Hoeveel RMS is deze versterker

Ik heb niet echt de mogelijkheid om allerhande dingen te gaan meten op dit moment. Maar op mijn versterker zit een meter, "Peak Power Meter". Deze gaat van 0 tot 100 Watt (2x). Dit komt overeen met <een-soort-brilletjes-teken>-dB (0 Watt) en +db 3 (100 Watt). Nu denk ik zelf dat deze 100 Watt het piekvermogen is (vanwege peak power meter bla). Maar zeker weten doe ik het dus niet.

En ik vraag me af, is dit schema van RiPKiP http://www.ripkip.8m.com/tda7294.htm wel 100Watt RMS? Want dan loop ik er gruwelijk over te denken om deze te gaan bouwen :)

dat bril-tekentje, ofwel een 8 gedraaid over 90 graden betekend: 'oneindig'

Dat weet ik in de context van natuurkunde (optiek). Maar oneindig -dB klonk zo vaag :)

Op vr 21-06-2002 16:26:45 schreef Ectholian:
Dat weet ik in de context van natuurkunde (optiek). Maar oneindig -dB klonk zo vaag :)

Met zo weinig onderdelen lijkt 't me sterk dat dit 100W RMS is, denk eerder piekvermogen. Er staat trouwens geschreven: "...100 Watt aan muziek vermogen (70 Watt RMS; dat toch wel!!)." Ik snap sowieso niet dat hij info geeft over voeding met 6Ohm en 4 Ohm luidsprekers terwijl onderaan staat dat er minimaal 8Ohm luidsprekers op moeten.

groeten, Joost

Edit: kijk anders ff hier: http://www.ripkip.8m.com/260wamp.htm, Deze versterker levert 260 Watt RMS met 8Ohm! Bouw hem 2x en je hebt een stereo versterker.

[Bericht gewijzigd door Joost op zaterdag 22 juni 2002 22:08:19

Dank je :)
Ik ben al aan het rommelen met die 260 versie.
Nieuw probleem dat er dan weer bij komt; vind daar maar eens betaalbare boxen bij die nog van aardige kwaliteit zijn ook :). Misschien zien of ik hem wat kan 'afvoeren'... :D

Op za 22-06-2002 22:09:57 schreef Ectholian:
Dank je :)
Ik ben al aan het rommelen met die 260 versie.
Nieuw probleem dat er dan weer bij komt; vind daar maar eens betaalbare boxen bij die nog van aardige kwaliteit zijn ook :). Misschien zien of ik hem wat kan 'afvoeren'... :D

Boxen kun je bestellen bij conrad, daar hebben ze genoeg boxen. Als je 250 Watt RMS boxen koopt zit je tussen de 100 en 200 euro in schat ik.

Hoe bedoel je trouwens afvoeren? zachter zetten? gewoon logiritmische potmeter ertussen zetten. Wat voor boxen heb je nu? (hoeveel watt rms, impendatie etc.)

[Bericht gewijzigd door Joost op zaterdag 22 juni 2002 22:21:43

Nou, stel dat ik 250 Watt RMS boxen koop.
Denk dat ik de versterker dan wil begrensen op 200 Watt RMS
(of zou dit hoger kunnen?). Er komen clipping indicators e.d. bij dus...

Maar ik zou dus dan ook gewoon een weerstand ergens kunnen plaatsen? Zou jij me kunnen vertellen waar ergens :)
Ik ben nog niet zo thuis in de werking van deze schakelingen...

M'n huidige boxen kunnen max. 40Watt muziek aan :( Dus dat gaat niet werken :)

Op za 22-06-2002 22:26:20 schreef Ectholian:
Nou, stel dat ik 250 Watt RMS boxen koop.
Denk dat ik de versterker dan wil begrensen op 200 Watt RMS
(of zou dit hoger kunnen?). Er komen clipping indicators e.d. bij dus...

Maar ik zou dus dan ook gewoon een weerstand ergens kunnen plaatsen? Zou jij me kunnen vertellen waar ergens :)
Ik ben nog niet zo thuis in de werking van deze schakelingen...

M'n huidige boxen kunnen max. 40Watt muziek aan :( Dus dat gaat niet werken :)

waarom zou je de versterker tot 200 watt rms gaan begrenzen terwijl de boxen 250 watt rms zijn?? zolang de boxen niet gaan kraken of geen slecht geluid vertonen is er niks aan de hand.

edit: (beetje offtopic: sluit maar eens oordopjes op je stereo van 40 watt aan en je zult verstelt staan hoe hard deze dingen gaan totdat je ze opblaasd hehe;))

[Bericht gewijzigd door Joost op zaterdag 22 juni 2002 22:34:22

Dan is die versterker dus 15Watt RMS te zwaar eigenlijk. Ik begrens het liever zodat ik zekerheid heb dat ik die boxen niet op ga blazen... heb namelijk niet zoveel geld :)

Op za 22-06-2002 22:34:14 schreef Ectholian:
Dan is die versterker dus 15Watt RMS te zwaar eigenlijk. Ik begrens het liever zodat ik zekerheid heb dat ik die boxen niet op ga blazen... heb namelijk niet zoveel geld :)

zie de edit in m'n vorige bericht, ik heb een 150 watt rms versterker met 120 watt rms boxen en ze gaan perfect. Oké, de versterker zet ik niet op het allerhardst omdat anders de clip-led's kunnen gaan branden.

edit: en ik ben ook een geldwolf :)

[Bericht gewijzigd door Joost op zaterdag 22 juni 2002 22:39:03