Goedenavond U te samen,
Op mijn paludarium (een stukje regenwoud tussen 6 plaatjes glas) heb ik een tweetal 8 cm 12volt pc-fans gelegd die zorgen voor de nodige ventilatie. Samen aangesloten op een oude telefoonlader draaien ze netjes hun rondjes. Maar aan en uit zetten door de stekker eruit te trekken is niet echt subtiel, en de luchtstroom bereikt niet de hele bak wat wel beter zou zijn. Dus aanpassen die hap.
het idee is, om naast de 2 van 8 cm, nog 4 kleinere van bijv.4 cm (die al aanzienlijk minder lucht verplaatsen) te plaatsen. Daarmee moet ik overal de lucht lekker in beweging krijgen. Maar als er 6 op volle kracht gaan draaien, dan is het regenwoudje al snel een woestijntje geworden en dat is nou ook weer niet de bedoeling. de snelheid kunnen verlagen naar behoefte is dus nodig. En dan word technisch gezien iets lastiger voor mij:
de lokale elektronica zaak, kwam met het idee om middels een potmetertje het voltage te verlagen. klinkt simpel, en dus bevalt me dat wel. Maar ik heb toch mijn twijfels of de meegegeven 100 Ohm potmeters met een vermogensdissipatie van 0,4 Watt dat wel gaan trekken...? de fans trekken 0,14 A per stuk, nou ken ik de berekeningen niet meer precies uit mijn hoofd, maar volgens mij ga je dan al snel over die 0,4 heen... of zie ik dat verkeerd?
is er een betere eenvoudig uitvoerbare DIY manier?
op het net vond ik deze nog Klik. lijkt me ook een optie..?
bvd voor het meedenken!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met een potmeter een fan direct regelen zal niet lang goedgaan. beter een spanningsregelaar ervoor misbruiken. een lm317 wil er vrij makkelijk voor geleend worden. wel zal de potmeter dan een hogere waarde moeten hebben..
overigens draaien grotere fans wel stiller als kleine, dus beter een stel grote met meer luchtverplaatsing erin zetten die je dimt ipv 2 sets waarvan een stel 4cm modellen, deze maken best kabaal..
Je kunt ook twee dezelfde fans in serie zetten. Ze krijgen dan de halve spanning en draaien minder hard.
Je wil ze niet handmatig aan- en uitzetten? Hoe dan wel? Met een timertje?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je 1 low-noise fan van 12 of 14cm neemt, heb je net zo veel luchtverplaatsing en die is geruisloos.
Die 4cm fans zijn meestal nogal storend, de meeste maken veel geluid op vervelende toonhoogte.
Ik zou ook grotere fans nemen op een lagere snelheid, kleintjes kunnen op toeren echt herrie maken..
Over de controller, wat denk je van zoiets ? http://www.ebay.com/itm/12V-30W-3-5-Bay-Panel-4-Ways-4-Pins-High-Speed…
Kant en klaar, alleen even de voeding aan een 12v adapter knopen.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
joopv
Golden Member
Op 3 december 2014 21:57:51 schreef Swellus:
...... Maar ik heb toch mijn twijfels of de meegegeven 100 Ohm potmeters met een vermogensdissipatie van 0,4 Watt dat wel gaan trekken...? de fans trekken 0,14 A per stuk, nou ken ik de berekeningen niet meer precies uit mijn hoofd, maar volgens mij ga je dan al snel over die 0,4 heen... of zie ik dat verkeerd?
Die 0,4W geldt alleen over de gehele koolbaan van de potmeter, oftewel - als je hem als regelbare weerstand gebruikt - als hij op maximale weerstand van 100 ohm staat.
Als hij op b.v. 25 ohm staat mag je nog maar 0,1W dissiperen. enzovoorts. Maar weinigen beseffen dit, en dat heeft al heel wat uitgebrande potmeters opgeleverd.
Makkelijkste, goedkoopste en beste te regelen, bouw inderdaad de motorregeling op basis van de 555. Regelen op basis van stroom kan wel maar is niet zo mooi, zeker niet als je meerdere type fans gebruikt. En een 555 kost ook niets...
En als je er zelf nog bij wilt kunnen blijven zonder gek te worden van het geluid kan je beter de 40mm fans mijden.
Timo
Dank u,
@joopv, dat bedoelde ik inderdaad, die potmetertjes gaan dus terug.
@diebobo en @feapri, dank, ik denk dat ik voor zoiets ga, simpel en gemakkelijk af te werken.
De motorregeling ziet er ook uit als een goede optie, maar is meer werk, ook om het netjes af te werken.
ipv de 40 mm zal ik voor 80 mm gaan als dat kwa geluid echt zoveel verschil maakt. groter heeft geen zin omdat de ventilatiestroken waar zo boven hangen toch maar 4,5 cm breed zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De potmeter krijgt maximaal 0.42 voor zijn kiezen bij 85% van zijn uitslag. Dat is zo dicht bij zijn rated vermogen dat het waarschijnlijk wel goed gaat. Maar... Wat joopV zegt is ook waar. Daar was ik even ingestonken. Hij trekt dan bij "bijna vol vermogen" het equivalent van rond de 1.7W. Dat zal toch echt wel te veel zijn.
goedenmiddag,
ik heb deze besteld en binnengekregen; https://www.conrad.nl/nl/akasa-ventilatorcontroller-1332-cm-525-791451…
en ik heb een vraagje over de aansluiting op de voeding. de voedingskabel heeft namelijk een rood, een geel(die ik niet nodig heb) en twee zwarte draadjes. welke moet ik op de voeding aansluiten?
Timmestein
Website -- Slopen is ook een kunst...
Als ik dat plaatje op de conrad-site zo bekijk, haalt ie de voeding van de molex (en zijn contra). Die steek je gewoon op een molex die ergens in je PC hangt.