Goededag,

Wij hebben een AEG combi magnetron van 5 jaar oud (typenummer weet ik even niet exact, zal ik later aanvullen) waarvan nu binnen 4 maanden de tweede magnetronbuis gesneuveld is.

De machine heeft de eerste 5 jaar gewerkt, totdat de trafo opeens zwaar begon te brommen en er geen warmteontwikkeling meer plaatsvond bij het te bereiden gerecht. Middels waardevolle informatie op dit forum heb ik de eerste troubleshooting gedaan zoals HV diode getest met 9V batterij etc. dit was ok. Ventilatie t.b.v. koeling is ook ruim voldoende aanwezig.
Bij het loskoppelen van de magnetronbuis maakte de trafo weer een normaal geluid. Buis defect was destijds mijn conclusie.

Defecte buis gemeggerd gehad tot 1 kV, maar geen significante doorslag kunnen meten helaas. Kun je die buizen openmaken en visueel kijken wat er defect is geraakt?

Zo gezegd zo gedaan nieuwe buis besteld en gemonteerd (weliswaar via de ALI, maar zag er kwalitatief op het oog 1-1 hetzelfde uit als origineel) en magnetron werkte weer.

Helaas was de pret van korte duur, 4 maanden later weer hetzelfde fenomeen. Nu heb ik wederom een nieuwe buis besteld, echter vind ik het toch verdacht. Is dit toevallig een slechte buis geweest? Zijn er nog andere oorzaken mogelijk waarom er zo snel een defect hieraan optreedt? Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.

gewoon pech denk ik :+ een magnetron (de buis)moet ook gloeispannig hebben ´dit is 6,3 volt is dat aanwezig ?voor zichtig met meten, hoogspanning l,evensgevaarlijk!!!!

Ja en let dus op dat die hoogspanning aan één poot van de 6,3v (is het echt 6,3v?) gloeiaansluiting ligt he! Niet zomaar aan gaan meten! Voor een onervaren reparateur gewoon NIET doen want je moet je hele multimeter en alles wat er aan vast zit, zwevend opstellen tegenover aarde, op zo een manier dat ie veilig 2kV kan dragen!

Op dinsdag 22 september 2026 12:29:09 schreef Ledlover:
(is het echt 6,3v?)

voor de buizen die ik ken is de gloeispanning 2V. ( uiteraard bij -1500V tov het chassis)

Ik heb in m'n leven één DMM naar de eeuwige jachtvelden geholpen, en dat was bij het meten aan een magnetron....

Veel multimeters zijn sowieso niet geschikt om de hoogspanning van 2kVac (3-4kVdc) te meten. Had een spanningsdeler geïmproviseerd met weerstanden, maar de vermogensrating niet gecheckt. Tegen de tijd dat de weerstanden begonnen te roken en dat ik de stekker uit het stopcontact trok, stond er al de volle 3-4kVdc over de DMM, die een maximum van 700Vdc had....

Helemaal los daarvan staat ook nog eens de spanningsisolatie als je de gloeispanning gaat meten.

Wat je verder ook doet: HANDEN UIT DE BUURT wanneer je de eigenlijke meting uitvoert. Liever een kapotte DMM dan een CO-lid minder. Magnetrons zijn gevaarlijk en weinig vergevingsgezind voor fouten. 230Vac overleef je meestal wel, maar 2kVac @ .5-1A is einde oefening.

Nog los van de hoogspannigselco die nog lang een gevaarlijke lading kan vasthouden als de ontlaadweerstand defect is.

Soms zijn van een magnetronbuis de doorvoercondensators voor de gloeistroom/kathode defect, dit is evt. nog te fixen.

Ik voel mij er niet prettig bij om met spanning aan de buis te gaan meten, dus dat ga ik ook niet doen. :)

De nieuwe buis wordt als het goed is dezer dagen geleverd. Ik monteer deze en dan gaan we zien hoe lang hij het volhoudt. Mocht hij wederom defect raken, dan zullen we verder moeten zoeken naar de oorzaak.

Op dinsdag 22 september 2026 17:58:04 schreef nonius:

Soms zijn van een magnetronbuis de doorvoercondensators voor de gloeistroom/kathode defect, dit is evt. nog te fixen.

dit al vaker gehad, vaak bij trafo magnetrons goed te meten maar bij inverter modellen niet altijd met alleen een dmm. een megger helpt dan idd, want ook die al eens gehad, die ontstoring condensator sloeg door bij hogere spanning.

dat ook al eens opgelost door 2 gaten door de invoer te boren en er 3 lagen isolatie in te steken voor een 6mm2 stug met 2 male fastons erop..

edit: zo'n buis, de achterzijde had dus al de nodige gaten.. de invoeren lopen strak door een stukje blik met gaatjes waar de condensatoren in verwerkt zitten en in epoxy is gegoten.

https://cdn11.bigcommerce.com/s-1ykp0/images/stencil/1280x1280/products/1783/16653/apinnqldd__90088.1539286834.png?c=2&imbypass=on

[Bericht gewijzigd door testman op (22%)]

Misschien nog even heel goed kijken (spanningsloos natuurlijk) of je geen spoortjes van vonkvorming op het materiaal ziet (putjes; verkleuring).

Op dinsdag 22 september 2026 18:06:04 schreef testman:
[...]
dat ook al eens opgelost door 2 gaten door de invoer te boren en er 3 lagen isolatie in te steken voor een 6mm2 stug met 2 male fastons erop..

Super! Dan straalt de magnetron .. ook aan de achterkant.