fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Edit, voor de toekomstige lezer die niet alle paginas door willen. Dit topic moet je zien als een soort mythbusters onderwerp. Ik geloof niet in wichelroedes, toen niet en nu niet. Zie mijn bevindingen en de conclusies op het eind van het topic.
Er zat een breuk in onze telefoon aansluiting. Om de loop van de kabel en de breuk te vinden gebruikte de man van de "lasploeg" een soort TDR om de afstand tot het huis te vinden maar om de loop van de kabel te vinden gebruikte hij 2 stukjes lasdraad, elk gebogen in een L. Hij zei dat er wel spanning op de kabel stond en hij ook een meetapparaat had om de kabel te vinden maar dit was sneller.
Ik dacht dat hij de gewone spanning bedoelde die er altijd op staat maar mogelijk is dat een soort test spanning.
Ik mocht het ook even proberen. Je houdt ze losjes evenwijdig in je handen (in elke hand dus één)en naar voren wijzend. Dan langzaam lopen. Op het moment dat ik boven de kabel ben draaien ze beiden naar binnen.
Dit is het meest bizarre "werkend" voodoo-meet-apparaat wat ik ooit heb gezien.
Er staat spanning op de telefoon kabel maar dat is een transmissie lijn die in een loodmantel zit en die is weer omwikkeld met een mantel van staaldraad. De kabel lag iets van een meter onder de grond (dus een hoop vochtige vette klei er boven).
Ik kan niks bedenken waardoor die twee draden hier naar elkaar gaan. Toen ze klaar waren, de boel weer dicht en ADSL en telefoon weer werkend, heb ik ook twee stukjes lasdraad gebogen maar dat gaf geen reactie. Ook heb ik ze boven draad gehouden waar ik 1000VDC op heb gezet. Dat gaf ook geen reactie. Ook ze gelagerd in een plankje deed niks. Ook diverse lengtes geprobeerd.
Weet iemand wat voor test signaal ze gebruiken en op welk mechanisme dit werkt. Er stond een of andere isolatietester achtig ding (maatje scoop) mogelijk de spanningsbron. (ik zag die pas toen ze opruimde) EMF lijkt me niet sterk genoeg, zeker niet gezien de afstand en het zand erop. Zo in elke hand een zit er een "relatief" lage weerstand tussen de "probes".
De enige manier die ik kan bedenken om voldoende kracht uit te oefenen om de draadeinden naar elkaar te bewegen is bewuste of onbewuste spierkracht.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Had je bij je experimenten de twee roedes ook verbonden met een weerstand van 100k of zo? Je houdt ze per slot van rekening tijdens het roedelopen ook in de hand...
@Lambiek: niet waarschijnlijk, die was bij mij bitjes op een schijf aan het rechtleggen...
Of heeft ze twee broers?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Mijn broer kan dat ook heel goed met 2 gebogen koperdraden. Kan precies laten zien waar een kabel ligt, zonder het vooraf te weten.
(Ik heb het ook wel eens geprobeerd; bij mij gebeurt er geen moer...
)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dit is geen grapje, mijn vrouw zag hem dat doen en riep mij toen. Toen zijn we gaan kijken maar hij had ze al weer weg gelegd. Op mijn verzoek pakte hij ze en liet het nog een keer zien. Daarna mocht ik het doen en ik ben heel erg ongelovig op dit soort punten.
De draden draaien bijna 90 graden tot ze bijna parallel liggen. Dus als je denkt wat te zien en onbewust wat voorover gaat om naar de plek te kijken, vallen ze mogelijk wat dichter naar elkaar als reactie. Maar dan nooit zo ver als deze.
Ik heb geen weerstand op dat plankje gebruikt. Hij had handschoenen aan ivm graven. Ik niet en ik heb heel droge handen. Ik meet nu bijna 11 MOhm tussen mijn handen)
Het heeft ongetwijfeld met dat meetsignaal te maken. Mogelijk ook iets met onbewuste spier reacties maar gezien hoe ik ze vasthield denk ik het niet.
benleentje
Golden Member
Waren beide staafje wel van hetzelfde materiaal. Lasdraad heb je voornamelijk in aluminium, rvs en staal
Heel grappig: zelfs al is het een truc - hier ging het niet om een show. Die man hoefde niemand te overtuigen; hij deed het blijkbaar alleen omdat hij geen zin had om naar de auto te lopen om dat andere apparaat te halen en op te tuigen. Heel apart.
Dat het jou ook lukte is in vergelijking niet eens zo vreemd: nu de goede man weg is lukt het je ook niet meer. Dat kan dus van alles zijn op het gebied van (misschien onbewuste) beïnvloeding.
Ik heb eenmaal eerder iemand meegemaakt die op een dergelijke manier water zocht. Die was ook zomaar eens begonnen, merkte dat het lukte op zijn eigen erf, probeerde het bij vreemden, en eindige met een bijbaantje bij boeren en zelfs bij gemeenten.
