor defect is. Het betreft een loopwerk met een KSS240 laserunit met de onhebbelijkheid dat de ophanging van de lens de veerkracht verliest en naar beneden gaat hangen. Het is te zien en te controleren, als de lens diep in de zwarte afdekkap ligt wordt het al kritisch druk je met bijvoorbeeld een wattenstaafje voorzichtig op de lens en deze beweegt amper naar beneden dan is het einde oefening. De afstand tussen lens en cd is dan te groot geworden om op de juiste manier te focussen en de track te blijven volgen.
X-Fusion
Is het mogelijk de ophangingsrubbers of veertjes te vervangen zodat deze weer voldoende draagkracht hebben?
X-Fusion