3D printers

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Misschien zie ik het verkeerd, maar dat hart, dat van een enkel printspoor gemaakt lijkt te zijn, ligt toch direct op die glasplaat, die je als basis gebruikt?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Tidak Ada,

op glas ja, en onder dat glas zit een verwarmingselement ook wel heated bed genoemd:
https://www.google.nl/search?q=heated+bed&biw=1745&bih=861&amp…
het had ook een mooi glad aluminium plaatje kunnen zijn met daar onder weerstanden geschroefd waarmee je ook het plaatje kunt verwarmen.
(beetje dik plaatje want dan verdeelt de warmte zich wat beter)

niet een(1) enkel spoor dat niet.
de printer heeft meerdere lagen op elkaar gestapeld.
het hart is 6,5MM dik en de lettertjes zijn ongeveer 3,5MM totaal ietsjes meer dan 10MM.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Tidak Ada, bedoel je dat enkele spoor eromheen? Dat is een setting van de software. Het doel daarvan is de plastic flow netjes aan de gang te krijgen.

Op 5 november 2015 19:48:49 schreef rob007:
HEEEEEEEEEEeeeeeeeeeee en ik had nu weer een ouderwetse vastlopert!!!

VrGr Rob.

Even voor de duidelijkheid, met vastlopen bedoel je dat de aanvoer van het filament stopt?

Of stopt de hele printer?
Of mist 1 as stappen?
Of...?

(Je zou dat allemaal vastlopen kunnen noemen)

Anyway, vastlopend PLA kun je troubleshooten door:

Op 2 november 2015 23:42:13 schreef Lucky Luke:

Je kunt 'm ook even op laten warmen, motors uitzetten (M84) maar heater aanhouden, en met de hand proberen PLA door te voeren, stukje terughalen, wachten, en weer doorvoeren. Dan kun je voelen of en wanneer die vastloopt.

Als je de nozzle eraf schroeft maar het heaterblok etc. laat zitten, kun je ook met de hand koud PLA doorvoeren om zo te zien of er iets stroef loopt.

(De nozzle kun je pas losschoeven als de boel heet is. IIG niet forceren, aluminium is zacht genoeg om met de hand het schroefdraad te slopen. Dus een beetje omslachtig: opwarmen, losschroeven, afkoelen, testen, Pla eruit, opwarmen, vastschroeven, maarja.)

Je kunt dan ook kijken waar het vastloopt en dat fixen. B.v. als je hotend scheef op het coldend zit of als er ergens een braampje in de weg zit. (En mijn mk5 hotend heeft een keer vol plakkerige zooi gezeten, heb ik ook op die manier ontdekt en toen na demontage schoongemaakt)

Voor wat de Marlin software op de printer betreft heb ik mijn git-spul nu goed genoeg op orde dat ik een apparte branch voor je kan maken, maar dan wil ik wel je config.h en config_advanced.h hebben. (En alles wat je verder gewijzigd hebt. Heb je pinnen aangepast?)

Then again, wat je nu hebt doet het volgens mij best goed, dus misschien wil je daar helemaal niks aan veranderen. Of is er iets dat aangepast zou moeten/kunnen worden in Marlin?

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Guys, D'r waren toch spiegels bij de ikea te krijgen die precies 20x20 waren? Toen ik naar de ikea ging heb ik niets kunnen vinden. Weet iemand of ik verkeerd gekeken heb of dat ze uit het assortiment zijn?

@ship hieronder: dat heeft geen zin. Heb ik al eens geprobeerd. (1e keer weggestuurd hebben we niet, tweede keer wist ik hoe het ding in "hun taal" heette en nog duurde het een kwartier voordat ze me konden wijzen waar het lag).

[Bericht gewijzigd door rew op 7 november 2015 19:05:24 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Had je dat niet handiger in de Ikea kunnen vragen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Staan ook niet meer op de website van Ikea dus waarschijnlijk uit assortiment.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Even een oude post opgezocht, maar zijn inderdaad onvindbaar.

