Zware autoversterker aansluiten op lichtnet

Ik heb hier een redelijk zware auto eind versterker liggen. Deze versterker wil ik graag gebruiken voor muziek in mijn garage.
Deze versterker is eigenlijk veel te zwaar(150WRMS x 4 bij 4 ohm, GZNA 4350X Ground Zero). Maar aangezien ik hem niet verkocht krijg vind ik het zonde om niet te gebruiken.
Nu zit ik met het probleem hoe ik deze kan voeden.
Ik schat dat er dadelijk zo ongeveer 2x 15 Watt aan muziek geleverd moet worden. Dit zou neerkomen op iets van 3A bij 12 Volt. Geen probleem voedingen genoeg die dit kunnen leveren. Echter de inschakelstroom is dusdanig hoog dat mijn geteste voedingen(3 PC voedingen) allen opgaan in rook bij het inschakelen van de versterker.

Hebben jullie, afgezien van deze versterker niet gebruiken, een idee om dit toch werkend te krijgen?

Ik heb zelf zitten denken om de versterker op een accu aan te sluiten, en hier een acculader op te zetten. Maar ik weet niet of dat dit een goed idee is.

een startaccu eraan hangen met een lader zal wel werken idd. let wel op met goedkope laders, als die lang eraan hangen stijgt de accuspanning en nekt de accu.

Het ding schijnt 60 tot 160A te trekken afhankelijk van de opstelling. Een accu moet dat kunnen. (ten minste even, bij 50A is een 100Ah accu in 2 uur leeg. Ik gebruikte op vakantie een 100W zender/ontvanger via een 40Ah accu. Dat ging prima (maar het is maar een 100W zender en je luistert meer dan je zendt). De acculader permanent eraan ging niet. Die ging over de zeik.

Die 60 tot 160A is als je hem maximaal belast denk ik. Ik heb hem altijd achter een 40A zekering gehad en deze bleef heel.
Het geluidsniveau in mijn auto zat dan toch wel dicht bij de pijngrens.

Is het misschien ook niet mogelijk om iets als een soft start te gebruiken? Het zal vooral gaan om de condensators op te laden welke in de versterker zitten.
Het wordt dadelijk alleen gebruikt om voor wat achtergrond muziek te zorgen.

Inschakelpiekstroom komt door de elco's aan secundaire kant van de smps trafo's. Dus als je remote aan de +12V legt schakelt ie pas in met een piekstroom als gevolg, de primaire elco's zijn een stuk lager qua capaciteit en zijn meestal niet de oorzaak.
Een modificatie aan de interne voeding is het mooiste, maar beetje lastig zonder schema.
Je zou een externe voeding kunnen nemen en die met een inschakelvertraging kunnen laten opkomen. En een voeding van 15A is toch wel gewenst.
De russttroom is ca 2A. Met een beetje muziek trekt ie 5A.

Wat kost een 2de hands versterktertje? Da's vast goedkoper dan gedoe met een accu, lader of een 'softstart'...

Dat zal zerox ook wel weten neem ik aan? Zijn hele fijne versterkers die GZ's...

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op (35%)]

Beste EricP, Een 2e hands versterkertje is goedkoper. Sterker nog, deze heb ik ook nog 1 liggen.
Ik vind het alleen zo jammer om de versterker niet meer te gebruiken.
Als het te duur wordt, of te moeilijk gaat het project niet door.
Maar ik hoop dat er hier op het forum iemand zit die een mooie oplossing heeft om deze versterker toch te kunnen gebruiken.;)

edit:
Hier wat foto's van de elco's:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_3043.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_3044-1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_3045.jpg

Ik neem aan dat als ik de secundaire elco's verklein dat de voeding dan niet (goed) meer werkt.

Dat zou ik echt niet doen, als je dan toch gaat modificeren kan je beter de smps zelf aanpakken (vermoedelijk met een SG3525 of TL494) om daarvan het inschakelgedrag te verbeteren.
Of gewoon een iets zwaardere voeding, inschakelpiek trekt mijn 7A power supply prima van dergelijk dikke klasse AB car audio versterkers eigenlijk.

