Ben mijn oude hobby, elektronica, weer aan het oppakken.
Enige tijd geleden heb ik de hand gelegd op een oude Fluke 8022A ("Made in Holland" - Fluke Tilburg). Erg vies en met een zwart schermpje. Datumcodes op de ICs en andere onderdelen lopen tot eind 1979 dus het ding is ca. 35 jaar oud.
De 9V-batterij had er erg lang in gezeten en de aansluitingen zaten onder een dikke laag smurrie - een batterijcontact bleef zelfs niet aan de batterij maar aan het aansluitdraadje van de meter zitten bij het uit elkaar halen, en de aansluitdraden waren groen van binnen. Ook de zekeringhouder (die vast hoort te zitten aan de batterijclip) was niet best meer.
Geinspireerd door oude forumberichten hier en elders ben ik aan de slag gegaan om de meter weer bruikbaar te maken. Zie lcd display fluke 8022B, en http://mrmodemhead.com/blog/fluke-8020a-lcd-replacement/ (er zijn er nog veel meer).
Eerst de batterijaansluiting en zekeringhouder, heel de boel vervangen.
Op de LCD-aansluitingen van het Intersil-IC stonden keurig de verwachte blokspanningen, dus dat leek in orde.
De LCD was onbruikbaar. Originele zijn nog wel te krijgen maar alleen ver weg en vrij prijzig, dus gezocht naar een alternatief. Een bruikbare 3,5 digit LCD met "lo bat" indicatie kon ik voor 6,80 bestellen bij de plaatselijke elektronicazaak (ja, er is er nog eentje).
In de tussentijd de behuizing van de meter schoongemaakt met borstel en zeep - leek wel uit een kolenmijn te komen.
De LCD kwam, maar er zat geen datasheet bij, en merkwaardig genoeg was er alleen een slechte scan van een beschreven exemplaar te vinden. Om de aansluitingen voor de zekerheid na te gaan heb ik een Arduino micro gebruikt. Met een programmaatje van een paar regels geeft die 2 blokspanningen in tegenfase van vijf Vpp, 50 Hz en dat werkte perfect.
Met datasheet van ICL7106 (die is niet helemaal hetzelfde als wat in de meter zit, maar de LCDaansluitingen wel), het boekje van de meter (PDF van Fluke) uitgevist hoe de aansluitingen moeten lopen. Bij de originele LCD zitten ze allemaal aan dezelfde kant en zijn ze aangesloten via een "zebra"strip - het nieuwe exemplaar heeft aan elke zijde 20 pootjes.
LCDhouder passend gemaakt (niet met freesbank of Dremel maar met een hobbymes), en draadjes aan de LCD gemaakt. Dat deed ik met een wirewrapdingetje - niet zo'n goed idee want de draadjes maakten niet overal goed contact dus toch maar gesoldeerd. Daarna alle draadjes naar hun plaats op de print, met een strip plastic met 30 gaatjes om ze op hun plaats te houden, nog eens controleren, vastsolderen, en weer controleren; paar draadjes opnieuw moeten doen, niet goed genoeg opgelet. Dat alle draadjes dezelfde kleur hebben was ook niet handig.
Dan de batterijaansluiting aangesloten aan voeding en het resultaat stemde zeer tevreden. Spanning iets verlagen en ook de batterijindicatie bleek te werken. Nauwkeurigheid voor gelijkspanning was 35 jaar geleden volgens het boekje +/- (0,25% + 1 digit) en vergeleken met een andere Fluke (die 0,025% zou moeten halen) zit-ie daar nog ruimschoots binnen (bij 19V DC 0,07% verschil tussen de twee - heb gemerkt dat de behuizing en vooral de afscherming veel scheelt). Voor een 0,05% weerstand was de afwijking 0. Stroom heb ik nog niet geprobeerd.
De twee witte knoppen aan de zijkant waren nogal vergeeld - bleken met H2O2 gaf een aardige verbetering. Misschien ga ik de ook vergeelde behuizing nog doen.
Al met al een heel bevredigend priegelwerkje. Met dank aan CO en vooral Fred101 voor de inspiratie!
Als er nog iemand een oude kapotte multimeter kwijt wil, dan houd ik me aanbevolen!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Netjes gedaan. Die van jou zag er wel heel erg hopeloos uit.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_3600.jpg
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_3601.jpg
Totos van mijn 8022 waar ook de display defect was. Deze meter blijkt een display aansturing te hebben die gelijk is aan de 7606 welke door Conrad samen met een display verkocht wordt als setje. (SE 6902 3 1/2 cijferig LC-display) Deze heb ik los gekocht en ingesoldeerd met 30 draadjes. Enige probleem was dat de datasheet die ik bij Conrad vond niet klopt. De nok op de display staat aan de kant van pin 20 getekend, hij zit echter aan de kant van pin 1. Kortom, eerst dus geen beeld maar door dat wel wat segmenten aan gingen zag ik dat hij op zijn kop stond. Daarna ging het mis omdat ik de pinnen mee opdraaide wat rare getallen opleverde. Daarna zat het goed maar de meetwaarden klopte voor geen meter. 5.21V werd gelezen als 1.25V. Wat Fluke segment 1 noemt dat heet bij conrad segment 3. Uiteindelijk is het goed gekomen. De rand onder de display van de kast heb ik wat weg moeten frezen. Daarna gecalibreerd met twee hele korte snoertjes. Vandaar dat de meter op de foto met gewone snoeren 0,3mV afwijkt. Verder stond hij over de hele range ruim binnen de specs qua VDC, VAC, stroom en weerstand.