Ik heb een klapschakelaar volgens dit schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/simplest-clap-switch.png

Deze werkt perfect. Ik ben deze aan het inbouwen in een houten kastje. Deze wil ik namelijk gebruiken voor een Geocache op een leuke locatie buiten. De houten kast blijkt nu echter als een klankkast te werken. Bij het licht aanraken van de kast reageert de schakeling al, terwijl deze buiten de kast alleen reageert op een klap. Hier probeer ik een oplossing voor te vinden. Door de weerstand R2 te te verkleinen kan ik volgens mij de gevoeligheid minder maken. Maar ik twijfel of dat voldoende is.

Ik geprobeerd de microfoon te isoleren door de schakeling in een eierdoosje te leggen in het houten kastje. Maar dat maakt helemaal geen verschil. Ook met noppenfolie niet.

De microfoon is een 'electret microphone'. Ik overweeg deze microfoon via een draad aan de onderkant naar buiten te laten gaan, zodat deze minder gevoelig wordt bij aanraking van de kast. Ik vermoed dat dit de enige werkende oplossing is. Echter deze microfoon is niet waterdicht. Is deze op een of andere manier toch waterdicht te maken cq te beschermen tegen vocht?

Of weet iemand wellicht een andere oplossing voor dit probleem?

Je zou de microfoon kunnen afschermen van regen door deze onderaan de kast in een instulping te hangen:
http://i.imgur.com/5hW7FO6.png
Zo is de microfoon geïsoleerd van de kast en kan er geen regen in vallen.

Aan deze constructie zit ik inderdaad te denken. De bodem had ik al ca 0.5 cm hoger gezet dan de zijpanelen en het kastje komt op ca 150 cm hoogte te hangen. Voor directe regen ben ik dan ook niet bang. Wel voor ander vocht (condens etc). Kan een microfoon hier tegen?

En ik twijfel of de mircrofoon nu niet alsnog via de zijkant het trillen/geluid via van de kast opvangt. Ik vermoed van wel. Maar waarschijnlijk moet ik dat gewoon experimenteel ondervinden.

Dan moet er wel iets omheen dat strak zit. Ik had even een testje gedaan voor het geluid met een boterhamzakje. Door het 'knisperen' met het zakje ging de schakeling al aan. Bedenk me trouwens dat 'de wind' in deze oplossing wellicht ook de schakeling kan activeren.

Blijft een leuk praktisch vraagstuk...

Het is alweer enige tijd geleden dat ik een condoom heb gebruikt, maar kan me niet herinneren dat die 'knisperden' ;)

Je kunt het kastje met glaswol vullen, dat dempt goed maar laat het geluid wel door...
Dat helpt tegen het klankkast effect, niet tegen kloppen op de kast. (daarvoor is de schakeling te simpel, met een kleine microcontroller krijg je meer voor elkaar)

Arco, als ik het goed begrijp zit er niks anders op dan de microfoon buiten de kast te hangen. (Als ik deze schakeling wil blijven gebruiken).

Als deze schakeling met hard kloppen geactiveerd wordt, dan is het geen probleem. Maar licht aanraken zoals nu het geval wel. Mijn bedoeling is dat de bezoeker van de geocache ontdekt (via diverse hints) dat een luide knal (lees klap) de schakeling activeert. Maar een beetje frunniken aan de kast, wat waarschijnlijk velen proberen, zou de schakeling niet moeten activeren.

Op 1 september 2014 12:16:54 schreef Arco:
Je kunt het kastje met glaswol vullen, dat dempt goed maar laat het geluid wel door...
Dat helpt tegen het klankkast effect, niet tegen kloppen op de kast. (daarvoor is de schakeling te simpel, met een kleine microcontroller krijg je meer voor elkaar)

Ik lees je bericht en nog een keer en je schrijft dat je met een kleine microcontroller meer voor elkaar krijgt. Waar denk je dan aan? Heb je een voorbeeld?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

Als je de microfoon met voorversterkertje aansluit op de comparator van een micro, dan kun je in software de puls bekijken.
Een klap geeft een smalle korte puls, terwijl een klop of schreeuw veel langere (en meer) pulsen geeft...

Oke, maar dat lijkt me nog wat te complex voor mij. Ik ga vanavond experimenten door de microfoon buiten de behuizing te plaatsen.

Een kennis attendeerde me erop dat lood ook een zeer goede geluidsisolator is. Wellicht kan ik daar ook nog iets mee, maar omdat frunniken aan de kast gevoeliger lijkt dan in de handen klappen buiten de kast, verwacht ik dat isoleren niet de oplossing is, omdat het geluid van klappen dan zelf ook geïsoleerd wordt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]

Vul het kastje in ieder geval met iets 'doods' zoals glaswol, zodat er geen klankkast kan ontstaan. (maar geluid wel gewoon naar binnen kan)
Verder heeft het kastje ook invloed. Ik zou een stuk 5/8" (AAA batterijen) of 3/4" (AA batterijen) electriciteitspijp nemen.
Microfoon aan de onderzijde, schakeling op smal printje in het midden, en batterijen kunnen er van boven in...

Goed plan! Dat ga ik proberen.

Die elektriciteitspijp kan ik eventueel ook nog met kit vastzetten en ook aan de bovenkant dichtkitten. Kit is volgens mij redelijk geluidsisolerend en daarmee kan ik ook de bovenkant van de buis dichtmaken zodat er minder geluid vanuit de kast naar het mircofoontje wordt geleid. Bedankt voor het meedenken.

Het is gelukt. Ik heb uiteindelijk een gat geboord dat precies even groot is als de microfoon. Ik heb geëxperimenteerd met de microfoon buiten de behuizing. Zodra de onderkant van de microfoon aan de binnenkant van de kast gelijk zat, had ik veel minder last meer van het klankkasteffect. De plankdikte is groter dan de hoogte van de microfoon, dus deze steekt niet uit.

Om de gevoeligheid te verminderen heb ik R2 flink naar beneden gezet.

Bedankt voor het meedenken.