Grundig satelllit 600 wijkt 10 KHz in afstem frequentie af.

Frederick E. Terman

Honourable Member

C857 beïnvloedt de frequentie voor de klok (de gewone tijd-van-de-dag-klok). Hij heeft geen invloed op de PLL.

De PLL wordt alleen door die 4 MHz (C814) op frequentie gehouden.
Een afwijking in de 57,04 MHz heeft geen effect op de afstemfrequentie; bij een grote afwijking loopt alleen de 1e mf uit het 54,5MHz-filter, zodat de ontvangst zwakker wordt.

Op 21 februari 2015 00:06:45 schreef Ric2013:
Ik kan op de spoel L205 meten... daar ook 10 kHz afwijking!
Als ik op 1,000 MHz afstem meet ik op spoel L205 55,490 MHz.

Ah, mooi gemeten!
Daarmee is het probleem heel duidelijk: de programmering van de PLL klopt niet - het deeltal wordt verkeerd ingesteld.

Misschien bestaat er de een of andere reset. Inschakelen met een bepaald knopje ingedrukt, of zoiets.
En anders voorlopig maar gewoon 10 kHz meer in het display zetten.
De ontvangsteigenschappen ondervinden er geen nadeel van.

Je kunt nog kijken of de fout echt overal 10 kHz is (een hele klus, maar als je ergens andere getallen vind is dat heel interessant :)).

--
Vergeet ik steeds te zeggen: die 10kHz-fout kan op FM ook best aanwezig zijn. Dat zou je immers niet kunnen merken. Je zou even kunnen checken bij de andere VCO, of op pen 8 van IC101.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik neem aan dat de radio niet altijd deze afwijking heeft gehad....Kan zoiets spontaan gebeuren? Als ik het goed begrijp de Digital print (4 Mhz) is het probleem....Heb er niet zo veel verstand van, maar kan er met de afstem spanningen VCO niks mis zijn?

Er is zeker mee te leven, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan!...Wat zou ik nog kunnen proberen? of is het einde oefening!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, aan de afstemspanning ligt het niet. Als die fout is, kun je laagste of juist hoogste frequenties niet afstemmen, maar de rest blijft goed.

De fout zit in het programmeren van de synthesizer.
In het blokschema kun je zien hoe je van het inscannen van de toetsenmatrix uiteindelijk naar het serieel programmeren van de PLL gaat; waar de fout zit is nu natuurlijk nog niet te zeggen.

Je zou de PLL (IC101) ook vanuit een andere bron serieel kunnen benaderen: in de datasheet staat precies wat je erheen moet sturen. We zouden dan weten of de PLL zelf goed werkt. Zo ja, dan zit de fout eerder.

Wat zou ik nog kunnen proberen?

Misschien is een reset mogelijk; veel radio's hadden dat. Aanzetten met een bepaalde knop ingedrukt meestal.
Je kunt nog kijken of de fout echt overal 10 kHz is. Zo niet, dan kunnen we misschien nog iets zeggen aan de hand van de afwijkingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Frederick, als ik het zo overzie is het voor wat mijn kennes en kunde betreft einde oefening...Met een beetje geluk kan ik binnenkort 2 idem exemplaren uithalen ook weer met mankementen, maar misschien heb ik dan meer geluk en kan ik van 3 wat goeds maken!.....zou het fijn vinden als ik je hier op dit forum weer zou tegenkomen....Voor alle tips wil ik iedereen bedanken....Zag op Radiomuseum.org nog een een artikel staan...http://www.radiomuseum.org/funkschau/div/D_Grundig_1984_Satellit_600.p… misschien is hier nog iets leuks te vernemen.

Of die SAA1057 "blind" vervangen. Hij is niet echt duur, vind ik.
Bij jou in de buurt dacht ik: http://www.grootaers.nl/?page=product&id=2205

Hij wordt "bedreven" door IC 802 (SC82011). Zit die wel goed vast? Eventueel kun je "blind" alle aansluitingen opnieuw solderen.

RAAF12

Golden Member

@Ric2013
En de test stappen beschreven in 3.14 op de laatste pagina van de pdf van het radiomuseum uitvoeren. Dan weet je of de SAA en ADC IC's goed functioneren. Dat je de afwijking van 10 kHz niet waarneemt op de FM band zal met het bredere kanaalraster of met de ontbrekende laatste digit in de uitlezing te maken hebben.