Op 7 mei 2015 20:46:20 schreef RVL-Electronics:
Ik heb Sörli spiegels van de IKEA. Kan ze alleen niet meer vinden op de site...

ook hier missen ze ze:
http://forums.reprap.org/read.php?377,369434

Gevonden!!! Op de Ikea site!!!! :-) ... ... In china. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Tegenwoordig haalt iedereen toch alles uit China ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

En ik lees meestal dat verzenden gratis is >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ikea heeft die spiegels inderdaad uit het assortiment genomen.
Maar niet getreurd, zoek eens op Ebay Duitsland naar spiegels van 20,5 x 20,5 cm. (is zelfs een betere maat, kan je je klemmen om die spiegel te bevestigen in die zone van halve CM extra gebruiken en kan je voluit 20 x 20 printen ! (prijs is zelfs een paar cent goedkoper dan Ikea)

@Rob, je hebt echt 2 fans nodig hoor, eentje om je hotend blok héél koel te houden, en eentje die rechtstreeks op het geprinte materiaal gericht is. (dit mag een fan van 30x30 mm zijn hoor, is genoeg)
Anders gaat het nooit lukken om stukken te overbruggen, iets wat toch wel nodig is om die Cyclone geprint te krijgen.
(ondertussen heb ik er al 4 geprint voor goeie vrienden, ik heb net geen 3 dagen nodig om een hele Cyclone set te printen, met één printer uiteraard)
Als je hotend tegen je geprinte letters "bonkt", zou ik de flow van je extruder zeker 5 à 10% lager zetten. Als je filament verstropt, zou ik de temperatuur zeker nog 5 à 10 graden hoger zetten, of je printsnelheid met 10 of 20% verlagen !

Welk soort extruder heb je ? een MK8 zo te zien ? filamentdikte 3 mm (2.8) of 1.7 mm ?
is je wieltje dat je filament moet transporteren wel proper genoeg ? Als ie echt "knarst", probeer de "aanspanner" van je filament dan eens een tikkeltje losser te zetten. Het is idd effe experimenteren, maar één je de feeling ervan hebt, print je echt zo goed als non-stop perfecte prints. (bij mij loopt het héél af en toe fout, maar dat komt dan meestal door m'n eigen stomme schuld, door te lage printtemperatuur (elke kleur heeft z'n eigen print-temperatuur, en geel en rood zijn de makkelijkste kleuren om mee te printen trouwens). Ook al wel eens gehad dat er een fout in het filament zat ! (stukje touw in die plastic, gemeld bij 123, en netjes vervanging gekregen)

succes nog,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

Hoi Luke, de vastloper waar ik het over heb is dat de hobbet bold in het filament gaat
graven omdat op de een of andere manier de plastic niet meer door het gaatje van de nozel komt.
het lijkt er dan op of dat het heatblock eventjes kort te koud is geworden waardoor het dan natuurlijk vast loopt.
.
HEEEEEEEEE .... REW RepRapWorld is dichtbij die hebben (als het nog goed is?) glasplaatjes.

Kris, ik ga nog eventjes met de ventilator experimenteren en wat ik ook nog niet gedaan heb is de tweede voeding er bij zetten.

MAAR!!! neem het mij eventjes niet kwalijk maar val om van de slaap!
ik ga onderuit!(naar mijn nestje!)
doe jullie allemaal eventjes de groeten allemaal,
schrijf hier nog wel over verder!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 8 november 2015 00:38:35 schreef rob007:
HEEEEEEEEE .... REW RepRapWorld is dichtbij die hebben (als het nog goed is?) glasplaatjes.

Ehh, ja voor 13 euro excl btw. Per stuk. Dat stuit tegen de borst als je weet dat het voor 3.99 voor vier kan.

"spiegels-op-maat.nl" is bereid om er 10 voor me te maken voor onder twee tientjes. Maar 's hertogenbosch kom ik zelden, en voor opsturen komt er weer 2 tientjes bij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is toch niet nodig om spiegeltje te hebben? Ik heb bij een glaszetter glazen plaatjes van 20 x 20 cm laten snijden. Dikte 4 mm, dunner kon niet, maar het werkt uitstekend. Kosten een paar euro.

