Hallo iedereen,
Ik heb hier reeds lang een onkyo versterker staan model A-8067. Heeft eigenlijk nooit deftig gewerkt... er was altijd wel iets dat stuk ging. Maar een gegeven paard...
Nu zit ik met volgend probleem:
Laatste keer kwam er een enorme steekvlam uit de versterker. Blijkt dat volgende weerstanden zijn doorgebrand: R625, R627, R601 (zie bijlage). Nu kan ik wel solderen, maar wil ze niet zomaar vervangen, want dan branden ze hoogstwaarschijnlijk direct weer door. Wie weet er waar ik naar de de fout moet zoeken en hoe ik dit moet aanpakken? Fouten uitmeten is voor mij nieuw en ik zou niet goed weten waar te beginnen. Maar volgens mij zijn er onder jullie wel die me kunnen zeggen wat (hoogstwaarschijnlijk) het probleem is, niet?
Alle tips zijn welkom. Hopelijk kan ik dan ooit deze versterker terug aan de praat krijgen. Want als hij werkt, klinkt hij ongelooflijk!
Alvast bedankt.
Vele groeten,
Frederik
waarschijnlijk een tor die niet meer wilde werken, dus sluiting, gewoon doormeten op sluiting.
ook een goede kans dat de elco s een beetje verlopen zijn,door veroudering.
hmm, zou kunnen... die zijn volgens mij al eens allemaal vervangen. wat bedoel je met op sluiting doormeten? en hoe check ik elco's? Welke moet ik checken? De 2 hele grote aan de voeding zijn reeds vervangen.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Zou vanaf Q601 en alles hoger in de eindtrap even doormeten en bij twijfel uitsolderen en nogmaals meten. Q517 voor de bias ook.
Bij inschakelen geen belasting er aan en een lamp 60W in serie met de netspanning zetten. Bijft de lamp nagenoeg uit dan loopt er weinig stroom en kan je rustig meten. Aan L601 (uitgang) kan je dan de dc-offset meten als het speaker beveiligingsrelais niet inkomt.