Van een columnist in de krant las ik dat hij (vaste) telefoon nam bij zijn buitenhuisje, en dat de Franse PTT toen eerst een wichelroedeloper een 'site survey' liet doen. Was ook geen show, ze waren doodserieus.
Op 15 september 2014 14:14:30 schreef fatbeard:
Of heeft ze twee broers?
Volgens mij is het er één van een tweeling.
@ Fred,
Zo zie je maar weer, er is meer tussen hemel en aarde.
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat er een klein beetje spanning wordt opgewekt waardoor de spieren in je handen reageren door samen te trekken...
Heb dit ook eens meegemaakt, maar dacht dat ze met me aan het f*cken waren. Nu wist ik daar precies waar de kabel lag, en heb ze dat wellicht (niet bewust) verteld. Dus had zoiets van het zal wel
Maar ook die man had een uitslag op de plek van de kabel.
Het zou te maken kunnen hebben met de huidweerstand van bepaalde personen. Zelf kan ik L_230 vastpakken, (ik raad het verder niemand aan, het blijft een gevaarlijke spanning) daar voel ik niets van maar er zijn ook mensen die een 9VDC batterij al voelen.
Dus daar kan het verschil misschien in zitten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het wordt ook gebruikt voor het vinden van water en oliebronnen. Dus schijnbaar een vrij universeel toepasbaar medium? 
Heel lang geleden heb ik leidinggevende gehad die met hulp van genoemde gebogen draden storende bronnen in huizen opspoorde. Hij demonstreerde dat een keer in een gebouw en ook op een bepaalde plaats gingen de draden naar elkaar toe.
Diverse collegae mochten het ook proberen maar bij geen enkele had enig effect.
Ik heb het ook geprobeerd ..geen enkele trilling of anderszins.
Tot nu toe denk ik nog steeds aan een of ander truckje ... Maar welke?
Ik heb hier thuis ook geprobeerd een waterbron op te snorren maar behalve een meesmuilende echtgenote en kinderen die van het lachen bijna omvielen geen enkel effect op die #%^*+ draden.
Arco
Special Member
Sommige dingen lijken onverklaarbaar, maar zijn het niet... 
Met testen hadden we een inductor testtelefoon, met slingertje om belspanning op te wekken. (als je hard draait zit je al gauw tegen de 200v AC, wel lage stroom)
We hielden de klemmetjes gewoon vast en vroegen aan iemand om zo hard mogelijk eraan te draaien. Zonder problemen. Zeiden er niets van te voelen...
Daarna vroegen we die persoon de klemmen zelf vast te houden, en wij draaien de slinger. Vond bijna iedereen prima.
Ze kregen dan een optater en moesten allemaal loslaten, wat ze niet begrepen.
Ze wisten niet dat wij een draad van de ene hand naar de andere hadden zitten onder onze kleren, dus door die sluiting voelde je uiteraard niets... 
wichelroedes werken op spierkracht
onbewust beweeg je ze zelf
wij zijn zoogdieren en alle zoogdieren kunnen water vinden, alleen wij zijn vergeten hoe
bij een gegraven sleuf, is de grond altijd wat losser, dus zit er meer water in, dat water kunnen wij vinden
heeft dus niks met de spanning te maken, pvc, water,gas, glasvezel, drainage, enz kunnen wij ook vinden
onbewust beweeg je zelf de roedes, en daar zit ook meteen het grote gevaar, als iemand zegt dat ergens een kabel ligt, dan zul je hem daar ook vinden, terwijl er helemaal niks ligt
fred101
Golden Member
Dit als truc lijkt me vrij zinloos, want niemand ziet hem daar. Toevallig zag mijn vrouw net het laatste stukje dat hij liep.
De kabel was doorgebroken (zo'n lood geval met ijzerdraad erom heen en er is waarschijnlijk een jaar of 20 geleden een houten paal ingeslagen die net op de kabel is af geschampt. Daarvoor lag de oprit namelijk aan die kant en daar lopen dus de leidingen.
Hij was kortgesloten naar aarde volgens de las-man en de las aan de straat aftakking was ook niet fris meer. Het rare is dat het ontstond na een bliksem inslag hier in de straat (denk ik, we hadden het een paar dagen later pas door. De telefoon deed niks maar adsl deed het wel. Er is toen een monteur geweest die het tweede draadpaar heeft gebruikt omdat er 19 meter verder een breuk zat. En inderdaad hadden we daarna weer een week ofzo telefoon. Dat viel weer uit maar adsl deed het weer wel. Vrijdag kwam er weer een monteur. Weer de conclusie over de breuk op 19 meter maar hij zou vandaag terug komen met een graaf machine. Na zijn meting deed vrijdag avond het internet niks meer. Zaterdag ochtend wel maar slecht en daarna tot na de lasploeg niets meer.
Ik weet van de vorige monteur dat ze voor die TDR meting iets in een soort verdeel kast doen zodat er geen spanning opstaat.