Is het een ATX2 voeding? (oudere AT(X) voedingen kunnen relatief weinig leveren op de 12v aansluiting)
Je kunt een inrush current limiter ertussen zetten. http://www.epcos.com/blob/528070/download/4/pdf-inrushcurrentlimiting-…

Een PC-voeding die in rook opgaat bij een hoge inschakelpiek is nauwelijks zijn gewicht in oudijzer waard. Hij hoort immers in beveiliging te schieten als de stroom echt niet wil lukken. Zoals Arco al zegt; het moet in elk geval een model met een P4-stekkertje zijn (ATX2), maar ook daar zit bij het oudere en goedkopere spul nog veel ongeschikte rommel. Met een 80+ bronze of hoger zit je doorgaans wel goed. Sommige oudere modellen zijn ook prima opgebouwd, maar welke?

Zelfs als je hem nieuw zou moeten kopen, is een PC-voeding denk ik toch de passende oplossing met de beste prijs.

Ik dacht er net aan dat ik nog een lab voeding had staan(2x 0-30V 0-3A).
Deze aangesloten op de versterker. Zodra ik de voeding inschakel springt de voeding in de stroombegrenzer(rond de 2,5A). De spanning zie ik terugzakken naar 5V. Vervolgens zie ik in 2-3 seconden de spanning stijgen naar 12V en de stroom afnemen naar 0,7A.
Zet ik hierna de de muziek aan, dan werkt het :). De voeding is wel te licht. Tijdens de muziek zacht aan trekt de versterker tot 2,5A en zie ik de spanning zakken tot 11V.
Bij wat meer bas aan zie ik dat de elco's in de versterker leeg raken. Bij elke bas zie je de spanning op de voeding steeds verder zakken. Zet ik de bas dan weer zachter zie ik de voeding herstellen naar 12V en de stoom weer zakken.

Stel ik de stroombegrenzer in op 1,5 A dan duurt het opstarten 4 seconden.
Een voeding van bijvoorbeeld 10A welke stroombegrenst is zou dus perfect zijn.
Een ATX voeding is volgens mij alles behalve stroombegrenst, maar valt meteen in storing of rookgenerator modus >:)

Dat is best een redelijk net inschakelgedrag.

ATX-voedingen zijn niet stroombegrensd, maar zeker een korte piek zou nooit voor opblazen moeten kunnen zorgen. Zelfs matige voedingen waar de beveiliging veel te ruim staat afgesteld, zouden in beveiliging moeten schieten of de piek de eerste tien keer nog wel moeten kunnen overleven. Tenzij het al lang gebruikte voedingen zijn met gare elco's, of tenzij het gewoon echt slecht ontworpen en gebouwde voedingen zijn. Als ik vragen mag, welke merken en types voedingen heb je op deze manier opgeblazen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Budget merken, als in gratis bij een computerkast van 40 euro, 8? jaar oud.
De laatste was een voeding uit een DELL workstation. Deze gaf geen rook maar schakelde uit, en blijft uit. Er zal iets van een zekering, of iets wat als beveiliging werkt, defect zijn.

smps hebben een hekel aan stroompieken. heb hier servervoedingen staan die 160amp kunnen leveren, maar een auto starten gaat niet door de inductieve last. een ohse last die niet ineens opkomt werkt prima..

probeer een pc voeding met parallel een accu. die accu zal niet opladen met 12v maar neemt wel de opstartpiek voor z'n rekening..

@Gadged_inc, kan zo'n Meanwell wel tegen de opstart stroom?

@testman, kan ik bijvoorbeeld zo'n accu paralel aan een ATX voeding zetten?
En wordt de accu dan helemaal niet opgeladen, of wordt deze aan de 12V gehouden. Het is wel de bedoeling dat het een tijdje blijft werken. De radio wordt ook geregeld aan en uit gezet.
http://bacoarmygoods.cdn.exxtra.net/media/catalog/product/cache/1/smal…

Loodaccu parallell gaat alleen werken bij een voeding die 13,8V levert. Bij 12,0V zou je eventueel 3 seriegeschakelde Lithiumcellen (met balancer!) kunnen gebruiken, maar dat is weer een hoop moeite als je met een goede voeding kunt volstaan.

