Hardware invert UART TTL (P1 Slimme Meter)

[SOLVED]

Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw met het fabriceren van schakelingen en momenteel bezig met een projectje om de P1 poort van een Slimme Meter uit te lezen. En ik ben momenteel op zoek naar een manier om hardwarematig een UART TTL signaal te inverten;

Waar normaal boven de 4V een logische 1 is, is dat bij de slimme meter (DSMR 4) een logische 0 en onder de 1V is dus een 1.

Het uitlezen heb ik in eerste instatie met een FTDI module gedaan, zoals hier te zien is:

http://www.quassi.nl/www/wp-content/uploads/2015/01/interface.png

Vervolgens heb ik met een tool van FTDI de RxD pin ge-invert, waardoor de informatie netjes binnen komt. Deze informatie heb ik hier verkregen: http://www.quassi.nl/2015/01/03/read-data-from-the-landis-gyr-e350-sma…

Nu zoek ik echter een manier om het TTL signaal te inverten met hardware (transistor, cmos, etc), zodat ik een TTL naar Bluetooth module (HC-06) kan gebruiken i.p.v. de FTDI (info over de BT module: http://mcuoneclipse.com/2013/06/19/using-the-hc-06-bluetooth-module/).

Ik heb informatie gevonden over een mogelijkheid van een BS170 en SN7404 ( http://domoticx.com/p1-poort-van-een-slimme-meter-uitlezen/ ) maar ik heb geen idee hoe deze aangesloten dienen te worden in mijn situatie (geen Arduino). Al mijn pogingen resulteren in bagger output... Zelf heb ik het vermoeden dat de weerstand tussen de RxD en 5V, die te zien is in de afbeelding bovenaan deze post, voor conflicten zorgt, omdat ik deze niet terug zie in het voorbeeld van domoticx (DSMR 2.0).

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen... Ik ben je alvast eeuwig dankbaar!

Arco

Special Member

Gewoon een MAX232 ertussen. Meter heeft zo te zien RS232 output.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com