sony 530es potmeter 120k lesje potmeters gevraagd

Hoi allemaal.
Ik heb een sony waarvan letterlijk de koolbaan weg is...
Nu probeer ik een andere stereo log potmeter te vinden.
Wat me tot nu tie niet lukt vanwege de wat vreemde waarde blijkbaar.
Ook moet hij vrij plat zijn.

Nu is mijn vraag kan je potmeters ook vervangen door een afwijkende waarde zoals in dit geval bv 100k...
Is er zowiezo een tollerantie die standaard kan worden aangehouden met potmeters.
En kan ik de 20k die tekortkom
" aanvullen" met vaste weestanden bv.
Wat zal dan t effect zijn?
Zowiezo hoe zit dat?
Volume vol open is weerstand 0.
Dus het gaat om de weerstand van de pot
Bij zachter zetten.
Betekent een een lagere waarde dan dat hij nooit helemaal stil is, de versterker bedoel ik.

Beetje noob vragen miss.

Ik hoop dat iemand mij een lesje wil geven over potmeters " do's en dont's"

Alvast bedankt.
Nick

is de hele koolbaan weg of alleen een spoor in het midden? want anders kun je de loper verbuigen zodat deze een nieuw spoor heeft. de kern waar de loper over schuift wil ook vaker opraken, die heb ik weleens vervangen door een stukje 0,8mm2 in een o te buigen en plat te slaan. als de koolbaan zelf op is zal een andere pot nodig zijn..

100k werkt ook wel, maar de volumeregeling zal minder mooi zijn. opzich maakt de waar minder uit, de min kant zit aan massa en de max kant aan de uitgang van de bronkeuze. de loper hangt aan de voortrap. een grotere (ohms) pot wil vaker ruis geven, vandaar dat veel versterkers een aftakking midden op de pot hebben, daar zit de toonregeling dan aan..

Bedankt voor je reactie!
De koolbaan is echt onderbroken.dus dat wordt niks.
Ik snap alleen t laarste gedeelte niet.
Die aftakking naar de toonregeling.
Idd heefy de huidige pot de 6 gebruikelijke pootjes en idd nog 2.
Is mij idd niet duidelijk waar die voor zijn.

Geen punt. Het kan geen kwaad als je een waarde tussen 49 k en 250k. Vanwaar het signaal vandaankomt is redelijk laagohmig en de versterker achter de ontmoeten is hoogohmig.

De twee extra pootjes zijn om bij lage geluidsnivo's het toonbeeld aan te passen omdat het dan beter klinkt.

Idd heefy de huidige pot de 6 gebruikelijke pootjes en idd nog 2.
Is mij idd niet duidelijk waar die voor zijn.

De aftakking wordt gebruikt om een "loudness" functie te realiseren. (versterking van hoge en lage tonen bij lage volumes).

he, Arco was me net voor.

Mmm dus daar kan ik niet een mouw aanpassen.
Een orginele is onvindbaar.
Dus tussen zeg 50k en 250k is in mijn geval bruikbaar.
das mooi daar heb ik iig genoeg van liggen.?

Onwijs bedankt tot zover.

Nog 1 vraag. Is de kwaliteit van een potmeter voor audio beter dan bv een weerstand uit sw e12 serie?

[Bericht gewijzigd door nickycommijs op (27%)]

Potmeters zijn er in kwaliteiten, goedkope hebben een koolstof de duurdere geleidend plastic (oa. van Alps)
Heb je een cheap versterkertje dan kan je een gewone kool nemen. De gelijkloop tussen L en R is vaak ook naadje bij goedkope log potmeters.
M.a.w de balans tussen L en R is afhankelijk van de stand van de potmeter.
Afwijking van 5dB of meer zijn heel normaal in de goedkope series.
Let ook op de draaigraad 270% ivm de aanduidingen op het front en de as.
Die zijn er in diverse diameters. Soms moet je een stuk afzagen anders staat het zo gek op de buitenkant <G>