Schema Studer AJ 2000 omvormer

Weet niet of het in de goede topic staat
Maar ik zoek het schema van bovenstaande apparaat.

Mijn zoon gebruikt hem op lactatie met een grote accubank
het volgende gebeurde hij had een paar mooie accu's gekregen die op geladen,gemeten, leek allemaal goed maar bij het aansluiten kwam er een beetje rook uit het apparaat, wat bleek de polen waren ineens omgedraaid dus plus werd min en de min werd plus van de accu.
Daar kon het apparaat kennelijk niet tegen en stond alleen nog te piepen.denk dat de mosfet (32 stuks zitten er in) defect zijn.

Tuurlijk kun je die vervangen maar het risico dat je ze weer opblaas is erg groot vandaar een schema.
Ed

pa3gws

Golden Member

Zit er geen ompool beveiliging in?
Lijkt mij dat een dergelijk apparaat enigszins is beveiligd.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

meten de fets door van de G naar de S? want als die allen stuk zijn zal er wellicht meer stuk zijn gegaan. de voeding voor de elektronica zal ook worden betrokken uit de accuspanning. meet dus eens of de stuur voedingslijnen niet verdacht laag meten ohms..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

er zijn zo wie zo een paar fets kapot,daarom ook een schema dan is alles wat makkelijker terug te vinden in plaats van te moeten gokken .
want meten is weten alleen moet je weten wat je meet.
ed

apparaat werkt weer alle fets vervangen verder geen problemen
iemand een tip voor ompool beveiliging,zelf denk ik aan een zware diode van 30amp over de plus en min van de accukabels.
Ed

Kan je niet beter effe een relais pakken met een diode in de spoelaansluiting? Indien verkeerd aangesloten, relais gaat niet dicht, omvormer wordt niet gevoed.
Correct, relais sluit, blijft aangetrokken via overnamecontact en de omvormer krijgt spanning aangeboden. De relais valt af wanneer de accu's worden losgekoppeld. Dus eenmaal gekoppeld blijft deze aangetrokken!! Niet vergeten ivm het leegtrekken van je accu's. (Hoewel dat natuurlijk toch lang zal duren).

Wat heb je nodig? Een dubbelpolig relais met spoelspanning zoals de voedingsspanning van je omvormer, een diode en het nodige materiaal om de boel te verbinden. Eventueel kan je hierbij ook een zekering extra monteren als extra veiligheid.
Mogelijke uitbreidingen, led aanduiding voor correcte aansluiting (is altijd wel handig, als hij niet inschakelt, waarom? Zekering, accu leeg, slechte verbinding ergens? Led geeft duidelijkheid). Hiervoor neem je zo'n duo-led met 2 aansluitingen, weerstandje in serie en parallel over je voedingskabels. Rood, fout, groen = ok.

hier ga ik mijn in verdiepen dank je
ed

Tidak Ada

Golden Member

Een ferme shotky-diode in de doorlaatrichting in de plusleiding lijkt me een eenvoudiger oplossing. Ik neem tenminste aan dat die halve volt spanningsval niet storend zal zijn.

Wat bedoel je met 'lactatie' ik moet daarbij onmiddellijk aan zogen denken. Aangezien dat een natuurlijk proces is, kan ik me niet voorstellen dat daar vermogenselektronica voor nodig is ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evelo

Golden Member

Zal wel locatie zijn denk ik.

Raar dat een Studer niet beveiligd is tegen ompolen. Is geen prutsmerk.

een dikke schottkey diode in serie met de plus werkt prima, heb dit ook in m'n dummyload gebouwd. die to247 dioden uit een oude computervoeding zijn er geschikt voor. een paar parallel zetten, vaak zijn ze een 25A per diode, dus 50A per dubbele diode. om safe te zitten beter 2 parallel op een koelprofiel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

is inderdaad locatie, was typefoutje
ik ga maar op zoek naar diodes
allen bedankt voor het meedenken

P.s is het mogelijk om een fet te gebruiken ,heb er nog een paar liggen irl3803
Ed

De ompoolbeveiliging van Appel (met relais) is toch een stuk eleganter dan een bak diodes, gezien de stromen die aan de primaire kant van een 2000VA omvormer lopen. (200A bij vollast?)

