goede middag,

ik heb een computermuis die ik wil aansluiten op mij usb kabel. de computermuis heeft een 4 aarderige kabel met een gele, oranje ,rode en zwarte draad. de usbkabel heeft een rode, witte, groene en zwarte draad. welke draden moet ik doorverbinden?

alvast bedankt voor de reactie

Nick

Kleuren zijn meestal niet standaard, kwestie van uitmeten en testen... (hoe komt de plug eraf?)
Weet je wel zeker dat het een USB muis is? (geen PS/2 of RS232)

Wat wel standaard is, zijn de kleuren rood en zwart. Dat is resp. de +5V en GND. Die gaan dus rood op rood en zwart op zwart.
Geel/oranje en wit/groen zijn de datadraden. Hoe die aan elkaar moeten is een kwestie van proberen.
En inderdaad, voordat je de boel aan elkaar gaat knopen eerst zeker stellen dat het een USB muis is.

En de muis moet het usb protocol ondersteunen. Er zijn muizen die alleen ps\2 zijn met een verloopje usb/ps2 doen ze het niet.

Bij mijn muis zat een verloop van usb naar ps2 in de doos , zo'n groen plugje .
en werkt bij mij wel.

Op 20 oktober 2014 14:01:23 schreef Franssel:
en werkt bij mij wel.

Dan is het een PS2 die voorzien is voor USB. Zet hetzelfde groene verloopje op een oude PS2 muis en het werkt 99% zeker niet.

Zelfde verhaal kan je ook omkeren. Een USB-muis geleverd met PS2 adapter, zal inderdaad ook werken in een PS2 omgeving. Een uitsluitend USB-muis zal dat 99% zeker niet doen.

Je hebt een converter nodig, passief of actief. Ik zie geen heil in het zelf solderen van zo'n zaken.
Op Ebay zijn er goedkope PS2 naar USB converters, zowel actief als passief.

Om van de ene kleur draad naar de andere te gaan heb je echt geen converter nodig (bestaan er ueberhaupt actieve converters voor muizen? Zou kunnen, maar nog nooit gezien). Hooguit een connector om aan je draad te zetten. Anders een soldeerbout en wat krimpkous. Maar je hebt gelijk, het kan zijn dat de TS een PS/2-only muis heeft.

Ik ga ervan uit dat de orignele connector weg is (anders die even uitmeten natuurlijk). Het handigste is om even te kijken waar de draden op het printplaatje in de muis precies aanhangen, anders blijft het gokken. Al helemaal zonder merk en type muis (om de specs te weten en zodat iemand misschien een zelfde muis of een foto kan opschommelen, schema's zullen er wel niet zijn - tenzij zelfgetekend).

Op 20 oktober 2014 13:59:28 schreef RAAF12:
En de muis moet het usb protocol ondersteunen. Er zijn muizen die alleen ps\2 zijn met een verloopje usb/ps2 doen ze het niet.

Op 20 oktober 2014 14:01:23 schreef Franssel:
en werkt bij mij wel.

is dat niet de andere weg op? toen usb muizen op de markt kwamen, kreeg je bij sommige er een adapter bij om die op een PS2 poort te kunnen inpluggen. immers hadden veel pc's nog geen usb poort toen (de adapter waar franssel over spreekt).
ik heb nooit geweten dat er PS2 muizen zijn die het nieuwere usb protocol ondersteunden

@TS is het een optische muis? dan zou ik eens de rode en zwarte verbinden met de kabel en inpluggen. als de LED intern oplicht, zou je kunnen de datalijnen verbinden. de data lijnen foutief doorverbinden doet niks mis op een usb poort. is het geen optische of doet die niks op de rode en zwarte, dan weggooien. zoveel kost een muis nu ook weer niet

[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]