hallo,
Ik vroeg me af of ik een oude akai versterker versterker kan gebruiken D.m.v een 12v naar 230v inverter.
weet iemand dit?
Ja dat kan. Wel een geschikte omvormer zoeken voor die versterker. Niet alle omvormers zullen het doen.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Maar is wel erg omslachtig, voor een zelfde bedrag als de convertor heb je een car audio versterker.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Die oude versterker zal wel een ouderwetse blikpakket trafo hebben, en dus is er een aardige kans dat het apparaat irritant gaat zoemen als je een goedkope inverter gebruikt. Bij een degelijke (sinus-)inverter is dat niet. Maar zoals 12V Hifi al zegt, dan is een echte autoversterker aanschaffen (koop zo'n ding nooit tweede hands!) natuurlijk vele malen logischer.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (24%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik heb nog een mooie 3e hands autoversterker voor je! Is dus niet 2e hands. 
Is weinig gebruikt. Doet zo'n 400W RMS (150+4x65W) uit mijn hoofd. Ik heb er ook nog een condensator (5F 16V) bij. Voeden met 25mm2 minimaal, direct vanaf de accu (wel goed afzekeren en dicht bij de + pool) geeft een goed resultaat.
zoiets doe je via mail
zie : http://www.circuitsonline.net/forum/user/1142
@ Bena, je site doet het niet !
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Oja, sorry... Zou ik toch moeten weten als bijna veteraan. 
Maar wat betreft mijn site: Die is stuk, de update heeft i386 software op mijn ARM weten te zetten. Nog geen zin om 't te fixen. 
Fuzzbass
En waarom zou ik een autoversterker niet tweedehandskopen?
Als de verkoper geen bekende van je is, is de kans groot dat je een afgeragde, heetgestookte rammelbak krijgt, die mooi opgepoetst is. Het type volk dat doorgaans handelt in car audio spul is meestal van het type "zo hard rammen als het maar kan, tot het kapot gaat, en dan verkopen". En daar kom je dan pas achter als je er een beetje vermogen uit trekt.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Fuzzbass
Uiteraard. "Golden member", ook al heeft dat een beetje een dubbelzinnige bijsmaak, zegt toch genoeg?
12V HiFi
Welnee, tweedehands kan prima, maar je moet wel op een paar dingetjes letten. Controleer de aansluitingen (schroefjes kompleet?), RCA aansluitingen en of ie optisch nog netjes is zonder al teveel krasssen. Er zijn vele merken en er zijn er die echt slecht zijn (chinese budget meuk), maar ook een best aantal hele goede die makkelijk 10 jaar of meer meegaan.
pa3gws
Op 22 januari 2015 20:19:41 schreef 12V HiFi:
Welnee, tweedehands kan prima, maar je moet wel op een paar dingetjes letten. Controleer de aansluitingen (schroefjes kompleet?), RCA aansluitingen en of ie optisch nog netjes is zonder al teveel krasssen
Dat is allemaal wel leuk en aardig maar voor een leek moeilijk te controleren.
En al ziet het er uiterlijk netjes uit kan er van binnen nog wel het nodige mis zijn .
12V HiFi
Ik denk wel te weten waar ik over praat, en trek die dingen regelmatig open ter controle en metingen. Misschien ben ik daardoor minder bevooroordeeld.
pa3gws
Ik zeg ook niet dat jij niet weet waar je over praat.
Maar voor een leek is het moeilijk zo niet onmogelijk om een dergelijk apparaat te beoordelen.
Een gewone HiFi versterker kan je even in het stopcontact steken en luisteren of hij goed klinkt.
Met car Hifi is dat helaas veel lastiger.
12V HiFi
Ik probeer aan te geven dat het met de staat van de car audio versterker in het algemeen wel meevalt. Ook na 10 jaar gebruik. Maar pak dan wel een fatsoenlijk merk en geen Chinees budget van van een paar tientjes nieuw.
