Ik ben vandaag begonnen aan de reparatie van een controller. Feitelijk een crossover met ingebouwde limiter.
230V komt apparaat binnen en wordt gelijkgericht en afgevlakt.
Dit 1 maal voor een positieve gelijkspanning en 1 maal voor een negatieve gelijkspanning te creëren.
Achter elke diodebrug zit een glaszekering (1A 250V) waar vervolgens de afvlak-elco's achter zitten en een spanningregelaar (15V).
De glaszekering van de positieve 15V smelt telkens. Het apparaat doet het echter WEL als ik de printplaat loskoppel van de VU meter.
Op de printplaat van de VU meter zit ook een spanningsregelaar. Deze heb ik reeds vervangen maar geen succes. Hier komt 17V toe en wordt weer naar 15V gebracht.
Op dit printje zitten nog 2x LM3915N IC's, eenmaal voor het linkse audio signaal, eenmaal voor het rechtse.
Als ik de IC's uit hun IC voet haal (open circuit?) smelt de glaszekering nog steeds.
Waar kan ik nog zoeken?
Hier nog wat foto's
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hi Nuclear,
Heb je de print spoortjes gecontroleerd het eerste instel potje loopt wel heel dicht naast elkaar!!!
Ga de zekering er gelijk uit of zit er een paar seconden tussen.
Gr Henk.
Ik zie daar een blauwe tantaalcondensator. Allicht is die het ?
Verder kan er inderdaad niet veel stuk zijn.
Op 8 april 2015 19:27:01 schreef electron920:
Hi Nuclear,Heb je de print spoortjes gecontroleerd het eerste instel potje loopt wel heel dicht naast elkaar!!!
Ga de zekering er gelijk uit of zit er een paar seconden tussen.
Gr Henk.
Het apparaat werkt heel even, ik gok zo'n 1sec.
Print sporen lopen proper naast elkaar. De foto geeft een fout zicht...
Op 8 april 2015 19:33:48 schreef Aart:
Ik zie daar een blauwe tantaalcondensator. Allicht is die het ?
Verder kan er inderdaad niet veel stuk zijn.
Er zitten drie condensatoren op het printje. 1tje staat wel heel erg bol... Of telt dit enkel voor elco's?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Op 8 april 2015 19:49:18 schreef Nuclear:
Er zitten drie condensatoren op het printje. 1tje staat wel heel erg bol... Of telt dit enkel voor elco's?
Die ene is vanuit de fabriek altijd al zo bol geweest, het is een druppeltantaal, en die kan spontaan gaan kortsluiten.
Je hebt een multimeter?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Connector zit toch niet verkeerd-om? (kan zo niet zien of je hem er op twee manieren op kunt steken...)
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 8 april 2015 20:36:06 schreef pa3gws:
Ook als je een kant losmaakt van de print?
Dan ook 4,7 Ohm. Farad meeting lukt echter niet.
Hoe ik de polariteit ook draai ik krijg telkens OL...
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Als die elco werkelijk 4,7 Ohm geworden is, dan loopt er minstens 3 A zodat die 1 A zekering inderdaad de geest zal geven......
Je kunt ff snel zonder elcootje proberen of de zekering heel blijft.
YMMV
Zonder Elco springt de zekering nog steeds. Zonder elco en IC's ook...
Wat ik nog heb geprobeerd, de glaszekering vervangen daar 1,6A. Elco en IC's op hun plek gestoken. Het apparaat doet het (inclusief de VU meter). Na tien sec stopt de VU meter met werken (dooft geleidelijk uit) en de spanningsregelaar van de Vu meter wordt gloeiend heet...
Er moet dus wel degelijk een elementje zijn dat teveel stroom vraagt. Weerstanden heb ik al nagemeten.
Zonder IC's en die Elco springt het nog steeds...
Er blijven enkel nog LED's en 2 kleine condensatoren over...
Alle led's branden wel dus...Condensatoren?
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op 9 april 2015 15:32:15 schreef Nuclear:
Er blijven enkel nog LED's en 2 kleine condensatoren over...
Alle led's branden wel dus...Condensatoren?
Lijken me dan idd. de enige kandidaten nog (problemen in je print daargelaten). Ben benieuwd!
Op die blauwe bolle tantaal condensator staat als enigste waarde +10 +35V hoe kan ik nu weten hoeveel Farad dit is?
Als ik naar de datasheet van de LM3915N (hier)] kijk wordt er gebruik gemaakt van een tantaal 2,2uF.
Kan dit deze zijn?
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Het is een mogelijkheid dat de 7812 toch wat verontwaardigd is dat hij moet draaien aan het einde van een lange kabel zonder enige ontkoppeling aan zijn ingang en gaat oscilleren.
Als hij een C'tje van over zijn ingang helpt dan weet je het.
Ik zie meer constructies, zoals de routing van de gnd, een lift schakelaar en vermoedelijk pinnen 1 die aan het plane hangen, die om het beschaafd te zeggen niet meer van deze tijd zijn.
Als het apparaat aan je behoeften voldoet is dat prima, maar gunstig zijn dat soort fouten niet.
Het heeft even geduurd voor ik de onderdelen had.
De druppeltantaal was duidelijk het probleem. Maar ik heb voor de zekerheid de IC's en de andere condensatoren mee vervangen.
Bedankt iedereen voor de hulp! Deze kan terug even mee. 
Wees maar blij dat je geen superhifi zekeringen gebruikt van 20 euro per stuk:). Goed werk, gr richard Maar als er 1 elco iets bol staat is het echt last te bepalen hem te vervangen. En als je hem er dan toch uit hebt om te testen, kun je hem sowieso beter vervangen.