Laat ik eerst zeggen dat ik momenteel in het buitenland zit en voor deze tijd een oplossing zoek.

http://i.imgur.com/jKVz0Zs.png

Als ik mijn laptop (8510w hp) wil opladen wordt MEESTAL de pin aan het uiteinde van de adapter extreem heet, of laadt hij niet op. Dit is het probleem van de laptop:

In de socket zit zit namelijk ene soort mini wichelroede waar het kleine pinnetje (deze zit in de pin die warm wordt) van de adapter in moet.

Om de wichelroede heen hoort een plastic cilindertje te zitten, deze is echter weg. Nu zitten er 4 ijzeren staafjes omheen (volgens mij zonder fucntie, deze hielden alleen het plastic cilindertje vast)

Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen. Ik weet namelijk niet wat de hitte veroorzaakt: de 4 staafjes buigen soms te dicht bij de wichelroede wat een soort kortsluiting maakt, dit kan hem warm maken.

Of misschien dat die pinnetjes van de wichelroede te dicht of juist te ver van elkaar zijn gebogen?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik snap dat het lastig te volgen is.

Ik vraag me af of het eruit buigen van de 4 pinnetjes zal helpen of dat dit het probleem alleen maar erger maakt waardoor de laptop niet meer oplaadt omdat ie geen contact meer kan krijgen met die wichelroede.

Zoals ik zei ben ik momenteel in het buitenland en heb niet echt de optie om wat nieuws te kopen, wat ik natuurlijk direct doe als ik thuis kom.

Iemand een slimme oplossing?

Misschien helpt het als je gewoon vertelt welk merk/type laptop je hebt.

Dan hoeven wij onze kristallen bol niet te gebruiken om je wichelroede te vinden.

O ja tuurlijk, vergeten het is een 8510w hp

[Bericht gewijzigd door Filthyrich op (32%)]

Goede optie, maar daar heb ik hier nu niet de mogelijkheid toe, als ik de 2 pinnetjes van de wichelroede naar elkaar toe buig zou dit dan goed gaan voor even?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]

Er moet iets achter de contacten zitten wat tegendruk geeft, anders krijg je nooit een betrouwbare verbinding...

kun je niet zo'n stekkerje van een andere oplader afknippen? anders is dadelijk ook de stekker op de laptop zelf gaar..

Volgens mij IS het juist de laptop socket die gaar is... ;)

Op 27 augustus 2014 18:18:08 schreef Arco:
Volgens mij IS het juist de laptop socket die gaar is... ;)

Het is inderdaad de socket die kapot is

http://i.ebayimg.com/t/HP-Compaq-6730S-6735S-6830S-6910P-8510P-8510W-DC-Jack-Power-Port-Socket-/00/s/MTI5OVgxNjAw/$(KGrHqRHJCIFC0oUVRdnBQw19nJY!g~~60_57.JPG hier zie je het middelste plastic deel dat weg is

Op 27 augustus 2014 18:18:08 schreef Arco:
Er moet iets achter de contacten zitten wat tegendruk geeft, anders krijg je nooit een betrouwbare verbinding...

Ja die betrouwbare verbinding ga ik niet meer krijgen op deze manier, maar totdat ik thuis ben van mijn reizen wil ik proberen toch mijn laptop op te laden zonder dat ie heel warm wordt. En soms gaat het goed en soms niet dat zal dan wel net zijn hoe die pin erin zit... als ik de pinnetjes bij elkaar buig zou het dus eventueel moeten kunnen elke keer?

[Bericht gewijzigd door Filthyrich op (41%)]

Deze connector heeft 3 contacten:

De centrale binnen pen is een signalerings draad. Hierover loopt een of andere protocolletje wat de laptop in staat stelt om te communiceren met de adapter.

Daar omheen zit een bus of cylinder, met een buitenkant en een binnenkant. Dat zijn 2 contacten, en daar gaat de feiteleijk laadstroom doorheen, verdeelt over een aantal contactveren rondom. Zowel tegen de binnenkant als tegen de buitenkant van de cylinder aan.

Aan beide kanten moet er een behoorlijke contactdruk gemaakt worden met het snoerdeel. Als in jouw laptop het kunststof middendeel weg is, kan de binnenkant van de contactbus geen goede contactdruk opbouwen tussen het laptop- en snoerdeel.

http://www.laptop-ac-power-adapters.com/big-pic/dell-xps-l502x-ac-adapter-connector.jpg

De 4 contactveertjes die hun ondersteuning kwijt zijn moeten dus naar BUITEN gedrukt worden om beter contact te maken met de binnenkant van de bus. Maa let op dat je ze niet zover verbuigt dat het kabeldeel iets platdrukt als je de stekker er in doet.