Er stond spanning op de lijn volgens de las-man maar ik was zo van slag
dat ik vergat door te vragen wat voor signaal dat was.
Sommige dingen lijken onverklaarbaar, maar zijn het niet...
Inderdaad, het lijkt onverklaarbaar. Dus dat is het dan niet
Ik geloof niet in wichelroedes etc (dit was geen wichelroede in de letterlijke zin)
Wat mij niet lekker zit is de methode. Wie bedenkt er nou zo iets ?
Dit lijkt me niet iets wat je per ongeluk ontdekt.
Het was lasdraad (zei hij) maar mijn lasdraad heeft een rood achtige gloed, zijn draad was redelijk zwart (zwart geoxideerd koper vormt wel een diode over gang.
En hij had werk handschoenen aan wat het spiertjes werk weer twijfelachtig maakt.
Ik weet niet of ik blij ben dat ik dit zag .... 
Arco
Special Member
Mijzelf is het nog nooit gelukt. Er zal wel iets van 'wishful thinking' in zitten...
Meestal weet je onderbewust ook wel waar de kabel ongeveer ligt, dat speelt ook mee.
(Vaak zie je een lichte verzakking of kuil waar een kabel is opgelast. En hoofd/ringkabels bij buitenwegen liggen normaal altijd op 60cm uit de wegkant...)
In de 16e eeuw al beschreef Georgius Agricola (ofwel Georg Bauer) in zijn beroemde mijnbouw-boek 'De re metallica' het gebruik van wichelroedes om ertsaders te vinden.
Hij keurt de methode trouwens af: Hij vindt dat de wichelroedeloper- bewust of onbewust- afgaat op verschillen in het landschap, zoals de begroeiing boven een koperader of juist een waterader. Dat is goed en wel, maar Agricola vindt vervolgens dat gehannes met staafjes en toverspreken maar hinderlijk, en afleiden van het echte werk.
Een meesterlijk boek. De enige behoorlijke vertaling uit het Latijn is trouwens van Herbert Hoover, de latere president van de Verenigde Staten, die zelf van huis uit mijnbouwingenieur was.
fred101
Golden Member
Als iemand weet wat voor signaal er normaal gebruikt wordt bij dit soort dingen kan ik nog een opstelling proberen te maken.
Bij een electrisch veld worden platen naar elkaar getrokken. Als dat veld sterk is werken wij mogelijk als condensator met de draden als plaatjes ? Een beetje electrometer idee, Je weet wel, met 2 van die hangende metaal strookjes. http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_3405.jpg
Ik neem aan dat het AC is en sterk genoeg om door zijn electronische kabel "zoeker" te worden gesignaleerd.
Als het in de kabel wordt geïnjecteerd zou het alleen meetbaar zijn bij een breuk in de om manteling.
De kabel was, naar zijn zeggen, short naar aarde dus dat geeft geen electrisch veld.
Als zijn bron wat vermogen kan maken loopt er wel stroom en zou er een magneet veld kunnen zijn.
Zou het kunnen dat hij de draadjes gemagnetiseerd heeft, of dat de combinatie magneetveld rond de kabel, capaciteit van lichaam naar gras (ik had crocs aan, hij werkschoenen) ? en magnetisme ?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Time-domain_reflectometer
Is al heel oud en nu gedaan met moderne stuff.
Iets simpelers wordt ook gebruikt om te zien of een lijnuitgangstrafo in een TV kortgesloten wikkeling heeft. Als de puls die erin gaat niet een mooi uitstervend karakter heeft, is het foute boel.
Hij moet mooi ringen en langzaam de amplitude lager worden.
Er zijn apparaatjes voor maar met een gen+ scope gaat het ook.
Op 15 september 2014 14:38:47 schreef Lambiek:
[...]@ Fred,
Zo zie je maar weer, er is meer tussen hemel en aarde.
Dat is het juist, je wordt op een of andere manier door satanische machten beïnvloed. Je kunt daar lacherig over doen of naar je hoofd wijzen , maar het is wel zo. Ik heb me in het verleden nogal in zulke zaken verdiept , maar je wordt er niet gelukkig van. Ik ben christen , maar je wordt wel van je geloof afgetrokken. Verder denk ik dat we hierover geen zware inhoudelijke discussie moeten voeren. Dat is hier niet de plaats voor m.i. (Wil niet zeggen dat ik zoiets uit de weg ga , maar heeft niet met electronica te maken )
Op 15 september 2014 21:23:55 schreef DE OLDE:
[...]Dat is het juist, je wordt op een of andere manier door satanische machten beïnvloed.
Om eerlijk te zijn geloof ik dat niet... maar je hebt gelijk dat de discussie niet op een elektronica-forum thuishoort. We zitten hier gelukkig bij elkaar op een forum over iets wat ons bindt (techniek) ondanks alle verschillende achtergronden. En laten we dat alsjeblieft zo houden.
Verder denk ik dat de topicstarter juist een rationele verklaring zocht voor hetgeen hij heeft meegemaakt.