Hallo radio vrienden,
Ik heb een Philips B7X44A/01 bij de kringloop gevonden.
Mooie radio, is zo te zien stereo, zit zelfs een nagalm veer in!
Helaas doet hij niets.
Heb de 230 V kant door gemeten zekeringen zijn goed.
De netspanning komt aan op de voedingstrafo.
Tussen de aansluitpunten A en B op de trafo meet ik 230 V.
Ik meet tussen A en B geen weerstand.
De andere primaire aftakkingen meten wel naar elkaar door maar niet naar A.
Ik denk dat de primaire wikkeling stuk is.
Een nieuwe trafo bestellen gaat volgens mij niet meer.(sic)
Wie weet de exacte spanningen/amp. deze trafo leverde?
Kan ik een aparte gloeidraad en hoogspanningstrafo gebruiken?
Ik heb namelijk diverse trafo’s liggen.
Groetjes,
Anjer.

Hier staat de benodigde documentatie. Philips_B7X44A.

Spanningen en trafo-aansluitingen staan in het schema. Het komt niet vaak voor dat zo'n trafo stuk is. Er zit een zekering in de trafo tussen aansl. 1 en 19

In het inhammetje links aan de trafo (bij de 'B') zit een temperatuurzekering, deze zal wel kapot zijn...

Dank allen voor de zeer snelle reactie,ga hiermee verder, superforum.

Als de zekering is losgesprongen (staat dan open), kun je de pootjes weer aan elkaar solderen met een drupje bismuth soldeer.
(geen gewone soldeer want dan werkt 'ie niet meer, en ook niet te veel soldeer gebruiken)
http://www.ebay.com/itm/Solder-wire-low-melting-point-124C-255F-1M-1mm…

Hallo Arco, zie de zekering inderdaad (tussen de wikkelingen) zitten. Ik ga hem voorzichtig losmaken en meten.

Als een zekering doorbrandt is daar meestal een oorzaak voor aan te wijzen.
Voordat de zekering wordt vervangen moet eerst de oorzaak van het doorbranden worden opgespoord en opgeheven.

Om te voorkomen dat in zo'n oude radio schade ontstaat doordat er te veel stroom loopt, zet ik altijd een gloeilamp van 60 watt in serie met het netsnoer.
Als de radio in orde is gaat de gloeilamp even fel branden om daarna zwak te blijven gloeien.
Blijft de lamp fel branden trekt de radio te veel stroom en moet er een defect worden opgespoord.

Na het overbruggen van de zekering werkte de radio even, daarna werd de trafo te heet zodat ik het snel moest uitzetten. Er kwam wat rook uit de trafo. groetjes, Anjer

Daarom schreef evdweele ook ;-)

Als een zekering doorbrandt is daar meestal een oorzaak voor aan te wijzen.
Voordat de zekering wordt vervangen moet eerst de oorzaak van het doorbranden worden opgespoord en opgeheven

Je hebt gelijk, ga morgen de trafo secundair losmaken en kijken wat er te veel stroom trekt.

Leuke radio :-) Heb er vorige week ook nog een op de kop getikt.

Mooi toestel. Goed gerestaureerd een leuk bezit.
Ik heb nog wel een NOS tempzekering voor je als je prijs stelt op originaliteit. Maar maak eerst de radio maar verder in orde.

Alle buizen eruit en met een 60W lamp in serie met het net kijken wat er gebeurd. Zoals evdweele hierboven al schreef.
Maak ook de drie ratel C's bij de EZ81 los. C113, C114 en C132.

Verdachte elco's zijn C1, C2 en C3.

Beginnen met de spanningscarrousel op 245 V zetten

Ik zou beginnen met de twee buiscondensatoren C113 en C114 achterop de trafo, zit vaak sluiting in. Daarna de EZ81 testen op sluiting.
Spanningscaroussel beste op 220v laten; op 245v krijg je vaak last met de FM ontvangst als de ECC85 wat ouder is...

Op 11 januari 2015 21:28:33 schreef Bert_Camper:
Verdachte elco's zijn C1, C2 en C3.

