Ik wil op mijn platenspeler PHILIPS GA312/GC012 met M.opneemelement, de DIN-5 polige bus connector vervangen door 2 CINCH bussen (1 maal link + retour / 1 maal rechts + retour). Maar ik houd de 5e kabel - afscherming over.

KAN DIT WAT IK WIL?

Bvd!

Bij de cinchbus is de buitenkant, de ring, de retour = afscherming.

Bij cinch is het gebruikelijk dat je massa met een apart draadje naar de versterker legt. Die heeft daarvoor een schroefje op de achterwand ofzo.

Op 19 juli 2004 00:14:39 schreef oorpijn:
Bij cinch is het gebruikelijk dat je massa met een apart draadje naar de versterker legt. Die heeft daarvoor een schroefje op de achterwand ofzo.

Wat je hier bedoeld is de GND van het draaitafelchassis.
Door dit op het zelfde potentiaal te brengen als de versterker elimineer je allerlei storingen van de motor en de eventuele elektronica in de draaitafel.

De mantel van de afgeschermde kabel moet nog altijd aan de buitenste ring van de cinchplug.

Bij DIN zijn de retourleidingen en de massa niet van elkaar gescheiden. Als je toch op cinch overstapt, kun je van de gelegenheid gebruik maken en de boel van elkaar te scheiden.

Gebruik de buitenringen van de cinchbus alleen voor de nul.

Ergens in de platenspeler komen de massa, de groene en de blauwe element-draad bij elkaar. Verbreek eerst die verbindingen. Daarna:

Element wit   <> cinch L middenpen
        rood  <>       R middenpen
        blauw <>       L buitenring
        groen <>       R buitenring
Chassis       <> Versterker-chassis via apart draadje

Er bestaan verloopstukken hiervoor; voordeel: GEEN werk.

nooit last van gehad, en ik gebruik ze ook :)

er komt weleens brom op de din conenctor, maar denk je dat je dat met eigenbouw kabels niet hebt??

Op 20 juli 2004 21:48:43 schreef High met henk:
nooit last van gehad, en ik gebruik ze ook :)

er komt weleens brom op de din conenctor, maar denk je dat je dat met eigenbouw kabels niet hebt??

Lees mijn vorige post eens.
Met verloopsnoeren maak je dus aardlussen.

ehh oorpijn, een platenspeler neemt niet op!

dus 2 pinnen blijven onaagesloten. Dus er zijn 3 zinganel L + R + GNd gnd is op pin 3 en de mantel te vinden, pin 3 splits je nu op naar 2 mantels van de cinch. Op zich niet boeiend als je bedenkt dat deze ook wee in de versterker samen zullen komen, dus kun je me nu uitleggen waar jij die aardlus ziet? de Platenspeler is niet geaard en de versterker ook niet. Tneminste niet bij consumenten spul. Bij veel splatenspelers moet je zelfs een EXTRA aarddraad aanleggen om de brom weg te halen!!!

@ High met Henk:

Wat lees jij toch slecht!

een platenspeler neemt niet op!

Wat wil je daar mee zeggen?

L + R + GNd gnd is op pin 3 en de mantel te vinden

Fout. L zit op pen 1, R op 3
GND op 2(= de middelste), samen met het chassis.

pin 3 splits je nu op naar 2 mantels van de cinch. Op zich niet boeiend als je bedenkt dat deze ook wee in de versterker samen zullen komen

Is dit geen lus is, hoe noem jij dat dan?

Op 20 juli 2004 22:42:37 schreef oorpijn:
@ High met Henk:

Wat lees jij toch slecht!
[...]
Wat wil je daar mee zeggen?
[...]
Fout. L zit op pen 1, R op 3
GND op 2(= de middelste), samen met het chassis.

als je het over een 3 polig hebt wel, ik heb hert over een 5 polige din: hier zit links in op 1 , Rechts in op 2 GND op de middelste idd ofwel pin 3, op pin4 zit links uit en op pin 5 zit rechts uit. ofwel de in wordt niet gebruikt de 5 polige din is nl gemaakt om opname en afspelen op 1 fysieke kabel te doen! Daar sloeg dus deel 1 op

ik kan me maybe ff vergissen over in en uit en rechts en links (doe dit altijd ff experimenteel altijd omdat ik het steeds vergeet :))

MAAR DIT HEEFT NIETS MET SLECHT LEZEN TE MAKEN, leg ff uit waar jij dan op doelt? dat smenvoegenvan die 2 massa's is een DIN specificatie.

Echter het kan totaal geen kwaad. Jij wilt nu de DIn specs mzetten naar RCA, dat kan idd wel ja op de manier zoals jij beschrijft, maar ook als eerder beschreven, idealiter is het potentiaal toch 0 tussen die 2
dus feitelijk heeft de RCa norm 1 geleider teveel!!

Over dat kleine stukje lus heb je idd wel gelijk ja, kan ik niet ontkennen, echter de kabel is ZO kort dat het vaak niet uitmaakt, daarnaast lopen ze naast elkaar. In de amp en de CD-spelers zijn de mantels vaak ook weer gekoppeld: Dat zijn dus ook aardlussen. Hoor je daar brom?? Neej.

echter wat jij zegt is wel mooier, de massa's volledig loshalen. Maar de platenspeler zelf aarden is dan ook een heel goee optie, want op de draadjes bij het elemant zelf pik je ooknogal wat storing op

MAAR DIT HEEFT NIETS MET SLECHT LEZEN TE MAKEN, leg ff uit waar jij dan op doelt? ... Bij veel splatenspelers moet je zelfs een EXTRA aarddraad aanleggen om de brom weg te halen!!!

Dat heb ik toch voorgesteld? In mijn oplossing is dit de ENIGE verbinding tussen de chasissen. Natuurlijk heb ik het niet over aardlussen via veiligheidsaarde.

Niet alle lussen zijn even erg. Een korte lus over 2 snoeren die langs elkaar liggen is relatief onschuldig. Maar een platenspeler-ingang is erg gevoelig. Het loont hier om lussen helemaal te vermijden als het voor hetzelfde geld kan. De gemeenschappelijke nul bij DIN veroorzaakt ook onnodige overspraak tussen de kanalen. Daar ben je ook meteen vanaf.

idealiter is het potentiaal toch 0 tussen die 2 dus feitelijk heeft de RCa norm 1 geleider teveel!!

Dat ben ik met je eens. Ik had het ook liever anders gezien. Het is niet in alle gevallen dramatisch, maar het had beter gekund.

De penvolgorde bij een 5-polige DIN plug is 1-4-2-5-3. Bij mono ontbreken pennen 4 en 5.
Wat betreft de gebruikte pennen zat ik zelf ook fout. Mijn excuses. Het moet zijn:

2 - chassis/gemeenschappelijke nul
3 - links
5 - rechts

Pennen 1 en 4 zijn voor signalen de andere kant op en worden niet gebruikt in een platenspeler.

Dus toch maar beter een verloopstuk halen, veel minder gezeur.
Waarom toch het wiel willen uitvinden ?

[Bericht gewijzigd door wipi op ]