ik heb een paar geluidsschakelingen gemaakt die werken met een versterkertje type LM386 en een klein 0,5 W luidsprekertje.
Het volume is hard genoeg voor mijn toepassing, maar vooral de lage tonen laten het afweten.
ik heb ergens gelezen dat dat komt door de mini luidsprekertjes, beter zijn de wat groteren types., met een mooie conus ipv een bijna vlak stukje plastic folie.
maar die kan ik niet vinden in 0,5 W, wel 1, 2 of 5 W of nog meer.
Kan ik dat wel aansluiten op zo'n klein versterkertje?
Ik weet wel dat je een 10 W luidspreker niet op een 100 W versterker aan moet sluiten, dat gaat al gauw fout, maar hoe zit dat andersom?
Ik heb het over luidsprekers van 8 ohm, 5 W op een versterkertje van nog geen 0,5 W.
Graag advies

Geen probleem. Luisprekervermogen is wat er maximaal in mag...
Enige is dat je wat zacht geluid krijgt, en als je de versterker opendraait kan 't vervormen...

Op 28 maart 2015 19:05:39 schreef Arco:
Geen probleem. Luisprekervermogen is wat er maximaal in mag...
Enige is dat je wat zacht geluid krijgt, en als je de versterker opendraait kan 't vervormen...

het kost dus wat vermogen om een (te grote) luidspreker aan de gang te krijgen, zie ik dat goed?
het gevolg kan dan zijn dat een luidspreker met meer vermogen juist minder geluid gaat maken?
kan ik me iets bij voorstellen, maar ligt er ergens een grens?
een factor 10 zoals in mijn voorbeeld was ook niet echt de bedoeling, maar bijvoorbeeld 2 Watt op een versterker van (maximaal) 0,5 Watt zou geen probleem zijn?

gevolg kan dan zijn dat een luidspreker met meer vermogen juist minder geluid gaat maken

Hoeft niet, een grote luidpreker kan ook een hoog rendement halen. Kijk naar het aantal dB per watt,
bv bij gitaar en PA luidsprekers.

Je kunt er prima een gewone HIFI luidspreker aanhangen. Dat kost net zoveel vermogen als zo'n klein speakertje wat je nu hebt (even kort door de bocht).

Op 28 maart 2015 19:35:46 schreef flipflop:
Je kunt er prima een gewone HIFI luidspreker aanhangen. Dat kost net zoveel vermogen als zo'n klein speakertje wat je nu hebt (even kort door de bocht).

ja, zo ben ik begonnen, maar waar vind ik een gewone HIFI luidspreker van 1 Watt?

Het gaat er om bij wat voor belasting (impedantie van de luidspreker) het vermogen geleverd wordt door de versterker. Als dat 0,5 watt is bij 8 ohm dan maakt het niks uit wat je er voor soort luidspreker hangt, als het maar niet veel lager is dan 8 ohm. Al is het een 100w speaker van 8 ohm. Geen enkel probleem.

Zo'n licht versterkertje kan niet zoveel stroom leveren, dus een lagere impedantie dan specs gaat problemen geven.

Op 28 maart 2015 19:43:37 schreef 12V HiFi:
Het gaat er om bij wat voor belasting (impedantie van de luidspreker) het vermogen geleverd wordt door de versterker. Als dat 0,5 watt is bij 8 ohm dan maakt het niks uit wat je er voor soort luidspreker hangt, als het maar niet veel lager is dan 8 ohm. Al is het een 100w speaker van 8 ohm. Geen enkel probleem.

Zo'n licht versterkertje kan niet zoveel stroom leveren, dus een lagere impedantie dan specs gaat problemen geven.

in werkelijkheid is het vermogen nog iets lager, 0,325 W, maar kan luidsprekers aan van 4 tot 16 ohm.
vlgs het data blad zie je dan ook dat het opgenomen vermogen bij 4 ohm veel hoger is dan bij 16 ohm.
Voor 8 ohm is er dan geen probleem, toch?
Ik vraag me alleen af wat er met het versterkertje gebeurd als ik er een fatsoenlijke 8 ohm luidspreker van bv 5 Watt op zet.

