Afgelopen week kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat mijn stereo, verbonden met een platenspeler en twee flinke boxen, de ziel heeft gegeven. Hij kan niet meer aan en het Mute/Standby Ledje brand ook niet. Na de kast open te hebben gemaakt kon ik geen enkele vorm van brandschade of kapotte zekeringen aantreffen. Kan dit een probleem met de voeding inhouden? Is er iemand die misschien meer ervaring heeft met zulk soort problemen en die mij misschien wat meer hier over kan vertellen?
De vraag is nogal breed gesteld, maar dit komt omdat ik een volledige rookie ben betreffende electro-techniek.
Ik hoop dat een van jullie mij hierbij kan helpen?
Mvg.
Bas
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de versterker een tiptoets aan/uit knop heeft zal er een stby voeding inzitten. dit is vaak een kleine trafo welke de grote trafo inschakelt. als deze niet meer werkt heb je niks meer natuurlijk. begin daar met meten..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je een multimeter en goede (de)soldeer spullen (zodat je geen traces beschadigd bij desolderen) ?
Is het niet erg als hij nog verder kapot gaat in het proces ?
Vindt je het leuk meer van electronica te leren ?
Ben je een beetje technisch aangelegd ?
Als alles een "JA" is, begin dan met de boel open te gooien, maak een paar scherpe fotos en plaats die hier.
Zoek het schema erbij (mogelijk weet hier iemand dat hier zo te vinden of heeft dat voor je)
Is een of meer van de vragen NEE, bedenk dan even goed of je er mee doorgaat. Mogelijk is het nu maar een klein defect maar is het na een keer uitschieten met je multimeter probes, ineens een kostbare reparatie die je zelf niet kunt.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Verder is hier een sevicemanual:
http://www.reptips.dk/Reptips/denonPMA925.pdf
Dank voor jullie hulp! Ik kan alleen niet zeggen dat ik technisch aangelegd ben (heb er wel interesse voor) en daarnaast heb ik geen soldeerspullen. Hoeveel zou er worden gerekend voor een reparatie? In welke prijsklasse moet ik dan denken?
Als ik het niet zelf (makkelijk) kan repareren, wil ik graag een indicate van de prijs willen weten, zodat ik in ieder geval niet opgelicht kan worden bij een reparateur, zoals blijkt uit tvprogramma's als Rambam.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zonder gereedschap kun je zelf doen kun dus vergeten. 99% van de gevallen heb je toch echt minimaal een soldeerbout en multimeter nodig.
Jou vraag over de kosten is vergelijkbaar met: mijn auto start niet meer, wat gaat de reparatie kosten. Een vastgelopen blok zal een stuk meer kosten dan een verstopte sproeier.
Ik repareer alleen meet en calibratie apparatuur, dus weinig ervaring met consumenten electronica (alleen soms voor een familielid of vriend). Laatst dus een mediasetje gerepareerd waar ik al een uur kwijt was om het PCB er uit te halen en zo aan te sluiten dat ik minimaal wat kon meten. Dan loopt het snel op. Er ging voor minder dan 2 euro onderdelen in, de fout had ik in 10 minuten verholpen maar dan moet de voeding ook weer ingebouwd worden.
Ik ken dat programma niet maar fijn dat je denkt dat de meeste reparateurs (wij dus) oplichters zijn....
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op 13 februari 2015 00:04:17 schreef BRedert:
Als ik het niet zelf (makkelijk) kan repareren, wil ik graag een indicate van de prijs willen weten, zodat ik in ieder geval niet opgelicht kan worden bij een reparateur, zoals blijkt uit tvprogramma's als Rambam.
[.....] Probeer het eens in een lokaal repaircafe; of plaats een ad in V&A hier.
De amp is m.i. nog te mooi om te verkloten.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Op 13 februari 2015 00:04:17 schreef BRedert:
Dat programma ging dacht ik over pc en laptops reparatie? Verdiende inderdaad niet de schoonheidsprijs, maar goed, datzelfde zie je bij autobedrijven ook wel.
Reparatie is misschien niet meer lonend, als je ziet wat je koopt op marktplaats aan tweedehands werkende apparatuur. Al weet je het daarmee ook nooit natuurlijk, want geen garantie.
Ik verwacht dat je 50-100 euro dat je kwijt bent.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik heb een tijdje terug precies dit model voor iemand gerepareerd.
Het probleem is dat je met zoiets gewoon al snel 3 uur kwijt bent, ALS je het al snel kunt vinden en het geen 5 uur wordt. Front moest helemaal gedemonteerd, meerdere losse PCB's eruit halen en dan pas kunnen meten. Als je de fout hebt gevonden en hersteld moet daarna natuurlijk alles weer in elkaar. De ondergrens van 50 euro die degene boven mij noemt is in dat opzicht al niet eens haalbaar.
Ik wil er gerust naar kijken, maar reken er maar op dat het snel richting de 100 euro gaat. We kunnen natuurlijk altijd afspreken dat ik je eerst even op de hoogte stel als het meer wordt, zodat je er vanaf kunt zien. Bij interesse even mailen naar