Hallo ieder,

Van Pa zijn Marantz PM-68 versterker ter reparatie gekregen. Klacht: bij het inschakelen een enorme plop.

Dan denk je aan ruststroomproblemen of een DC-offset maar ik heb het ding op de werkbank gehad, met 10E / 1W weerstanden als belasting en de scoop op de uitgang. Zoals Murphy betaamt doet het ding het nu gewoon.

Er is een beveiligingsschakeling - als de uitgang een gelijkspanningscomponent heeft schakelt er een relais in de luidsprekerleiding af maar dat relais schakelt gewoon - ik zie op de scoop ook geen DC maar zoals gezegd, op de werkbank doet 'ie het gewoon.

Ik heb de docs inmiddels gevonden, de eindtrap is conventioneel opgebouwd. Mechanisch is het niet het meest prettige apparaat dus als ik een spitsessie kan voorkomen zou ik dat niet erg vinden.

De zoekmachine van CO levert een enkele hit op, waar ik helaas niks mee kan.

Google levert meer resultaten, maar geen consensus: hersolderen (print ziet er netjes uit), vervangen van elco's, vervangen van halfgeleiders (!), upgraden van opamps.. voor Pa moet het ding gewoon spelen, speciale audiofieldingen zijn niet mijn eerste zorg.

Het ontwerp is ook bekend als PM-78, dan kan 'ie blijkbaar schakelen tussen klasse-AB en klasse-A. Dat kan de PM-68 niet, de PM-78 brengt ook geen uitsluitsel.

Wie kent dit ding, heeft hopelijk service-ervaring, en helpt me op weg?

Nog de beste wensen,

Geert Jan

zoek eens op gebruiker TURBOKEU.

die was altijd goed met die dingen. heb hem hier al een tijd niet gezien.

GVD kut internet explorer werkt eens normaal.

Mijn vader heeft ongeveer ook zo'n versterker, deze was defect gegaan door oververhitting (dvd speler staat erboven op en niet genoeg adem ruimte). STK module vervangen (door een "betere") en doet het weer.

Op 1 januari 2015 20:16:16 schreef GeertJan:
met 10E / 1W weerstanden als belasting en de scoop op de uitgang

10E/1W weerstand? Bedoel je 10 Ohm? Hoedanook 1 Watt lijkt me wat mager aan een versterker die een veelvoud uitstuurt. Kan niet onmiddellijk veel kwaad, maar laat het volume vooral zo goed als dicht.

Anderzijds, met een scoop zonder speakers kan je geen knal horen bij het inschakelen. Dat had je waarschijnlijk zelf al door.

Best mogelijk dat het uitgangsrelais vuil/ingebrand zijn. Dat komt vaker voor. Reinigen kan soelaas brengen, vervangen als het moet. Het relais mag pas inschakelen als de voeding op volle sterkte is. Controleer voeding en hulpvoeding.

Controleer DC aan de uitgangen met volume en toonregeling helemaal dicht, zonder loudness of andere filters en de input selector op AUX of Tuner of Tape, maar niet op Phono. Laat de versterker na het inschakelen enkele minuten rustig staan tot hij stabiel is vooraleer te meten.

Meet DC bij voorkeur met een multimeter op stand millivolt. Met een scoop zit je er makkelijk naast, omdat de versterker een sinus uitstuurt die een paar duizend keer groter is dan de toelaatbare DC offset.

Met belasting (weerstand) er aan kan je het inschakelgedrag met een scoop prima analyseren. Zonder ingangssignaal.

Op 2 januari 2015 13:39:31 schreef 12V HiFi:
Met belasting (weerstand) er aan kan je het inschakelgedrag met een scoop prima analyseren. Zonder ingangssignaal.

Klopt en zonder weerstand kan dat evenzeer want als je er geen signaal in duwt komt er ook niets uit.

Tenzij hij defect is en de eindtrappen volledig DC uit sturen. Mijn punt is dat je in dat geval een belasting zal moeten gebruiken die iets meer kan hebben dan 1 Watt of de zaak krijgt in het beste geval een geurtje.

Voor het testen van een oude versterker waarvan de toestand onbekend is past men de truuk met de lamp in serie toe, die de stroom beperkt.

Dat relais is de DC beveiiging voor de speakers, dus komt niet op, of schakelt af, zodra er ca. >200mV dc gemeten wordt. Dus bij een defect eindtrap bijvoorbeeld.
Zeker bij een onbekende versterker meet ik altijd eerst alles zonder belasting. Lijkt hier al met al niet aan de orde.