Opvallend genoeg zijn de hoogspannings-elco's in radio's van 50 tot 60 jaar oud vaak nog in goede staat.
Vóór de ingebruikname van de radio kan het natuurlijk geen kwaad ze eerst opnieuw te formeren en de lekstroom te meten.

Beginnen met de spanningscarrousel op 245 V zetten

Even rekenen:
Huidige netspanning 230V, trafo op 220V, dan is de secundaire spanning 4,5% hoger.
Huidige netspanning 230V, trafo op 245V, dan is de secundaire spanning 6,2% te laag.
Daarbij heeft de netspanning een tolerantie en ook de trafo heeft een tolerantie.
Als je het heel precies wil doen meet je de gloeidraadspanning van de buizen. Stel de spanningscaroussel zo in dat de gloeispanning van 6.3V zo dicht mogelijk wordt benaderd.
Zoals Arco al opmerkt is een te lage spanning meestal kwalijker dan een te hoge spanning.

Ik heb wel eens gehoord dat iemand de Rapidosound-functie de Rapidosmoke functie noemde :)

De niet-elco's in de voeding zijn in dit type verdacht. Zeker als het zwarte teer/papiercondensatoren zijn. Het komt wel vaker voor dat de radio's uit deze serie gaan roken.

Tevens kan de trafo zelf verdacht zijn. Zie voor veel info daarover http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=181780

daar wilde ik ook al naar toe verwijzen

vermoedelijk sluiting tussen de hoogspanningswikkeling en het aardscherm

draadje doorknippen en het probleem is over

en vervang de teercondensatoren over de uitgangstrafo's!!!!

voord de rest een radio waar niet veel mis mee is, en zolang je de bas een beetje onderuit draait ook nog prachtig klinkt

Heb de radio even geprobeerd met een 75w lamp in serie. De lamp gaat op halve kracht branden en de schaalverlichings-lampjes gloeien zwakjes op. Ook zie ik dat sommige buizen licht gaan gloeien.
De buizen er uit halen durf ik nog niet omdat ik er niet goed bij kan. Heb al eens meegemaakt dat er een aansluitpen in de voet bleef zitten.
Ik denk dat het verstandig is om nu even te stoppen en het chassis netjes uit te bouwen. De opstelling uit het gloeidraad-artikel lijkt me ideaal. Ik ga ook kijken of de sluiting tussen de aarde en punt 17 zit. Groeten, Anjer

De buizen er uit halen durf ik nog niet omdat ik er niet goed bij kan. Heb al eens meegemaakt dat er een aansluitpen in de voet bleef zitten.

Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar zou moeten krijgen. (en ik heb toch al ontelbare buizen vervangen... ;) )
Je moet de buizen er wel recht uittrekken, niet opzij buigen want dan breekt het glas uiteraard.
Uitbouwen kan wel als je de boel wilt reinigen. Voor de reparatie is het meestal niet echt nodig. (je kunt het meeste zo bereiken)

Je hebt gelijk, het is mij maar een keer voorgekomen. Het chassis van de radio is erg stoffig van binnen lijkt me verstandig om het te reinigen. De radio is ook onderhanden genomen door Radio Fortuin, zij bestaan nog steeds op het zelfde adres.

Leuk die oude sticker. Fortuin is een van de weinigen die er nog zijn.
Woon je in (de buurt) van Den Haag? Je bent welkom met die radio in Zoetermeer.

Met een langharige kwast en de stofzuiger radio uitstoffen.

Hallo Hugo, Dank voor je uitnodiging om met de radio langs te komen, kom graag even langs.
Ik woon (nog steeds) in Den Haag. Hoe maken we contact? Zal ik hier een e-mail adres van mij posten? Groeten, Anjer

Beter je email adres zichtbaar maken in je profiel, dat is spam-proof... ;)

Op 15 januari 2015 18:50:46 schreef anjer:
Hallo Hugo, Dank voor je uitnodiging om met de radio langs te komen, kom graag even langs.
Ik woon (nog steeds) in Den Haag. Hoe maken we contact? Zal ik hier een e-mail adres van mij posten? Groeten, Anjer

Stuur maar een PM via mijn profiel. Even mijn naam aanklikken.