Shiptronic

Overleden

Op 7 november 2015 13:36:08 schreef Lucky Luke:

Voor wat de Marlin software op de printer betreft heb ik mijn git-spul nu goed genoeg op orde dat ik een apparte branch voor je kan maken, maar dan wil ik wel je config.h en config_advanced.h hebben. (En alles wat je verder gewijzigd hebt. Heb je pinnen aangepast?)

?

Of een keer mee kijken met Team-vieuwer ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

is dat zo Rew?
ik kan mij niet voorstellen dat ik daar zo veel voor betaald heb destijds.
maar ja je zult gelijk hebben en dan zou ik ook zeggen bekijk het met je...
moet ik hier ook even rond kijken of ik iets voor je kan vinden?
.
Luke
Anyway, vastlopend PLA kun je troubleshooten door:
Op 2 november 2015 23:42:13 schreef Lucky Luke:

Je kunt 'm ook even op laten warmen, motors uitzetten (M84) maar heater aanhouden,
en met de hand proberen PLA door te voeren, stukje terughalen, wachten, en weer doorvoeren. Dan kun je voelen of en wanneer die vastloopt.

Als je de nozzle eraf schroeft maar het heaterblok etc.
laat zitten, kun je ook met de hand koud PLA doorvoeren om zo te zien of er iets stroef loopt.

(De nozzle kun je pas losschoeven als de boel heet is. IIG niet forceren, aluminium is zacht genoeg om met de hand het schroefdraad te slopen.
Dus een beetje omslachtig: opwarmen, losschroeven, afkoelen, testen, Pla eruit, opwarmen, vastschroeven, maarja.)

dit ga ik kijken of het mij wil lukken!
Maar nogmaals,
ik weet niet hoe in vredesnaam die M codes in te voeren.
ik heb dat nog nooit gedaan zou niet weten waar,
moet ook eerlijk zeggen dat ik als de dood ben dat ik iets verkeerd zou doen!
.
ik wacht ook nog met software op mijn laptop zetten tot ik zeker weet een goeie Marlin te hebben,
waar ik het er op vind lijken dat er mensen zijn die die software veranderen/bewerken. (maar het niet verbeteren)
in de laatste Marlin(op oude laptop) kan ik niet meer fatsoenlijk terugvinden hoe ik de hoeveelheid filament toevoer kan instellen.
wat ik wel wil proberen is mijn Marlin op de vaste PC te kopiëren als dat kan
en dan die op mijn laptop zetten.
want die Marlin is naar mijn idee prima.
met welk stuurprogramma Repetier Host of Pronterface moet ik dan nog even bekijken.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 8 november 2015 10:59:01 schreef rob007:

ik weet niet hoe in vredesnaam die M codes in te voeren.
ik heb dat nog nooit gedaan zou niet weten waar,

Zojuist gevonden (maar nog nooit gebruikt).... Rechtsonderin bij Pronterface zit een invulveld met de knop "send" er naast.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je in Cura de pronterface UI aanzet zit dat veld er ook.
Niet alles wat je printer kan heeft een knopje in de UI, maar alles kan met Mcodes en Gcodes. Ik gebruik het nog best wel vrij vaak.

Je kunt er niks echt hopeloos mee verknallen. Er zijn Mcodes waarmee je echt instellingen kunt wijzigen, maar zolang je die niet opslaat is het na uit en weer aanzetten weer vergeten. (En opslaan is weer een andere Mcode, dus gewoon zo gauw je iets verknalt uit en weer aanzetten en je kunt niks hopeloos verknallen)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Fijn dat je dat even vertelt rew,
en Luke zegt dat ik dit dus kan uittesten.
de link naar de G en ook de M code had ik van een van jullie gekregen weet ik nog ff naar beneden scrollen op deze link:
http://reprap.org/wiki/G-code

de vrouw(ik ook niet) zal het wel niet leuk vinden maar zal nu zo weer ff de printer op de grote tafel zetten.
kga trouwens eerst proberen even een koelprofieltje op de FET van de extruder zetten.
die word best heet voelde ik en hier hebben ze dat ook gedaan per ongeluk zag ik:
http://replicatorwarehouse.com/wp-content/uploads/2013/10/xnrf4k1.png

En Rew heb je al glas of een spiegel gescoord?

