Ik heb een buizenvoorversterkertje gekocht met 2 6N3 buisjes, via eBay.
Qua geluid ben ik zeer positief verrast, zeker gezien het feit dat het ding slechts 50 dollar heeft gekost. Het schijnt gebaseerd op het matisse circuit te zijn.
Ik ben hem nu wat beter aan het bekijken, en het valt me op dat er 2 filtercondensatoren inzitten van 200V en 150uF. Is dat niet wat erg bescheiden bemeten? De wisselspanning waarmee het ding gevoed wordt is 170V, volgens mij levert dat na de bruggelijkrichter een onbelaste gelijkspanning van ongeveer 240V.
Zo laten, of beter wat condensatoren erin zetten met wat meer headroom? (sowieso misschien geen gek idee, blijft een chinees ding)
Even kort gezocht op internet, maar ik kan er niets geks over vinden. De meeste hebben dit. (http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-306203.html)
edit: vergelijkbaar schema:
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@Semtexx
Leuk ding en ik was even wat verder aan het kijken
In de link staat
Matisse specs:
Stage Gain: 30dB (1 00mV in = 3V out)
Distortion: -70dB ref 3V @ 1 KHz (0.03%)
Signal-to-Noise: 92 dB (ref 4V A weighted)
Maximum Output: 200V peak to peak @ 1 MOhm
Frequency Response: 12Hz -100Khz +- 0.2dB Channel Balance: 0.03dB
Input Impedance: 100 KOhm nominal
Output Impedance: 4 KOhm nominal
Ik jouw schema is de input impedantie 10kΩ want er zit een roosterweerstand van 10kΩ en met die 50kΩ pot op de output is die geen 4kΩ uitgangsimpedantie. In de stereo opbouw op de foto zitten 3 elco's en het schema heeft er 2.
Rara, wat doet die ene, kleine elco?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
er 2 filtercondensatoren inzitten van 200V en 150uF. Is dat niet wat erg bescheiden bemeten?
Redelijk overdone mi kwa capaciteit, een Bocama la-224b heeft minder. (40u + 40u + 20u + 20u + 4u)
http://img140.imageshack.us/img140/6172/lafayette224bsf2.png
Voedingsspanning van de elco's zou wel hoger kunnen idd. Helemaal overdone is een stabilisator bouwen:
De echte die-hards pakken gewoon 20x een 9V cel, stroom loopt er toch amper immers.
Weet niet of het deze is trouwens, er staat me een topic bij waar iemand iets dergelijks gekocht had en het meegeleverde transformatortje veel te warm werd, uiteindelijk de buizen gloeistroom via een 2de trafo gedaan.
<edit> http://www.circuitsonline.net/forum/view/119232/1/
Hmmm, er hoort dus een gestabiliseerde voeding in, netzo als bij de originele Mantisse:
http://www.cndiyclub.com/bbs/read.php?tid=809
De 26 stappen volume pot met hard gouden contacten ontbreekt bij jouw ook nog 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Met de vuistregel 2200u per ampere, lijkt me 2x150u maar een klein beetje overdreven. In ouderwetse versterkers met veel kleinere condensatoren, zaten vaak talloze weerstanden om de rimpel een beetje weg te stoken en was vooral de gelijkrichter een beperkende factor bij het toepassen van grotere elcowaardes. Da's ook niet ideaal.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Op 27 december 2014 20:28:06 schreef RAAF12
Rara, wat doet die ene, kleine elco?
Die vlakt alleen de 6,3V af waarmee de led's worden gevoed.
Als ik toch bezig ga met die voedingselco's, dan vervang ik die kleine elco mee. 6,3* wortel(2) ligt me iets te dicht aan de 10V waarmee die elco is bemeten. Ik heb een heleboel exemplaren van 16V liggen.
Dat de trafo erg warm wordt, heb ik nog niet kunnen constateren. Ik heb hem tot dusver 2 uur continu aan gehad, maar niets geks kunnen ontdekken.
Het is in ieder geval een lekker klinkend versterkertje. Zeker voor het geld.
20x 9V cel lijkt me ook wel erg goed
Volgens mij is dat meer optisch genot dan audio-purisme als ik eerlijk ben....
Hang geen lang stuk afgeschermd snoer aan de output, dat gaat ten koste van de hoge tonen! Dat komt omdat de uitgangimpedantie hoog is. Een kathodevolger schakeling als laatste trap heeft daar minder last van, maar die versterkt niet.
Anodebatterijen hebben als voordeel a. draagbaar en b. geen rimpelspanning
En dan nog een batterij erbij voor de gloeidraden