Helaas ervaring:

ALLE verlengsnoeren voldoen niet aan de eisen van wasmachines, wasdrogers en vaatwassers. Ook al staat er 16A op. Vergeet het maar. Een paar manden gaat wel, maar op een gegeven moment branden ze uit. Allemaal.

Sluit wasmachines, wasdrogers en vaatwassers alleen aan op een wandcontactdoos (stopcontact) waar alleen dat apparaat op zit. En dan nog liefst een eigen groep.

Gebruik in die groepen ook goede lasdoppen.

Op 7 december 2014 22:44:22 schreef pietplof:
Wat een beroerde koelkast.

Oud, ok.... (toen 4 jaar)
:)

Ik ben verplicht van stekkerdozen en timers te gebruiken.

Of ik moet WCD's bijmaken en die koppelen aan de bestaande WCD. Wat volgens mij overeen komt met een verdeeldoos(=CD's aan elkaar gekoppeld)

En die timer heb ik dan nog steeds nodig, of ik moet een DIN-rail timer plaatsen in de groepenkast.

Met andere woorden, je installatie is niet berekend op je gebruik....
Was de mijne ook niet, daarom heb ik eea aangepast....

Er zijn m.i. Echt wel verdeelblokken die 16 A kunnen hebben.
Ik heb er hier een van die goede oude PTT met een snoer waar je m'n auto aan kunt opslepen en geheel van echt rubber. En...er staat 16 A op. En als je even zoekt zijn er vast wel schakelklokken te vinden die ook 16 A kunnen hebben.
Alleen dan niet twee van die onfatsoenlijke stroomslobberaars tegelijk aansluiten.

Na ook een bijna brand ervaring vertrouw ik geen van de stekkerdozen van de bouwmarkt, etc, ook Brennenstuhl niet.
Een set WCD's op een plank voeldoet al beter, mechanisch stabiel en brandbestendiger.
Echt goede stekkerdozen zijn aanzienlijk duurder.

Niks verplicht. JE kunt niet verplicht brand veroorzaken. Het KAN NIET.

De enige manier om een goede timer te gebruiken is een industriële te gebruiken en die liefst in je meterkast te plaatsen. Dus niet zo'n goedkoop ding van de action, maar een echte van ABB of zo, die echt de stroom aankan.

In de meterkast zal voor ts geen optie zijn want hij heeft blijkbaar geen aparte groep voor de wasmachine, anders had de timer niet in een verdeelblok gezeten. Een kastje samen stellen met een goeie timer erin en 2 degelijke wdc's waarvan 1 langs de timer gaat. Nog beter zou kunnen met een magneetschakelaar die gestuurd is door een timer. Zo staat die OFF dubbelpolig onderbroken. Dit alles natuurlijk in 2,5mm² uitvoering met stevige goed verbonden stekker in zelfdovend kunststof of rubber.
Edit: Deze stekker geldt eveneens voor deze aan de wasmachine. Ik veronderstel dat deze ook beschadigd is en vervangen gaat worden.

[Bericht gewijzigd door jerome op (12%)]

Heb van de week wat centraal dozen afgemonteerd met deksel met kroonsteen erin. Aan de centraaldoos kant steek, aan de lamp kant schroef van HAF

Normaal heb ik nog steeds deksel zonder kroonsteen, maar daar was ik doorheen. En snap het voordeel van het vaste kroonstenen. (bij verhuizing geen kroonsteen achter laten maar draden los uit het plafond)

Heb mijn twijfels i.v.m. contact, overgangsweerstand, en dus brand.

Meerdere dozen draad los na vast schroeven, montage voorschriften na gelezen, en daar voldeed ik aan.

een beetje kastbouwer zet een 25amp magneetrelais achter een klok in de meterkast. de moderne klokken met lcd hebben allemaal een printrelais als output, die kunnen ook geen 16amp aan, zelfs ohms is het krap aan.

een klok voor de wasmachine is nodig ivm ander vermogen op die groep? want je kunt ook een wasmachine/ droger automaat gebruiken. of heeft het een houd de hoofdzekering heel reden ? gelijktijdigheids factor op enkel 25amp enz. of meer nachttarief reden..

die centraaldoos deksels met kroonsteen zijn er al een jaar of 14, hier zaten ze ook al in. meeste deksels zijn er af, 3 lassen met 8 voudige wago's helemaal vol zit er klem in anders.. die deksels zijn ook een ramp idd, kom er vaker tegen met een knipperende lamp eraan die door die gammele kroonsteen staat te knipperen. schroeven in de stenen gaan stroef of draden te kort gestript, of de spac zit over alles heen..

die verdeelblok ziet er mij een vynckier uit en zijn best goeie blokken. heb er zo 10tallen rondslingeren en daar staan best zware machienes op.

