Ha flash2b,
Bedankt voor je antwoord. Als ik inderdaad een DS2xxxA wil kopen kom ik graag even bij je luisteren 
Want daar schuilt mijn probleem: In de huidige online wereld is er geen winkel meer waar je zoiets simpels even kunt uitproberen. Een Hameg staat ook hoog op m'n lijstje. Niet alleen omdat ik alleen maar uitmuntende ervaringen met (analoge) Hameg scopes heb, maar ook omdat ik bij vrienden zelf gehoord heb hoe fluisterstil die fan is.)
Jouw Rigol heeft wel een heerlijk groot scherm ...
Overigens is dit iets voor op langere termijn. Er staat hier een Gould geheugenscope die voldoet. Maar hij wordt steeds brakker....
Bevalt de DG1032Z een beetje?
Lastige vraag.. Wat zou je willen weten.....
In het algemeen: hij doet het prima, geen last van sofwarebugs, stabiel, er komt uit wat hij zegt dat er uit zou moeten komen. Gebruikers interface is overzichtelijk.
Lekker veel ingebouwde waveforms die toch af en toe van pas komen.
(zoals laatst een soort naaldjes, die perfect geschikt waren om de lineariteit van een scopescherm te controleren)
Op de hoogste frequenties worden de blokken minder, maar ik denk dat alle generatoren in deze prijsklasse dat wel hebben... Hij maakt strakkere blokken dan m'n andere generatoren.
De ingebouwde klok is prima, stabiel, zit er maar een paar tiende ppm naast. Extern geklockt lijkt de output iets strakker. (nog jittervrijer)
Nadeeltje vindt ik wel dat er 1 BNC gebruikt wordt voor zowel "Ext. clock IN" als "Ext clock UIT." Dat betekent dat als hij aan een externe referentie hangt, en je hem niet op "Ext clock" zet hij 10MHz die lijn op staat te blazen. Niet elegant....
Verder nadeeltje is dat standaard de fan veel herrie maakt. Ik heb voor de (12V) fan een 7805 gezet, en nu is het goed te doen. Ik vraag me af of dit ding überhaupt een fan nodig heeft....
Maar misschien doe ik heel andere dingen met een generator dan jij... Waar erger je je aan je GWInstek?
Inderdaad zijn er de laatste tijd nieuwe aanbieders in dat segment bijgekomen.
groet, Gertjan.