Hallo
Ik ben vrij nieuw in de elektronica en probeer een projectje te ontwikkelen om in mijn toekomstige woning een domotica systeem te integreren.
Ik ga gebruik maken van een Raspberry Pi en een PLC (Click Koyo C0-00DD2-D) om dan de LED-verlichting ed aan te sturen.
De bedoeling van de Raspberry is om een smartsystem te bouwen en een interface voor computer en smartphone op te richten.
Om de Raspberry met de PLC te doen communiceren maak ik gebruik van de ingebouwde GPIO connector op de Raspberry om zo mijn nodige signalen naar de PLC te sturen. Het probleem hier is dat de GPIO op 3,3VDC werkt en de PLC input op 24VDC. Hierbij dacht ik aan optocouplers tussenbeide. Ik heb wat zitten zoeken op internet maar ben niet veel wijzer geworden. Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan verwezelijken, hetzij met optocoupler of andere eenvoudige componenten.
Relais wil ik liefst vermijden.
Dit zou er moeten komen:
-- 3,3VDC ------------ 24VDC --
GPIO pin OUT.1 ----> PLC IN.1
GPIO pin OUT.2 ----> PLC IN.2
--- 3,4
GPIO pin OUT.5 ----> PLC IN.5
GPIO pin IN.1 <---- PLC OUT.1
GPIO pin IN.2 <---- PLC OUT.2
--- 3,4
GPIO pin IN.5 <---- PLC OUT.5Alvast bedankt!
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (1%)]
joopoldenzaal
ik heb mijn hersens niet in de hand.
Solid state relais?
Imput 3mA
Output max 60 volt
http://nl.farnell.com/avago-technologies/assr-1228-002e/ssr-0-2a-60v-d…
groeten Joop
Een belangrijk gegeven mist er hier, namelijk de afstand tussen de PLC en RP.
Staan die dicht bij elkaar en moet het goedkoop, dan kun je voor RP > PLC volstaan met een NPN transistor met weerstand en voor PLC < RP met twee weerstanden.
Wordt de afstand wat groter, dan is de oplossing van @joopoldenzaal een goede optie.
Bedankt beide voor de reacties
De RP zal zich in hetzelfde verdeelbord bevinden als de PLC. Welke weerstanden zou je dan gebruiken?
Hoe zit het met de levensduur van deze componenten? Is een solid state relais beter dan een transistor?