maar in de gebruiksaanwijziging van wasmachienes en droogkasten staat al dat deze NIET in een stekkerblok mogen.
van die goedkope timerklokjes heb ik er al een paar laten smelten. 750watt electrisch vuurtje eraan die met regelmaat op de slaapkamer eens aanspringt. als het ineens heel warm is in de slaapkamer, dan heeft de timerklok zijn schakelaar weer vastgelast en bleef het vuurtje de hele tijd werken

Ik gebruik helemaal geen verdeelblokken, gewoon vast aansluiten op eigen groep. En een wasmachine schakelaar waarmee ik kan schakelen tussen de wasmachine en droger

http://www.bengshop.nl/images/picture1/12020386.jpg

Ik heb dus een houten plank nodig met opbouw stopcontacten, zo'n timer en 1,5mm kabel?

Hier staat alles in serie, dus de wasmachine en droger mogen niet tegelijk ingeschakeld zijn (normaal gezien slaat de stop door, maar toch...)

@Roland: Ik gebruikte voorheen een zelfgemaakt verlengsnoer 3x1,5 en een stevige koppelcontactstop. Ik denk zo eentje met losse veertjes om de contacten heen.

@Luckyboy: Er staat dat hij 16A aankan, maar het kan vast ook geen kwaad om er een 32A contactor ofzo naast te zetten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]

Waarom op een houten plank? je kan die WCD's toch vast op de muur monteren?

Ik zou in ieder geval 2,5mm^2 kabel nemen, en die timer mag 16A bij een cos φ = 1, dus die is te licht.

Waarom op een houten plank? je kan die WCD's toch vast op de muur monteren?

Ik gebruik opbouw WCD's op een plankje met opbouw lasdoos voor aansluiten rubber machinesnoer als verplaatsbare stekkerslof. Gelakt hout boort makkelijk voor montagegaten.

Op 8 december 2014 11:38:21 schreef Roland van Leusden:
Ik zou in ieder geval 2,5mm^2 kabel nemen, en die timer mag 16A bij een cos φ = 1, dus die is te licht.

Welke timer is dan zwaar genoeg?, die bij Conrad zijn allemaal 16A.

maar het kan vast ook geen kwaad om er een 32A contactor ofzo naast te zetten

en de klok dus alleen de contactor laten schakelen. klik-KLAK!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Op 7 december 2014 22:38:41 schreef Jinny:
[....]
Toen we deze hut kochten dimde het licht in de woonkamer als de koelkast aansloeg....
En dat zat toen al 25 jaar zo....
Alles draai....

Zoiets ontmoette ik ook toen wij ons optrekje betrokken. Toen ik de nieuwe koelkast aansloot, deed die niets en het lanpje brandde op halve sterkte. Doet die V***e koelkast het niet :(
Toen bleek dat de verlichting op de overloop boven, ook op halvesterkte brandde en hoefde ik de koelkastverkoper niet uit te schelden.
Aangezien boven alles vernieuwd was in opdracht van de vorige eigenaar, dacht ik onmiddellijk dat het aan de groep beneden zou liggen en jawel, alles in rubber-linnen bedrading en stalen pijpen in een huis dat in '53 2m in het zeewater had gestaan.
Heb toen de hele installatie beneden maar vernieuwd...

Trowens, steekkelmmen (ik gebruikte ze ook) hebben een gaatje bovenin, dus het helpt niet tegen het inwateren als je ze rechtop zet: Horizontaal is beter. Nu gebruik ik liever die nieuwe wago-lassen met hefboompjes.

@fcapri:
Hoe komt het 'ineens' zo vreselijk warm in je slaapkamenr? >:)

Fikt de boel af dan heeft men het over kortsluiting ! ! Je leest nooit slechte verbindingen. ;)

Die wago's met hefboompje zijn voor soepel draad....
Beetje overkill op gewoon draad....
En ze zijn maar tot 5 voudig....
Maar inderdaad, als je wat aanpassen wil gaat het gemakkelijk....
Dat gaatje is voor meetdoeleinden....

Toen ik de opmerking plaatste over ,,met de dichte kant naar boven" had ik het uiteraard over draaidoppen.
Het gebruik van steekdoppen , en da's inmiddels wel duidelijk, is aan mij niet zo besteed.

Niet alle steekdoppen hebben een gaatje meen ik...
Of ik moet me nu sterk vergissen....

je hebt niet perse een losse timer nodig voor de wasmachine, je kunt dit kopen. schakelt automatisch de droger uit als de wasmachine aan het verwarmen is, dat is maar een minuut of 10..

tevens kunnen de 2 vaak wel samen op 1 groep vermits de wasmachine maar 2500w is en de droger ook een 3000w. ben dat al vaker zo tegengekomen. soms zat er een 20amp zekering in wat niet mag, of een trage 16amp zekering. met automaten is het sowiso een c16 dan, b16 knalt er te snel uit..

[Bericht gewijzigd door testman op (34%)]