Hallo allen,

Ik heb wat problemen met het gebruik van een HIN232. Het ic heb ik getest door het ic te plaatsen op een interfaceprint waar normaal een MAX232 op gemonteerd is. De interface print werkt wel met een MAX232, maar werkt niet als ik deze vervang voor een HIN232. Heeft iemand dit probleem ook gehad of weet iemand wat het probleem kan zijn?

Ik ben erg benieuwd.

Mss domme vraag maar zijn deze pincompatibel?

... Domme opmerking verwijderd

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (68%)]

De eerste indruk is dat ze redelijk compatible zijn. Wat werkt er niet?

Is het een echte ouderwetse MAX232, en van welke fabrikant (Maxim?)? Welke condensatoren worden er gebruikt?

Zoals EricP zegt ziet het er redelijk compatible uit.

Het enige verschil dat ik zie is dat in de datasheet , pin 2, de elco bij de HIN232 aan +5v ligt en bij de Max 232 aan massa. Weet niet of dit enig verschil uitmaakt.

Dan heb jij van die MAX232 een andere datasheet dan ik...

IIRC had de oer-MAX232 van Maxim indertijd elko's nodig van 10u, wat wel eens teveel hooi op de vork van de HIN232 zou kunnen zijn (die rept over condensatoren van 100n en 1u). De wat modernere versies van de MAX232 (tegenwoordig maakt zowat iedereen dat ding) nemen allemaal genoegen met 1u condensatoren.

Die elko is de uitgang van de doubler, het maakt niet zo heel veel uit waar je die aanknoopt: tussen pen 2 en GND moet-ie 10V aankunnen (en doet er iets langer over om vol te raken), tussen pen 2 en Vcc kun je met een 5V exemplaar toe (en is-ie eerder vol).
Jaja, ik weet het, dat is zonder enige vorm van reserve in de werkspanning; gewoon 25V exemplaren nemen.

EMC-technisch kun je een klein verschil merken omdat de impedantie waar de chargepump tegenaan kijkt lager is bij de GND-variant (1 elko vs 2 elko's in serie). Ook in de maximaal haalbare baudrate kun je een verschil merken: die zal bij de GND-variant (marginaal) lager zijn, om dezelfde reden. YMMV

Bedankt voor jullie reacties.
De gebruikte elco`s hebben een waarde 1µf (volgens de datascheet).
Omdat ik eerst dacht dat het ic misschien defect was geraakt heb ik een nieuwe op de print geplaatst, maar zonder goed resultaat.

Naar mijn idee zijn beide type ic`s compatible en kan ik geen verschil vinden in de datasheet`s.

Het max232 is een ic van Maxim en de HIN232cpz is van Intersil.
Ik zal ook proberen om andere te bestellen en te proberen.

Maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat er nou niet werkt... Is dat teveel moeite?

Het is niet teveel moeite, maar het ic doet niet dat gene wat hij zou moeten doen en aangezien het ic maar 1 ding behoort te doen, namelijk seriële verbinding tot stand te brengen. Was ik van mening dat het logisch was.

De seriële communicatie werkt niet met het HIN232 type, maar wel met het MAX232 type.
Het gaat om een Wisp programmer van Voti. Soms herkend de programmeer software we het programma in de PIC, maar is de PIC niet te programmeren. Andere keren werkt het helemaal niet.
Alleen als ik een MAX232 gebruik is er geen probleem en werkt het perfect.

ErikP, sorry als ik je gekwetst heb :)

Doet het niet is inderdaad wat vaag, probeer het probleem stap voor stap te op te lossen.

Troubleshooting this IC is not difficult.
Power up the MAX232 and check voltage across supply pins to insure correct voltage input.
The following two tests check each "TTL in - RS232 out" converter.
Put 0 volts into pins 10 and 11, then check pins 7 and 14. Should have about 10 volts output on each.
Put 5 volts into pins 10 and 11, then check pins 7 and 14 again. Should have about -10 volts output on each.
If that succeeded, then check each "RS232 in - TTL out" converter. Connect pin 7 to pin8. Connect pin 13 to pin 14. This will be a "loopback test".

Put 0 volts into pins 10 and 11, then check pins 9 and 12. Should have about .6 volts output.
Put 5 volts into pins 10 and 11, then check pins 9 and 12 again. Should have about 4.5 volts output.

Wekt het ic wel de benodigde +10/-10 volt op?

Het is niet teveel moeite, maar het ic doet niet dat gene wat hij zou moeten doen en aangezien het ic maar 1 ding behoort te doen, namelijk seriële verbinding tot stand te brengen. Was ik van mening dat het logisch was.

Het ding doet veel meer... Het maakt +10V, het maakt -10V. Zijn die er wel? Precies wat 2N3055 en Arco zeggen. Verder zou je eens met een scope kunnen kijken wat er gebeurt als je er een blokgolf op zet. Ingangsimpedantie te laag? Uitgangsimpedantie te hoog? Slewrate te laag? Ringing? (alhoewel ik me met dat soort snelheden dat niet echt kan voorstellen).
Ofwel: er is nog wel wat aan te meten voordat je kunt roepen 'doet het niet'. Dus: meet eens :)

En verder doet-ie ook heel veel dingen niet. Oa. een 'seriële verbinding tot stand brengen'. Meer dan een 'level shifter' (2x2) is het feitelijk niet...

Omdat ik het wel een gekke storing vind (en ik hou wel van een beetje gekte) ben ik wat dieper in de boel gedoken en heb de datasheets van een aantal bakkers van de MAX232 naast elkaar gelegd. Er zijn er veel; soms is de benummering iets anders (zoals bij Intersil) maar de functie en pinout is van allemaal gelijk.

Wat me dan opvalt is dat vrijwel iedereen voor de input pull-up current max. 200µA (typ. 15) opgeeft, terwijl de Maxim voor dezelfde parameter max 40µA (typ. 5) specificeert; een factor 3 tot 5 minder.

Als het aansturend circuit erg hoogohmig is kan het gebeuren dat er een heleboel rommel op de input terechtkomt of dat de input nooit 'L' wordt omdat de pullup niet 'overwonnen' kan worden; als het aansturend circuit veel lek naar GND vertoont wordt de input juist nooit 'H' omdat de pullup de lekstroom niet kan 'overwinnen'.
In beide gevallen gaat het communiceren echt niet lukken.

Wat verder ook veel voorkomende storingen in RS232 communicatie zijn:

• sluitingen en onderbrekingen in de verbindingskabel
  • verkeerd bedrade connectoren, defecte adapters
  • vereffeningsstroom in de massa van de verbindingskabel door aardlek(ken) in voeding(en)
  • teveel parasitaire capaciteit in de verbindingskabel (bijv. te lang)
  • net-niet-helemaal hetzelfde protocol aan beide kanten (firmware versie?)
  • net-niet-helemaal dezelfde parameters aan beide kanten (baudrate, pariteit, stopbits)

N.B. Deze lijst in niet bedoeld om volledig te zijn.