Dus de buitenkant van de adapterpin geeft de stroom door en niet de binnenste pin? Die contactveertjes zitten normaal geloof ik in het kunstof busje, hoe kan deze dan contact maken met de binnenkant van het snoerdeel?

Of heb je t over andere contactveertjes die aan de buitenkant van de socket zitten en de buitenste cilinderpin van het snoerdeel naar binnen drukt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (61%)]

protocol, protocol, niks protocol.
die middenpin is enkel een meetspanning zodat die weet of er 65-90-... watt lader is aangesloten.
je hoeft enkel 1 weerstand van + naar die pin te brengen (als je dat op het MB doet en die pin afbreekt, kan je ook andere merkladers gebruiken van 19,5V. ik gebruik nu een dell lader op men HP notebook

als je kan zou je iets anders van plastiek tussen die middenpinnetjes moeten steken.
opladen met de laptop uit kan ook helpen. geen idee of er één of andere traaglaadmodus bestaat in de bios (vermoed van niet)..
bij de zwakste lader loopt er toch al +3A door die pinnetjes en daar worden ze warm van

I found the solution - and implemented it, it works. The blue (ID) line needs to show 7.5v. The simple way to acheive this is to simply put a 47k resistor from the +19.5v line to the ID line. Apparently there is a pull down at the computer end that means it ends up at 7.5v.

I cut the cable about 6" from the old HP power supply. I then soldered a female power socket onto the loose cable and soldered the 47k resistor between the ID line and the +19.5 line. I then plugged this onto my two pin power supply and the plugged it into my computer. It works very nicely.

als een laptop die spanning niet ziet, of een afwijkende (andere merk lader), weigerd die gewoon iets met die 19,5V te doen

Op 27 augustus 2014 19:48:05 schreef fcapri:
protocol, protocol, niks protocol.
die middenpin is enkel een meetspanning zodat die weet of er 65-90-... watt lader is aangesloten.
je hoeft enkel 1 weerstand van + naar die pin te brengen (als je dat op het MB doet en die pin afbreekt, kan je ook andere merkladers gebruiken van 19,5V. ik gebruik nu een dell lader op men HP notebook

als je kan zou je iets anders van plastiek tussen die middenpinnetjes moeten steken.
opladen met de laptop uit kan ook helpen. geen idee of er één of andere traaglaadmodus bestaat in de bios (vermoed van niet)..
bij de zwakste lader loopt er toch al +3A door die pinnetjes en daar worden ze warm van

Je bedoelt tussen de middelste pin en die 4 ijzeren staafjes?.... Zoiets dacht ik namelijk ook maar vind maar iets plastics daarvoor, zodat en de pin er nog in past en ze geen contact met elkaar maken.
Naar mijn iedee doen die staafjes helemaal niks behalve het plastic op de plaats houden, ik zie namelijk niet waar die contact moet maken met de adapter. Daarom leek t mij misschien handig ze proberen eruit te slopen, maar ik weet dus niet of ze echt nog een andere functie hebben

De laatste keer dat ik zoiets aan de hand had, was bij mijn HP M2000, een zeer antiek geval en al geruime tijd afgeschreven toen ik hem toch nog even moest oplappen. Toen heb ik simpelweg de connector van de voeding afgeknipt en de kabel rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd. Voor tijdelijk werkt dat perfect, nadeel is natuurlijk wel dat je opeens een lader zonder stekertje hebt.

Achteraf (nadat ik de kabel doorgeknipt had maar voordat ik de constructie in de laptop gezien had - die heb ik omwille van het gemak maar opengezaagd op een manier dat ik de uitgezaagde hoek nog gewoon op zijn plek kon schroeven) had ik de steker eraan kunnen laten zitten; er zat een verloopstukje op het moederbord en op het moederbord zat nog een connector.... Dat geluk zal jij wel niet hebben.

die staafkjes NIET eruit slopen.

uw power stekker heeft namelijk 3 aansluitingen.
de centerpin, het binnenste van de ring en het buitenste van die ring.
hoop dat deze foto werkt
http://nerdipedia.com/show_image.php?id=241
1 en 2 zijn de spanning
3 is de controlepin voor de lader te detecteren(model en merk).
die ronde bus is dus 2 verschillende metalen in elkaar geschoven met een klein stukje plastiek tussen (het zwarte voorste). die 4 staafjes zijn volgens mij zelf u + aansluiting, en de buitenkant de massa.

en ivm dat plastiek. het voorste stukje van een balpen, stukje van een hard zuigrietje, ...
van die sterke:
http://i01.i.aliimg.com/img/pb/885/114/466/466114885_383.JPG

[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]

Op 27 augustus 2014 19:51:40 schreef Filthyrich:
[...]
Je bedoelt tussen de middelste pin en die 4 ijzeren staafjes?.... Zoiets dacht ik namelijk ook maar vind maar iets plastics daarvoor, zodat en de pin er nog in past en ze geen contact met elkaar maken.
Naar mijn iedee doen die staafjes helemaal niks behalve het plastic op de plaats houden, ik zie namelijk niet waar die contact moet maken met de adapter. Daarom leek t mij misschien handig ze proberen eruit te slopen, maar ik weet dus niet of ze echt nog een andere functie hebben

Die zijn belangrijk. Ze maken contact met de binnenkant van de bus. Heb je mijn post wel goed gelezen??
Fcapri, ik probeerde de topologie van die stekkerverbinding uit te leggen, dat is al lastig genoeg zonder het aangaan van afleidende discussie over wat nu wel of geen protocol is.

