FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Het is natuurlijk weer de tijd van het jaar om de kerstboom vol met lichtjes te hangen. Gister voor het eerst 3 sets LEDs in de boom gehangen en je raadt het al: ondanks dat het warm-wit is, zijn ze volgens enkele van mijn huisgenoten te fel...
Op de (schakelende)adapter staat het volgende:
80 x 0,06W / 3V 0,02A
31V-0,12A-3,6W
Serieweerstandjes zijn er niet te zien.
Waar die 3V 0,02A op slaat weet ik niet; het zijn m.i. gewone, niet hi-power ledjes en ik zou dus eerder 1,5V-10mA oid verwachten
Ik *vermoed* dat er 10 of 20 leds in serie staanen dat er 8 of 4 van die strengen parallel staan.
VRAAG: hoe kan ik, zonder de adapter open te breken, de leds simpel iets minder fel laten branden?
Zelf dacht ik aan een weerstandje van ca. 50 Ohm op te nemen na de adapter. Bij die 100-120mA valt daar 5-6V over zodat de leds hopelijk net iets minder fel branden.
Slimmere tips zijn welkom!
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
Dat is zeker een optie, er zijn er ook die zo eenvoudig zijn gemaakt in de transfo dat een huishoud dimmer voor de transfo ook al voldoende kan zijn om mooi te dimmen. Al kan ik dit niet garanderen.
Neem voor je weerstand dan wel een vermogenweerstand, want 3W is al behoorlijk wat om te verstoken.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Thx. voor de antwoorden zover.
Trafo dimmen wordt 'm niet want het is een SMPS adaptertje, helaas....
Diode opnemen kan idd kan ook, ik probeer alleen gevoel te krijgen hoeveel spanning ik moet verlagen om (gezien de karakteristiek van een led) tot een zichtbaar lagere intensiteit te komen.
Thevel
Golden Member
Zet de 24V versie van de motorregeling ertussen.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…
7812 kan tot 35V.
Op 15 december 2014 09:58:13 schreef FastFolkert:
Waar die 3V 0,02A op slaat weet ik niet; het zijn m.i. gewone, niet hi-power ledjes en ik zou dus eerder 1,5V-10mA oid verwachten
Witte leds hebben een voorwaartse spanning van iets meer dan 3V. Het ligt dus voor de hand om te veronderstellen dat er 10 leds in serie staan, en 8 strangen parallel.
Zowel bij weerstanden als bij diodes in serie ga je vermogen verstoken. Waarbij ik eerder voor weerstanden zou gaan, dan krijg je meer een stroomregelgedrag. Het mooiste is dan om per strang een weerstand op te nemen, als je daar tenminste bij kan komen.
FastFolkert
Bedankt Klaas,
Als het inderdaad leds zijn met een Vf van 3V, dan staan er 10 in serie. Dan is per tak de stroom in de orde van 15mA want anders kom je, met 8 takken, boven de rated 120mA uit van de adapter.
Ik kan niet bij iedere tak van 10 leds komen, dus het wordt 1 weerstand voor alles.
als ik de steilheid van die karakteristieken voor witte leds zo bekijk zou ik de Vf met ca. 0,25V moeten "knijpen" om ongeveer op de halve If te komen (kromme redenatie want geen strooombron). Zal vanavond een met een 2W 22 Ohm tot 47 Ohm kijken of het verschil in intnsiteit voldoende is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb voor een collega eenzelfde probleem opgelost met een transistor en een potmeter om die leds te dimmen. potmeter zat met een extra weerstandje over de voeding heen en de loper aan de basis van de tor. geheel op een koelblokje van een pc voeding en in een lasdoos gebouwd..
Dit jaar een bekend fenomeen met de eigenlijk alleen nog maar verkrijgbare LED kerstverlichting.
Als je deze aanzet kan de zonnebril op, niet echt sfeervol dat rozige felle warm witte LED licht.