EN!......en ik heb nog een vraagje?(alweer?!)
er is hier op dit forum een vreselijk verschrikkelijk aardig figuur!!!(slijm slijm slijm)
Durf het bijna niet te vragen maar ik zou nog een Gregs Wade Extruder willen hebben?
zelf printen wil ik wel maar ben gewoon bang dat het aan het einde weer een flop word.
ik wil nog een andere metal hotend van alie express uitproberen ook.
http://nl.aliexpress.com/item/ALL-matal-Jhead-J-head-Hotend-for-1-75mm…
ik wil ook kijken of ik ze snel verwisselbaar kan maken!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

ik heb nu een stukje aluminium(koelprofieltje) met gaatje er in aan Q3 gemaakt.
en ook op Q1 heb ik een koel steentje plus boutje er door met extra moertje.
met steentje bedoel ik een soort keramiek of wat het ook is,
het is ter isolatie van koelframe en de gekoelde transistor of FET.

ik weet wel dat Q3 de FET voor het bed behoorlijk heet werd,
Q1 werd warm maar niet heet.
misschien zouden jullie daar ook eens naar kijken?
ja een ventilatortje is geen overbodige luxe denk ik.

ik heb de FETs nu met ietsepietsie koeling.
F*ck die haai drinkt mijn Cola op:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7LSDB7WQ.jpg
is tie nou helemaal een haartje be.....!!!
;-)

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 8 november 2015 23:38:32 (15%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

niet te hart tikken maar gloof dat mijn 3D nu stabiel werkt mensen!
even zachtjes afkloppen maar het lijkt er nu wel op.

ik heb nu dus een grotere ventilator er op zitten /
en heb de FETs gekoeld met een koelprofieltje.

ik had geprobeerd om de straal van de ventilator nog wat te richten maar dat ging ff niet zo goed.(moet ik nog ff mee bezig)

net even onder de douche geweest en in tussentijd printje perfect gemaakt,
en HHHEEEEEEe nu is de printer weer klaar met het andere printje!

zal zo fotootje laten zien.

HOOOoooowwwww wat heerlijk!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op welke snelheid print je nu eigenlijk, Rob?
Welke laagdikte, welke nozzlediameter?

Pla, 190 graden?

Misschien zit je qua snelheid net op de grens van wat wel en niet goed gaat?

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

snelheid: 100.0 MM/MIN
Nozzle D: 0.4MM
zie ook bijlage (print screen)

en het fototje:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PLKZJZM8.jpg

echt,
ben zelfs ook bang om in de settings te kijken!

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 10 november 2015 17:47:07 (16%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Aannemende dat je 100mm/s bedoeld (Dat is snel btw, maar 1.6mm/s is weer erg traag), zit je met een 0.4mm nozzle en 0.25mm laaghoogte op 100*0.4*0.25= 10 mm3/s.

Dat is wel een snelheid waarbij je je extruder goed moet hebben afgesteld om het te willen laten werken. 12.5 mm3/s is wat Ultimaker als maximum aanhoud.

Ik zit meestal eerder rond de 7 mm3/s. om betrouwbaar te printen, mijn printer kán wel sneller maar dan krijg ik minder mooie hoekjes aan de prints en maakt 'ie meer herrie.

Toen mijn hotend vol zwarte PLA-rommel zat haalde ik maar 3 mm3/s voor het filament ging slippen.

e.e.a. hangt ook nog af van de temperatuur, kleur filament, hobbedbolt en opbouw van het coldend / extruder. En natuurlijk hoe soepel het filament van de rol af wil.

Anyway, als je op 70mm/s gaat printen loopt 'ie waarschijnlijk niet meer vast, zolang het filament soepel van de rol rolt.

Inderdaad goede kans dat je printer nu gewoon in orde is, hooguit ietsje trager printen.

(Je kunt BTW tijdens het printen de snelheid aanpassen met M220 S70, om op 70% van de oorspronkelijke snelheid verder te gaan gedurende de rest van die print. De 70 kun je vervangen door ieder gewenst percentage, ook b.v. 120% om juist sneller te gaan.)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Dit topic is gesloten