spoeltje SMD

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Op een proefprintje bouwde ik een 10,7 MHz MF versterkertje met FM detectie.
Het schema komt uit de gegevens van het SA604 ic.
De detector vraagt een parallel LC kring afgestemd op 10,7 MHz.
In de proefopstelling heb ik voor die kring een spoeltje gewikkeld. 9 windingen op een regelbare kern parallel aan 180 pF. De waarde van het spoeltje ligt omstreeks 1,1 µH.

Ik vraag me af hoe ik best bij een smd printje deze LC kring bouw. Bestaan er regelbare smd spoeltjes of ga ik voor een vaste spoel in parallel met een regelbare C?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Henry S.

Moderator

Afstembare SMD spoelen voor 10.7MHz zijn schaars, SMD trimmers zijn veel gemakkelijker te verkrijgen.

180pF is niet een goede waarde voor 10.7MHz, waarschijnlijk heb je die uit de datasheet overgenomen, maar daar ze gebruiken een kring op 455kHz.

22pF is een betere waarde voor 10.7MHz. Misschien iets meer want de Q hoeft niet erg hoog te worden, en je zit toch vast aan standaardwaarden voor de spoel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Eduard2

Golden Member

Bedankt Henry,

Bedankt voor uw vlugge reactie.

Ik vermoedde al dat een regelbare C de uitkomst kan brengen.
De schakeling is overgenomen uit application note AN1993 van Philips, blz 6-9
De nota geeft 180 pF parallel aan 1,1µH regelbare spoel. Uitgerekend geeft dat 11,3 MHz resonantie. Vermits de proefopstelling met zelfgewikkelde spoel en regelkern werkt heb ik vertrouwen in de opgegeven waarden.

1 µH is een courante smd spoel. Ik kan dacht aan een parallelschakeling van een vaste C en een trimmer om het geheel op 10,7 MHz af te stemmen. De berekende afstem C situeert dan wel om de 220 pF. Zie je een bezwaar tegen deze redenering?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Henry S.

Moderator

Op 10 februari 2015 20:57:03 schreef Eduard2:
De schakeling is overgenomen uit application note AN1993 van Philips, blz 6-9
De nota geeft 180 pF parallel aan 1,1µH regelbare spoel. Uitgerekend geeft dat 11,3 MHz resonantie. Vermits de proefopstelling met zelfgewikkelde spoel en regelkern werkt heb ik vertrouwen in de opgegeven waarden.

Ik zie het! De grote capaciteit voelt wat vreemd aan, maar ivm de lage Q is die blijkbaar (ik heb niet al de formules doorgenomen) nodig.
Edit: De condensator tussen pin 8 en 9 is nu natuurlijk een stuk kleiner, dat speelt ook mee.

Op 10 februari 2015 20:57:03 schreef Eduard2:
1 µH is een courante smd spoel. Ik kan dacht aan een parallelschakeling van een vaste C en een trimmer om het geheel op 10,7 MHz af te stemmen. De berekende afstem C situeert dan wel om de 220 pF. Zie je een bezwaar tegen deze redenering?

Omdat het toch niet zo precies komt, kan je ook denken aan een vaste 180pF of 220pF condensator en een paar 10pF condensators om het beste resultaat te bepalen. Op de spoel zit ook behoorlijk wat tolerantie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Eduard2

Golden Member

Bedankt Henri,

Bij de proefopstelling met een zelf gewikkeld spoeltje merk ik dat de afstemming toch kritisch is. Ik heb het spul nog niet gewobbeld maar ik merk dat de geluidssterkte en kwaliteit flink afhankelijk zijn van de diepte van het kerntje. Met 180 + 12pF vaste condensatoren en daaraan parallel een 50 pF trimmer en een 1 µH smd spoeltje hoop ik op succes. Die onderdeeltjes zijn intussen besteld. Het spoeltje heeft een tolerantie van 5%. Met die variatie zal het trimmen hopelijk lukken. Mogelijk is de Q van de huidige kring wat te hoog voor latere stereo ontvangst. Ik zal dat met de wobulator bekijken en eventueel de kring met een weerstand dempen.

Voor mij mag deze draad als voltooid worden beschouwd. Met uw info kan ik aan de slag.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Intussen is de LC kring vervangen door een 1µH smd vaste spoel parallel aan 192pF vast en 50 pF regelbaar. Het werkt en zelfs beter. De Q factor van de kring is blijkbaar lager waardoor de S kromme meer lineair verloopt en breder wordt. Het geluid was eerder al niet slecht maar klinkt nu nog beter. De prijs die ik daarvoor betaal is vermindering der gevoeligheid. De grootste audio signalen tijdens ontvangst bedragen ongeveer 60 mV top tot top.

Heeft iemand ervaring met het ic SA604? In vergelijking met een oude TBA120S stelt de gevoeligheid niet veel voor. Wellicht moet ik een extra trap LF versterking toevoegen. Komt dit verhaal u bekend voor?

Vriendelijke groeten,

Eduard