Bovendien loopt het parallel zetten van een berg diodes bij dergelijke stromen ook niet altijd los. Je krijgt al snel onbalans waarbij één diode een pak meer stroom verwerkt dan de andere, dus heter wordt, gevolg: spanningsval over de diode zakt en de stroom stijgt nog verder. Je moet goed weten wat je doet om zo'n zaakje ook op langere termijn heel te houden.

eleganter is maar de vraag, wordt een relais wat 166amp bij 12v moet kunnen hebben, die zijn ook niet simpel of goedkoop te vinden. gebruik je schottkey dioden valt het wel mee met spanningsval en dus opwarmen. tevens gebruikt deze oplossing geen extra stroom in stby als de accu's aangesloten blijven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zit bijna NOOIT een ompoolbeveiliging in dit soort omvormers.
Vanwege het feit dat er gewoon veel te veel stroom loopt, en deze vebeiliging gewoon VEEEEEL te veel geld kost.
Je moet dit soort apparatuur gewoon niet ompolen. Extra opletten dus.
Er staat ook vaak een waarschuwing op het apparaat, en in de handleiding.

Dit is het zelfde als dat een monteur in een driefasen-verdeelinrichting per ongeluk de NUL en een FASE omdraait.
Hierdoor komt er per ongeluk 400V op een rail die maar 230v mag hebben. Veel apparatuur daarachter zal dan stuik gaan.
Is dat dan niet beveiligd?
Nee, je moet gewoon opletten en dit soort zaken goed aansluiten.

Diodes in serie?
Vergeet het maar....
Een relais gaat wel uitkomst bieden, maar dat is dan wel een heel dik relais, wat ook CONTINU een wat of 25 verbruikt......

Er ist wieder da...

een relais hiervoor wordt formaat startrelais diesel, die doet wel een paar amp, maar dat komt ook door de bendix die mee moet schuiven.

idd zit er meestal niks in die dingen als beveiliging. een sperdiode kan ook, maar ook dat wordt een enorm dikke diode en de zekering net zo dik. dan nog kan de diode overlijden en de zekering niet meenemen.

op zijn minst een zekering in het apparaat of tussen accu en apparaat zetten. accustromen willen wel, als de print vlam zou vatten kan het een heel eind komen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Kunnen startrelais continu bekrachtigd worden? Volgens mij gewoonlijk niet. Als het kan is het een goede optie omdat ze tweedehands zo te krijgen zijn.

Groet,
Kruimel

Het relais hoeft echt zo zwaar niet te zijn. Het schakelt bij nullast, dus enkel wanneer het relais al dicht staat kan de stroom gaan lopen. Dat is wat anders dan een verbruiker rechtstreeks schakelen.
Voor de relais is er keuze genoeg. Op de sloop een heftruck relais halen, eentje van een laadbrug, 2 hoofdstroom relais van een landbouwvoertuig parallel,...

Relais zijn gespect op de stroom die ze kunnen schakelen, hier moeten ze dat enkel doorlaten. Scheelt een hoop!

nou genoeg stof om over na te denken,wat betreft het ompolen dat is in de accu gebeurt (dus niet door verkeerd aansluiten)vandaar dat ik een beveiliging wil inbouwen.
Ed

Maar als je een electrische heftruck relais neemt ben je ook klaar, heb er zo eentje als scheidingrelais in de bus gezet. Deze is wel 24 volt , werkt trouwens al 2 jaar prima !

Op 9 mei 2015 10:35:54 schreef Tidak Ada:
Wat bedoel je met 'lactatie' ik moet daarbij onmiddellijk aan zogen denken.

Oh.... Ik dacht dat het om het melken van de koeien ging.

Op 9 mei 2015 11:17:34 schreef evelo:
Zal wel locatie zijn denk ik.

Klinkt toch wel aannemelijker.