Ik heb de goedkope snelle oplossing met deze simpele goede dimmer:
http://ledworld.nl/opbouw-draai-led-dimmer-12v-24v.html?gclid=CjwKEAiA…
Trafo uit de wandcontactdoos, secundaire kabel uit de trafo op ca. 25cm afknippen en aanstrippen.
Met een multimeter de plus bepalen en markeren.
Plus in de V+ ingang van de dimmer, Min in de V- ingang van de dimmer.
Kabel richting LED's aanstrippen en in de V+ out en V- out stoppen.
Doet de LED verlichting het niet, dan de kabel naar de LED's omdraaien.
Klaar en werken! Dimt tot minimaal gloeiniveau.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 15 december 2014 21:23:39 schreef andre1973:
Ik had er een variac tussen zitten, gaat ook goed hier.
Dat lijkt mij heel sterk aangezien een beetje schakelende voeding al werkt vanaf ca. 85Volt AC en de uitgang stabiel probeerd te houden.
[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op (31%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 15 december 2014 21:27:41 schreef T-sec:
Trafo uit de wandcontactdoos, secundaire kabel uit de trafo op ca. 25cm afknippen en aanstrippen.
Ik heb nog niet eerder een trafo gezien, met een plus en een min draad.
Mis ik iets ?
Overigens die led-dimmers RF gestuurd, kosten minder dan 8 euro 12Volt 8 Ampere inclusief AB
FastFolkert
Wauw! dit onderwerp leeft echt!
Conventionele trafo of primair dimmen werkt uiteraard niet (SMPS) en voor die mooie sophisticated secundaire dimmer-oplossingen vond ik het eigenlijk niet de moeite ook omdat 1 stand voldoende is.
Dus ouderwetsch een serieweerstand gepakt (meteen na de adapter) en proefondervindelijk vastgesteld dat 330 Ohm de LED's nog "net" laat branden. Je ziet ahw. een helder puntje op de chip en wat reflecties in de lens. Lijkt behoorlijk op die kleine gloeilampjes.
En bovendien, mijn vrouw (de eindbaas over dit soort dingen) vond het helemaal prima. En daar gaat t om 
Netjes afgewerkt met een krimpkousje en klaar is Klara.
Over die 330 Ohm viel 8V zodat bij een 31V adapter er 23V over 10 leds in serie valt; dus 2,3V per led.
Stroom door alle 8 de takken samen was 24mA, dus (bij ideale verdeling) 3mA per led.
heb diezelfde truc net uitgehaald met een nachtlampje van mijn dochter: dat ding schakelt automatisch aan als het donker wordt en dan is het in haar kamertje daglicht....
niet goed. Maar wilde hem nog bij kunnen stellen dus potmeter in serie gezet. 50 K bleek goede waarde...
ECHTER die as van de potmeter moest ik ook kwijt, dus door het front geboord.
Kom je helemaal trots thuis zegt vrouwlief:
"Je hebt hem VERZIEKT. het is net een vogelhuisje!" (as van potmeter is het stokje dus)
soms kan het dus ook misgaan
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Gewoon een klein vogeltje op dat asje lijmen: kijk, een echt vogelhuisje met licht!
Iedereen tevreden (?).
Op 15 december 2014 21:42:55 schreef Gadget_inc:
[...]Ik heb nog niet eerder een trafo gezien, met een plus en een min draad.
Mis ik iets ?
Yep, onze LED kerstboomverlichting heeft weldegelijk een trafo met output max. 31VDC.
Aan het gewicht te voelen en aan de maat te zien is het op zeker een geschakelde voeding.
De uitgangsspanning is alles behalve echte DC maar een welbekende Chinese rimpelvariant.
Gadget_inc
Ik denk dat ik je nu begrijp 
Je hebt een switcher en van dat trafootje wat er in zit heb je ca. 25cm van de secundaire windingen afgesnoept (zon 10 windingen oid).
Klopt dit ?
Je denkt te moeilijk. Ik heb de dimmer tussen de uitgaande draad naar de LED's gezet, 25cm vaaf de trafo.