Beste,

Graag zou ik een "Hot standby" maken met 2 S7-319f PLC's
de PLC hebben profinet. beide hebben het zelfde IP adres, configuratie,...
Het zelfde IP adres moet voor scada, HMI, VPN,

ik had eventueel 2 ideen,
1. of de PLC Communiceren met elkaar via een Ethernet Card
2. of de switch zorg voor bepaalde filtering.

ik heb beide even in uitgetekend.

1. ethernet card

+------+        +------+ 
| PLC1 | <-PN-> | PLC2 | 
+------+        +------+ 
   /\              /\
   |   +--------+   |
   +---| switch |---+
       +---+----+
           |
           +-> Veld IO

Hier zal dus de switch bepalen welke hij doorlaat.
de data word tussen beide gesyncroniseerd via PN communication card.

2. zonder ethernet card

+------+        +------+ 
| PLC1 |        | PLC2 | 
+------+        +------+ 
   /\              /\
   |   +--------+   |
   +---| switch |---+
       +---+----+
           |
           +-> Veld IO

de switch stuurd wel van PLC1 naar PLC2.
maar enkel PLC1 OF PLC2 word naar het Veld gestuurd. (Nooit Beide)
maar gaat dit als zelfde IP adres hebben.

of moet ik iets maken dat de switch een bepaald IP adres is en de PLCs op verschillende IP. maar dat de switch verder stuurd.

Vraag: Bestaan er switchen die zo werken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Waarom beide hetzelfde IP adres, ieder een uniek adres , en je bent er toch ? of je stuurt a aan of b ?

Ik stel me voor dat je bij een defect bv. snel wil kunnen switchen naar PLC2 ?

Maar hoe gaat dat met de i/o PLC1 staat vast in vooruit, PLC komt in en zegt volgas achteruit ??

daarom was het idee om een switch te configureren zodat die dan kon zeggen of PLC1 of PLC2

het zelfde IP adres is nodig om de zelfde status op scada te laten zien.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

zover ik weet bestaan er geen switches die tegen 2 devices kunnen met 1 IP.

je kan toch het snoertje omsteken? je kan ook een netwerkkabel over een 4 polig wisselrelais laten lopen. netjes is het natuurlijk niet.

Wat arco bedoelt is dat je geheugen niet gelijk loopt. dus als je een timer start en dan naar de andere PLC overstapt, dan zal die timer niet stoppen, want de eerste PLC is niet meer verbonden met de IO.

ook zal op de 2e PLC de timer nooit gestart zijn. dat geld dus voor iedere status, motor richting, snelheid, etc.

je kan dus behoorlijke grote problemen/gevaren krijgen als motor niet stopt, want de PLC wist niet dat ie ooit gestart was.

Voor deze functionaliteit heb je volgens mij H-versies van de CPU's nodig (high availability). Deze ondersteunen redundante setups.

edit: om te testen of de rest van je concept wel gaat werken, kun je dat omschakelen van ethernet ook eenvoudig doen met twee simpele ethernet switches, die je via een relais wel of niet van voedingsspanning voorziet. Gebruik je een relais met wisselcontact, dan kun je meteen garanderen dat ze nooit allebei tegelijk online zijn.

Waarschijnlijk zal je ProfiNET-I/O communicatie tijdelijk wegvallen. Die werkt namelijk grotendeels ook m.b.v. MAC-adressen. Dus ook al is het IP-adres van beide PLC's identiek ingesteld, dan nog hebben ze een verschillend MAC-adres.
Verder kun je de functionaliteiten van LLDP (link layer discovery protocol), zoals Topology support waarschijnlijk ook niet gebruiken.

ja maar die ondersteunen niet bepaalde functies die wij nodig hebben
we hebben al met siemens contact gehad.

zou een ethernet link protector een oplossing zijn?

Op 11 december 2014 11:01:31 schreef Shiptronic:
Waarom beide hetzelfde IP adres, ieder een uniek adres , en je bent er toch ? of je stuurt a aan of b ?

redundantie?daar zijn protocollen voor. en wel IEDER een EIGEN IP geven..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]

Op 11 december 2014 13:33:47 schreef wilske:
ja maar die ondersteunen niet bepaalde functies die wij nodig hebben
we hebben al met siemens contact gehad.

welke 'functies' precies? ik lees nog steeds niks wat een siemens H(redundant) serie niet zou moeten kunnen,
misschien zijn die functies op een andere manier toe te voegen
contact met siemens laat wel vaker te wensen over

Voor Profibus bestaat er een Y-link. Mogelijk kan je daar iets mee: http://support.automation.siemens.com/US/llisapi.dll?func=cslib.csinfo…

Verder zie ik ook meer heil in een H-systeem, of het moet een niet kritische en gemakkelijke machine zijn.
Wat zou er niet kunnen bij deze configuratie?

Is voor ethernet al niet meer nodig omdat je ringnetwerken kunt bouwen, die ylink is dus al achterhaalt.
Verder heeft bijna elke profinetslave een 3punt-switch aan boord dus kun je je ringbus zo aansluiten zonder extra hardware

Wat volgens mij wel gedaan wordt is dat de twee "servers" die mekaar vervangen dus een eigen IP adres hebben, en dat de "switch" die de boel ofwel naar de ene ofwel naar de andere stuurt, met NAT werkt.

Server 1: 10.0.0.1
server 2: 10.0.0.2

de switch biedt dan naar buiten 10.0.1.1 aan, hetgeen ie met NAT vertaalt naar 1 van de twee server-ip adressen.

Alternatief is dus om de actieve server het "publieke" IP adres er BIJ te laten nemen. Maar dan moeten ze dus goed van mekaar doorhebben welke er kapot is. (m.i. gaat dit gegarandeerd fout).

ik zie het nut van deze hele constructie niet.

Een PLC processor gaat eigenlijk zelden in de fout. Als er iets plat gaat is het ergens in het veld te doen, meestal sensoren/actoren, maar soms ook de bus.

En in dit plaatje zie ik een gemeenschappelijke bus en gemeenschappelijke veld I/O.