De versterker gedraagt zich als spanningsbron. De 8 ohms weerstand/luidspreker neemt dan een bepaalde stroom op. De 16 ohms luidspreker maar de helft, en dus de helft van het vermogen, de 4 ohms het dubbele.

Maar een "grote" 8 ohms luidspreker gedraagt zich precies hetzelfde als een "kleine" 8 ohms luidspreker: Allebei gedragen ze zich als een 8 ohm weerstand.

Het maken van "lage tonen" vereist een grote luidspreker.

Je kunt gewoon elke luidspreker er op aansluiten als hij maar meer als 0,5 watt kan hebben en een minimale impedantie van 4 ohm. Dus pak een willekeurig box van de plank bij de kringloop en probeer het. Je versterker gaat er heus niet stuk van. Als je toevallig een wat hoogrendement boxje te pakken hebt sta waarschijnlijk verbaasd van de verbetering in kwaliteit en de hoop herrie die er uit kan komen.

Om het te verduidelijken : Ik heb ooit een flinke klankkast op een zeepdoosradiootje aangesloten. Dat klonk fantastisch.
En dat heeft zelfs nog redelijk lang gespeeld.
Tot het eindtrapje er de brui aan gaf. Maar dan spreken we over het jaar 1968.
Ik vermoed dat het versterker-IC dat je nu gebruikt, stevig genoeg zal zijn !

Op 28 maart 2015 19:41:38 schreef peterzoetermeer:
ja, zo ben ik begonnen, maar waar vind ik een gewone HIFI luidspreker van 1 Watt?

Al hang je er een beest van 200W aan, je versterkertje levert nog geen 1W, dus dat gaat toch altijd goed! Die 200W is de maximale beslastbaarheid.

Op 28 maart 2015 19:51:29 schreef peterzoetermeer:
[...]
Ik vraag me alleen af wat er met het versterkertje gebeurd als ik er een fatsoenlijke 8 ohm luidspreker van bv 5 Watt op zet.

Dat gaat prima geluid geven, die 5w van de luidspreker is enkel en alleen de opgegeven thermische belastbaarheid van de luidspreker zelf zoals al paar keer hier is uitgelegd. Daar kan je toch 0,3... watt zo in stoppen?

Je kan er ook meer instoppen, maar dat versterkervermogen heb je alleen niet ter beschikking.

Met een auto die maximaal 200 km/h kan, kun je ook prima 30 km/h rijden. Je kunt hem ook aanduwen, gaat-ie ook rijden ;)

ik had nog een bass speaker uit een oude soort soundblaster, best een zwaar ding.
Het is verbluffend, veel beter geluid, zelfs een stuk harder, maar dit komt waarschijnlijk omdat de impedantie wat lager is dan 8 ohm.
dit staat jammer genoeg niet op de speaker.
heb hier veel van geleerd.
allemaal bedankt voor het meedenken en de tips

Hij klinkt waarschijnlijk harde omdat-ie een hoger rendement heeft. Als je er een PA middentoner aan hangt, kan een halve Watt opeens zomaar 100 dB zijn.

Zwaardere luidspreker ==> krachtiger magneet ==> beter rendement.

Meestal wel, maar soms werkt het zo toch niet. Een 15 kg zware 12" carsubwoofer kan best maar 85 dB rendement hebben, maar een 5 kg zware 12" PA woofer kan best 95 dB uit 1 Watt halen.

Om over Neodymium nog maar te zwijgen.

Beetje offtopic.

Op 29 maart 2015 14:43:07 schreef peterzoetermeer:
maar dit komt waarschijnlijk omdat de impedantie wat lager is dan 8 ohm.

Ik hoop dat je een multimeter hebt. Gewoon even meten.