Op 12 mei 2015 07:10:04 schreef deregt:
,wat betreft het ompolen dat is in de accu gebeurt (dus niet door verkeerd aansluiten)

Ehh. Een accu is opgebouwd met platen van Lood aan de ene pool en ander materiaal aan de andere pool. Die gaan echt niet zomaar "wandelen". Een vergissing is snel gemaakt. Vergissen is menselijk. En kennelijk verzinnen sommige zonen dan een verhaal om zelf minder "schuld" aan het incident te hebben.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 13 mei 2015 10:05:48 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat zou zomaar kunnen wat je zegt maar ik stond er bij heb zelf gemeten aan de accu plus was plus en na het aan sluiten kwam er rook uit de accu daarna alles los gehaald (was al te laat)accu weer meten en de plus was de min geworden zelf snap ik dat echt niet maar het is echt waar.
ed

De rook werkte dus polariserend?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
fred101

Golden Member

Loodaccu's die ompolen ? Lijkt me stug. Wat ik eerder verwacht is iets als de meetsnoeren verkeerd om in de multimeter steken of verkeerd uitlezen (te fel licht of te weinig licht en zo het - teken over het hoofd zien.
Normaal gesproken staat er op een loodaccu vrij duidelijk wat de plus pool is. Hier niet ? (omdat je het hebt nagemeten voor gebruik)

Het zou natuurlijk kunnen dat de accu wel goed zat maar het ding een ander probleem had waardoor de boel ging roken. BV dat er al FETs short waren. Bij een verse accu trekt dat zoveel stroom dat andere onderdelen dan door fikken. Dat lijkt me meer reel dan ompolende accus. De accuu was al geladen en dat lukt niet als het ding fabriek af verkeerd om aangesloten polen heeft (wat bouw technisch volgens mij niet kan), de markeringen zijn ook meestal ingegoten in de kast.

Vraag me ook af of mosfets kapot gaan door even ompolen (er zitten diodes is die dan gaan geleiden. Ik denk dat je eerste meting goed was, de accu ook goed zat, maar het apparaat al kapot was en je tweede meting fout was. Maar ik was er niet bij en ik weet niet of je het apparaat al lang had of net tweede hands gekocht. (defecte apparatuur verkopen lijkt populair te zijn op veiling/verkoop sites)

Stel het was wel de accu dan even op een rij:

-Je meet ze na voor je ze monteert. Dus je weet zeker wat de plus is.
-je sluit hem aan en er komt rook uit je schakeling.
-De accu zit dus ondanks je meting wel verkeerd om.
-Je haalt de accu er uit en meet de accu na. De plus en min zijn nu omgedraaid ?
Dat klinkt alsof je DMM draden nu goed zitten maar daarvoor andersom of je zag de eerste keer de min in het display over het hoofd (te veel/weinig licht). Of je multimeter is niet betrouwbaar.

Als we er van uitgaan dat er niet al iets fout zat en idd de accu verkeerd om zat:
Dat klinkt mij toch echt als een meetfout. De eerste meting was namelijk ook fout. (Anders was er geen rook uitgekomen)
Niet om je aan te vallen maar het is beter te weten wat echt de oorzaak was voor toekomstige problemen. Dus was het een gebruiker meetfout, een slechte meter of een al defect apparaat.

Wat moet ik me voorstellen bij rook uit een accu ? Meestal is een vonkje al genoeg om ze te laten klappen maar die van jou rookt ? In je startpost kwam er rook uit het apparaat, dat lijkt me meer voor de hand liggen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

je verhaal is duidelijk,en voel me ook niet aangevallen,
maar het verhaal is toch echt waar vraag mij ook niet hoe het kan maar stond er zelf bij.
De omvormer was gegarandeerd in orde de accu's heeft mijn zoon gekregen waren leeg, heeft ze opgeladen,toen hebben we de accu gemeten (heb ik zelf gedaan en de meter stond goed ) daarna omvormer aansluiten klinkt gek maar de accu begon te roken en blies daarmee ook de fets op,nogmaals ik begrijp hier totaal niets van.
Ed