Ik ben al een tijdje aan het prutsen met bovengenoemde subwoofer en heb een kapotte diode ondekt. Een schema is helaas niet te krijgen en me vertellen welke diode ik moet hebben doen ze ook niet dus hier maar is proberen :)

Nu ga ik er niet van uit dat iemand zo maar weet welke er in moet maar ik kan me voorstellen dat er aan de hand van de schakeling iets te zeggen valt.

Het gaat om (een deel van?) het beveiliging circuit, voor degenen die de versterker kennen, het rechtopstaande kleine printje. Daar zit een diode naar massa en die is kapot en een codering is niet meer te lezen.

Ik heb een schema van een jbl sub500 die dezelfde classe D eindtrap gebruikt, daar zit een soortgelijk (maar anders in detail) cicuitje op en er zit 1 diode aan massa (D 143) en die lijkt ook op de goede plek te zitten. Rond Q111. (en 112 en 113 vermoed ik)

Doe ik een erg grote gok als ik de mijne vervang voor een 1N4148?

En verder, is het een erg gekke gedachte als ik denk dat het beveiligings circuit de laatste 3 opamps van spanning voorziet? (1 zijde) want daat mat ik maar 1,5 volt wat ik vreemd vond...

Op 3 februari 2015 19:28:07 schreef ief:
Doe ik een erg grote gok als ik de mijne vervang voor een 1N4148?

Dat is vaak een goede vervanger als de orginele diode klein en van glas is, zeners natuurlijk uitsluiten.

En verder, is het een erg gekke gedachte als ik denk dat het beveiligings circuit de laatste 3 opamps van spanning voorziet? (1 zijde) want daat mat ik maar 1,5 volt wat ik vreemd vond...

Is het relais nog goed?

Als ik er van uit mag gaan dat de component symbolen op de print kloppen zit er geen zener in, anders geen idee.

Het relais schakelt alleen de luidspreker uitgang, er zit ook nog een relais in de voeding maar die schakelt enkel de B + en -, de 12 volts worden door een apparte voeding verzorgt (die ook het voedings relais weer voedt)

Er zitten 5 dezelfde opamps in, de eerste 2 hebben de voeding met elkaar verbonden, daar staat ook netjes - en + 12 volt op, de laatste 3 zijn onderling ook verbonden en daar stond op 1 pen wel voeding en op de andere niet, ik hoop(te) dat dit misschien ivb zou staan met het beveiligings circuitje.

Ik denk dat ik hem gewoon maar is aan moet gaan zetten met een lamp er tussen en als er niets geks gebeurd, en hij het onverhoopt nog niet doet, maar weer is gaan meten.

Als het schema klopt geloof ik niet dat de diode het probleem is.
Heb je hem eruit gesoldeerd voor je hem doorgemeten hebt?
Heb je op de tip32 wel de -15volt? zit hij niet los in het soldeer?

johan

Gemeten op de print, gaf open aan. Er uitgehaald, zat onder de lijm en kwam er in 2 stukjes uit.

Het schema is zoals gezegt niet van de bewuste versterker.

Edit, en pootje 8 van de 3 genoemde opamps Zit aan dat beveiliging circuitje, ik ga het morgen maar is proberen denk, dank voor het mee kijken!

Edit2, da's dus precies het pootje wat wel spanning krijgt, pootje 4 verder onderzoeken....

Met schema valt het al niet mee met beperkte kennis maar zonder is helemaal wat :)

En edit3: Vergeef me voor het chaotische gedoe, op de e.o.a. manier helpt het me altijd (vaak :)) enorm als ik iets online post...

Weer zitten turen en meten en zie nu dat de eerste 2 opamps hun spanning via het apparte 12 volt voedinkje krijgen, de andere 3 (of 4 eigenlijk, zit er nog 1 van ander type in de notch filter print) worden gevoed via een 1 k weerstand en transistor vanaf B+ en -. De transistoren lijken goed te meten al zie ik er bij 1 iets vreemds, morgen dus even uitsolderen en na checken. Natuurlijk weer precies de variant die ik NIET gehaald heb vanmiddag, what else is new :)

Lol, wat een toestanden weer allemaal. Nee, ik ben nog niet de meest methodologische werker (understatement) maar hallo, ook weer gefixt !!!

En daarvoor toch dank, posten op dit forum geeft me soms net het steuntje in de rug. Ik durf er bijvoorbeeld niet zo maar van uit te gaan dat ik + en -12 volt MOET meten op een opamp, of dat het op zijn minst zeer waarschijnlijk is, gebrek aan ervaring en kennis, maar een van de vele voorbeelden.

Anyhoe, torretje er uit gesoldeerd, was prima, weer terug, hopen dat de 1n4148 ok was en de stekker er in, geen rook. (geen lamp er tusen ook trouwens, oeps, gokje zoveel)

Dus, weer meten en weer zag ik iets raars bij dat zelfde torretje en daar stond ook maar 1,1 volt ipv 12.

Lang verhaal kort, zie de dader. Zat opgesloten in van die lijm die helemaal bruin word (en geleidend?) na verhitting, net als de kapotte diode trouwens. Hij bleef hele rare oplopende waardes geven in de megaohm range, vervangen > KLAAR, JEEEEEJ :)

en voor de volledigheid, R153 was het, 4K7