Mijn Siemens wasmachine pompt sinds gisteren geen water meer af, water blijft staan en het apparaat geeft foutcode E18.
Zeefje is schoon, pompje draait, maar geeft tijdens poging tot afpompen een ander (harder) geluid dan normaal.
Ik denk dan ook dat de pomp vervangen moet worden. Ik heb echter met een dunne nylon trekveer (aan beide kanten) en ook met water geprobeerd of de afvoerslang doorgankelijk is. De trekveer blijft echter halverwege steken en als ik wat water via het uiteinde van de afvoerslang in de slang giet, komt dit er niet aan de onderzijde van de wasmachine bij het zeefje uit.
Weet iemand misschien of er een soort terugslagklep/zeef in zo’n afvoerslang zit, waardoor ik de trekveer niet kan doorvoeren, of kan het toch zijn dat de afvoerslang gewoon verstopt zit en dat de pomp gewoon in orde is?
Als je de zeef er uittrekt als er water in de machine staat loopt dat er vlot uit? Als dat niet het geval is zit er een sok oid in de kuipslang. Anders veel voorkomend is dat er een 10 of 20 eurocent muntje dwars in de afvoerslang zit . Beste is de gehele slang uit de machine te halen en dan bekijken waar het zit. Dat pomp zwaarder geluid maakt klopt, want de pomp krijgt water niet weg. Veel tegendruk
Ik heb het ooit, lang geleden, meegemaakt dat er een munt ergens in de slang zat, bij blazen en doorprikken kantelde de munt naar de 'open' stand en leek er niets aan de hand, maar bij pompwaterdruk kantelde de munt naar 'volledig gesloten' en kwam er geen water door. Heeft best wel een tijdje zoeken gekost voorat het kwartje 'viel'. Zeker als het wat dieper in de slang klem zit is het een probleem om het er uit te krijgen.