Zojuist een foto toegevoegd.

idd loopt er over die draad niet meer als een referentie spanning om te weten wat er voor lader aanzit. dell had vroeger een systeem met dallas ic, maar bij hp is het simpeler. onlangs ook zo'n ding nagemaakt bij een adapter om de hp laptop.

stroom loopt tussen de binnenmantel en buitenmantel van die stekker. als deze heet wordt is niet geheel zeldzaam de soldering in de stekker zelf gaar. je kunt de plastic mantel eraf halen en hersolderen..

Om welke HP laptop gaat het??? (ik weet het, staat in de openingspost, maar geen zin om te kijken of jou laptop in het lijstje staat).

http://beta.slashdot.org/story/14/08/27/0252225/hp-recalls-6-million-p…

[Bericht gewijzigd door rew op (28%)]

Op 27 augustus 2014 21:23:25 schreef joopv:
[...]
Die zijn belangrijk. Ze maken contact met de binnenkant van de bus. Heb je mijn post wel goed gelezen??
Fcapri, ik probeerde de topologie van die stekkerverbinding uit te leggen, dat is al lastig genoeg zonder het aangaan van afleidende discussie over wat nu wel of geen protocol is.

Zojuist een foto toegevoegd.

Ja, ik denk dat ik t snap, alleen ik zie niet waar die vier veertjes contact maken omdat je ze niet ziet als dat plastic busje er nog omheenzit.

Op 27 augustus 2014 21:16:33 schreef fcapri:
die staafkjes NIET eruit slopen.

uw power stekker heeft namelijk 3 aansluitingen.
de centerpin, het binnenste van de ring en het buitenste van die ring.
hoop dat deze foto werkt
[[url=httpdia.com/show_image.php?id=241]afbeelding[/url]]
1 en 2 zijn de spanning
3 is de controlepin voor de lader te detecteren(model en merk).
die ronde bus is dus 2 verschillende metalen in elkaar geschoven met een klein stukje plastiek tussen (het zwarte voorste). die 4 staafjes zijn volgens mij zelf u + aansluiting, en de buitenkant de massa.

en ivm dat plastiek. het voorste stukje van een balpen, stukje van een hard zuigrietje, ...
van die sterke:
[[url=http.aliimg.com/img/pb/885/114/466/466114885_383.JPG]afbeelding[/url]]

Goeie, dat met rietje/balpen ga ik eens proberen

[Bericht gewijzigd door Filthyrich op (43%)]

Ik verwacht dat het busje 4 sleufjes kent ter hoogte van de veertjes.

Op 28 augustus 2014 15:21:27 schreef maartenbakker:
Ik verwacht dat het busje 4 sleufjes kent ter hoogte van de veertjes.

Ja, dat moet dan haast wel.

die steken er een heel klein beetje uit onderaan dat plastic midden ding (ff gekeken op mijn laptop)

Er zijn nu helaas2 pinnetjes van de vier afgebroken en hij laadt niet meer op. Waren er minimaal 3 pinnetjes nodig? Misschien kan ik ergens nog een goedkope dockingstation op de kop tikken onderweg

als je maar de pinnetjes van de plus nog heel hebt, de min van de dc jack hangt aan bijna iedere stekker op de laptop, chassis van de vga stekker bijv.. stekker dichtste bij het dc jack is de beste massa verbinding..

je kunt ook een kleine kruiskop zoeken en een soldeerbout, open halen en kabel direct aan de print solderen. heb dat al vaker gedaan bij draaideur laptop slopers. een male female stekker er los aangezet werkt ook, zeker bij voeding achterop en schuin optillen waardoor de jack steeds afbreekt wel handig..

Op 21 september 2014 03:28:32 schreef Filthyrich:
Er zijn nu helaas2 pinnetjes van de vier afgebroken en hij laadt niet meer op. Waren er minimaal 3 pinnetjes nodig? Misschien kan ik ergens nog een goedkope dockingstation op de kop tikken onderweg

Ik heb nog wel een HSTNN-IX01 docking station voor je 8510w laptop, maar daar heb je dan ook een 120W (18,5V 6,5A) adapter bij nodig. En die heb ik er niet bij.