Dag Allemaal,

Ik heb een PC in de keuken staan, en die sprong de laatste tijd regelmatig op zwart beeld.
Nu ben ik op onderzoek uitgegaan en nu blijkt de koekast die op dezelfde stopcontact is aangesloten de boosdoener te zijn. Zodra de koelkast aanspringt, gaat t beeld van m'n pc op zwart, alleen na herstarten doet ie t dan weer. Als ik m in een ander stopcontact steek dan blijft ie t gewoon doen.

Heel irritant allemaal, weet iemand, hoe dit komt, en wat ik hier aan kan doen?
De koelkast zit direct met stekker in 't stopcontact, de de pc via een stekkerdoos in t zelfde stopcontact, samen met nog wat andere apparaten.

RA is wel aangesloten bij PC?

RA? Randapparatuur? Wat bedoel je precies?

Arco vraagt of het een wandcontactdoos met randaarde is en of de randaarde ook daadwerkelijk is aangesloten.

Stopcontact is wel geaard aan vorm te zien. Het is wel in een vakantiehuis/chalet, dus de stroomvoorziening laat hier wel vaker te wensen over. Als je bijvoorbeeld een friteuse aanzet dan gaan de spotjes aan het plafond een fractie zachter branden..hihi. dus echt state of the art is t niet nee.

[Bericht gewijzigd door Niels777 op (35%)]

Die koelkast heeft ook een flinke startstroom, als die de spanning laag genoeg weet te trekken dan zal de pc het daar niet helemaal mee eens zijn.

Op 29 maart 2015 18:52:44 schreef Sine:
Die koelkast heeft ook een flinke startstroom, als die de spanning laag genoeg weet te trekken dan zal de pc het daar niet helemaal mee eens zijn.

oke, en is daar iets aan te doen?

Misschien kan je een van beide ook met een verlengsnoer aansluiten.
Je zou een UPS kunnen plaatsen voor je computer maar dat kost meer geld.

Op 29 maart 2015 18:35:32 schreef Niels777:
Als je bijvoorbeeld een friteuse aanzet dan gaan de spotjes aan het plafond een fractie zachter branden..hihi. dus echt state of the art is t niet nee.

Dat zou ik toch na laten kijken, waarschijnlijk ergens een rot contact, waar dan te veel spanning over valt.

En dat is meestal brand veroorzaker nr. 1

Een beetje spike zou een computervoeding gewoon op moeten vangen , en die krengen werken meestal al va. een volt of ~90V

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (13%)]

Dat ga ik eens laten doen dan! ik laat de uitkomst wel weten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (76%)]

Vakantiehuisjes liggen vaak aan uitlopers van het electriciteitsnet, dus fluctuaties heb je dan sneller.
Ook op complexen met vakantiehuisjes zijn de kabels vaak niet dikker als absoluut nodig is, dat maakt de gevolgen nog erger...

Wel een erg slechte voeding in de PC, want een beetje voeding vangt dit wel op, werkgebied huidige vodingen zijn 110 -240V..

het is niet gezegd dat de voeding daadwerkelijk onderuit gaat, kan ook een storing op een kabel zijn waardoor windhoos vastloopt. ts zegt niet dat de pc geheel uitvalt, maar alleen zwart beeld krijgt..

Kan ook een inductieve spike zijn waar de computer niet tegen kan. Test een RC-netwerk (standaard 100 Ohm 100 NF) over de netaansluiting.

De aanloopstroom van je koelkast kan wel een factor 3 tot 6 van de nominale stroom zijn maar daar mag eea nog steeds niet plat van gaan, het is erg ruim onder de maximale stroom. Als het aan een spanningsdip ligt heb je ergens een probleem zitten. Ik heb goedkope insteeklasdoppen wel eens gekke dingen zien doen.

Sluit ook een gloeilampje aan (geen led of spaarlamp) en kijk of die dipt als de koelkast aanschakelt.

Ik gok op een vonkende lasdop in een centraaldoos, maar er zijn vast nog wel wat meer mogelijkheden.

d'r zijn allemaal zinnige dingen gezegd.

Maar iets dieper zoeken naar wat er precies mis gaat is ook interessant. Je zegt "PC", maar is het een "desktop" of een laptop? Je zegt namelijk niets over een scherm in een apart stopcontact. Als je een los scherm hebt, wat gebeuert er als je het scherm uit en weer aan zet?

Op 30 maart 2015 19:48:57 schreef smd:
Wel een erg slechte voeding in de PC, want een beetje voeding vangt dit wel op, werkgebied huidige vodingen zijn 110 -240V..

De misleiding hier is dat een 110V-240V voeding dit niet garandeert.

Door de traagheid van elke stabilisatieregeling kan een plotse spanningsval van 230V ->110V dikke problemen geven, terwijl diezelfde voeding probleemloos op een constante 110V kan werken.

De "kwaliteit" van de voeding, al noem ik het liever eentje met betere specs, kan dit dan beter opvangen. Door een stabielere terugkoppeling, door een grotere gestabiliseerde capaciteit op de secundaire, noem maar op...

Ingangs elco van de voeding rot ? die word normaal opgeladen tot ~300+ V, die een korte hikup op moeten kunnen vangen.

Maar dat is nog steeds het paard achter de wagen spannen, eerst uitzoeken hoever, en waarom de voeding inkakt.

Nogmaals zou ik niet te lang wachten hier schuilt BRANDGEVAAR !!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (44%)]

zou eerst beginnen met een gloeilamp op hetzelfde wcd als de koelkast aan te sluiten. zou er zoveel spanningsval ontstaan dat de voeding uitvalt gaat de lamp ook wel even een dimmen als de koelkast aanslaat.

btw, heb je een stekkerblok met zo'n verlichte schakelaar waar de koelkast en pc op aangesloten zitten? zo ja eruit mikken en 1 gebruiken zonder een schakelaar..