Budgetvoedingen van 8 jaar oud ontploffen al als je ernaar wijst, de dellvoeding zal extreem krap gedimensioneerd zijn geweest.

Zo'n Meanwell zal niet opblazen, en hij zou met 12,5A zwaar genoeg kunnen zijn om niet in beveiliging te gaan, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen.

Moderne computervoedingen van een beetje merk doen lachend 40A op de 12V rail dus om de inschakelpiek op te vangen is een half metertje draad al genoeg eigenlijk. Maarja die kosten ook evenveel of meer als die Meanwell dus het blijft een beetje een gok welke meer zekerheid biedt.

Tenzij iemand ervaring heeft en weet dat het met die Meanwell zou moeten lukken. Anders een model zwaarder uit dezelfde reeks wellicht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

De grote vraag hierbij is, of dit een echte Meanwell is of een clone.
De echte (ik kan je er een toesturen om te testen, welke tevens IP65 is, gaat niet door zijn knieen) clones, geen idee

Loodaccu parallel hangen gaat niet altijd werken. Ik heb SMPS'sen gehad waar bij uitzetten van de voeding een aanzienlijke stroom terug in de voeding ging lopen vanuit de batterij...

In dit soort versterker wordt de 12V voeding via een geschakelde voeding naar + en- 30 a 40 volt gebracht.
Als je nu een flinke trafo van bijv. 2x24V gebruikt daarachter een brugcel dan kom je op een voedingspanning van + en- 35volt. Vervolgens sluit je dit aan op de grote gele elko's en klaar ben je.

een halogeentrafo gewikkeld met 150va vermogen wil ook werken. afvlakken met een elco hoeft maar minimaal ( 3300 uf) gezien er toch een voeding achterzit in de versterker zelf..

@douwebakker
Dat zou inderdaad mogelijk zijn, echter gaat mijn voorkeur uit naar het origineel houden van de versterker. Wie weet kan ik hem nog ooit verkopen.

@Gadget_inc
Als een echte Meanwell dit af kan, dan ga ik zo'n 1 bestellen. Ik kan ze goedkoop bestellen via het werk(bij bijvoorbeeld de TU)
Ze zijn er in 12V en 13,5V. Het lijkt mij dat 13,5V net zo goed werkt.
Ik kan voor 35 euro een 13,5V 11.5A(+13,5V 0,5A) Meanwell voeding aankomen.
http://www.meanwell.com/search/AD-155/AD-155-spec.pdf
Zou dit voldoende zijn voor de versterker?

edit:
11.5A ipv 10.5A

de budget meanwell's heb ik ook slechte ervaringen mee. een stel 24v 10amp modellen met led op een parking zijn in een half jaar al overleden.. nog niet de helft aan last en al dood. die dingen zijn ook geen goede ip66, de afgegoten delen zijn veelal niet helemaal dicht. ook de alu uitvoeringen in ipxx zijn zonder die dopjes op de fine regeling niet waterdicht..

voor een versterker zou ik voor een trafo voeding gaan, geen smps nemen. de versterker kan met 15v ook prima overweg, komt niet zo spits. een smps hangt vaak aan aarde en kan brom gaan geven op de speakers, opstart stromen zijn niet zeker haalbaar.. als je de versterker uitzet kan de voeding ook gewoon afgezet worden, dus net zo goed een trafo nemen..

Ik heb wel last gehad met de Meanwell lpv100 ledsupplies. Met 60W aan ledstrips erop schieten die met opstarten heel vaak in de beveiliging. (terwijl er toch 100VA aan moet kunnen)
Na 10 seconden starten ze dan wel opnieuw op, nogal vervelend (je zit dan 10 seconden in het donker).
Heb het opgelost door een relais aan de 12v uitgang te hangen, die op zijn beurt de strips schakelt.
(de ledstrips worden dan pas aangeschakeld als de supply 'up and running' is, en dat gaat altijd goed...). Kapot krijg je ze niet, ze zijn vrij robuust...