En testen kan je bij de verkoper toch doen 
pa3gws
Op 22 januari 2015 21:28:13 schreef 12V HiFi:
En testen kan je bij de verkoper toch doen
Zou kunnen maar ik denk dat de verkoper hem netjes opgepoetst op de keuken tafel heeft liggen. 
Ik heb laatst nog iemand aan de deur gehad met een powered subwoofer voor in de auto.
Die had hij via marktplaats aangeschaft en de verkoper had gezegd dat hij prima werkte.
Het ding zag er erg gelikt uit en nog helemaal onbeschadigd.
Alleen jammer dat er een paar printsporen waren uitgefikt.
Dus in veel van dergelijke gevallen moet je de verkoper maar geloven op zijn of haar blauwe ogen. 
Fuzzbass
je gaat dus van 12V naar 220V en binnenin de hifi keten ga je weer van 220V naar iets lager (misschien 12 of 15V).
als je dan toch een hifi keten in de auto wil, kan je een DC-DC converter maken die van 12V accu naar de correcte DC spanning van je hifi gaat.
ik heb het al gedaan en het werkt best goed hoor, zelf met goedkope omvormers. ik zou niet weten waarom de transfo lastig zou doen met die gemodificeerde sinusspanningen. ik heb er toch nooit last van gehad.
ik gebruikt een active sub van de huiskamer in de auto. lekker compact en speelde nog beter dan een normale sub in de auto.
zo een sub van en 5.1 huisinstallatie:.
geloof dat die 30Watt was en speelde beter dan een 100watt caraudio sub
12V HiFi
Op 22 januari 2015 21:35:39 schreef pa3gws:
[...]
Zou kunnen maar ik denk dat de verkoper hem netjes opgepoetst op de keuken tafel heeft liggen.
Ik heb laatst nog iemand aan de deur gehad met een powered subwoofer voor in de auto.
Zou kunnen? Nee, dat zou je moeten doen, net als alles wat je tweedehands zonder garantie bij een particulier koopt. Doet of wil de verkopende partij niet, kan je je afvragen waarom dan niet? Maar dat geldt dus niet alleen voor car audio spulletjes. Maar ontopic 
ik heb hier nog 3 verstekers liggen, 2 Kenwood 1 Pioneer, zijn al wel 20 jaar oud , in meerdere auto's gezeten en zien er niet uit; kassen ed. maar spelen nog als een dijk !
12V HiFi
Op 22 januari 2015 22:12:37 schreef Shiptronic:
ik heb hier nog 3 verstekers liggen, 2 Kenwood 1 Pioneer, zijn al wel 20 jaar oud , in meerdere auto's gezeten en zien er niet uit; kassen ed. maar spelen nog als een dijk !
Nou zie je wel dat het kan
jammmer dat ze onverkoopbaar zijn. 
Ik hoor verschillende meningen.
Ik heb het nog aan me leraar gevraagd en die zei dat je transformator kan gaan piepen zoals een oude beeldbuis doordat die inverters geen perfecte sinusvorm kunnen aanleveren maar meer blokkerig en niet zuiver.
Als ik de trafo ertussen weghaal zou ik meerdere dc-dc converters moeten maken aangezien op de tekeningen(ja ik heb de orginele tekeningen nog uit 1978;) alle spanningen per aftakking staan aangegeven.
Je kan die Akai beter in ere houden (het zijn best aardige en mooie versterkers), verkopen, en een autoversterker er voor terug kopen.
De meeste Akai versterkers uit de jaren '70 zijn rond de 25-30w met een paar uitschieters naar 50. Een goeie autoversterker levert meer.
Een thuis-versterker in de auto gebruiken, kan al snel resulteren in printbreuken en slechte contacten. Autoversterkers zijn wat steviger opgebouwd.
Een niet-nette sinus kan inderdaad zorgen voor bijgeluiden. Ik heb een blokgolf omvormer, alle audioapparaten die ik daar op zet hoor je zoemen.