Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Gefeliciteerd met je scoop!

Ik heb ook gekeken naar die DS2000A serie. Waar ik over aarzel is hoeveel geluid de fan maakt. Een scoop staat tenslotte vaak de hele dag aan, vlak voor je neus.
Van aangeschafte Rigol apparaten moest ik de fan aanpassen (DSA815, DG1032Z), en die staan minder vaak aan.

Dus, hoeveel geluid maakt die fan? Ik besef dat dat uiterst subjectief is....)

groet, Gertjan.

haha, dat is bij mij ook het eerste wat ik aanpas bij gekochte apparaten. de fan die is ontworpen voor 45 graden omgeving temperatuur. weerstand ertussen en stilte, soms in rubbers hangen eerst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

@miedema
Ik vind het geluid wel mee vallen, maar je hoort hem wel draaien. Hij is wel veel stiller als de DS1052E en mijn Tek 2246. Mijn DP832A heeft ook een luide fan, die hoor je echt hard als hij vermogen afgeeft, en stiller als hij idle staat te draaien. Ik vind de fan van de DS2102A niet hinderlijk, maar idd het is subjectief.

Bevalt de DG1032Z een beetje? Wil volgend jaar mijn GWInstek SFG2104 gaan upgraden. In die klasse van functiegenerators van rond de 600EUR is veel keus en ook Owon en Siglent maakt mooi spul.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Bedankt voor je antwoord. Als ik inderdaad een DS2xxxA wil kopen kom ik graag even bij je luisteren :-)
Want daar schuilt mijn probleem: In de huidige online wereld is er geen winkel meer waar je zoiets simpels even kunt uitproberen. Een Hameg staat ook hoog op m'n lijstje. Niet alleen omdat ik alleen maar uitmuntende ervaringen met (analoge) Hameg scopes heb, maar ook omdat ik bij vrienden zelf gehoord heb hoe fluisterstil die fan is.)
Jouw Rigol heeft wel een heerlijk groot scherm ...

Overigens is dit iets voor op langere termijn. Er staat hier een Gould geheugenscope die voldoet. Maar hij wordt steeds brakker....

Bevalt de DG1032Z een beetje?

Lastige vraag.. Wat zou je willen weten.....

In het algemeen: hij doet het prima, geen last van sofwarebugs, stabiel, er komt uit wat hij zegt dat er uit zou moeten komen. Gebruikers interface is overzichtelijk.

Lekker veel ingebouwde waveforms die toch af en toe van pas komen.
(zoals laatst een soort naaldjes, die perfect geschikt waren om de lineariteit van een scopescherm te controleren)

Op de hoogste frequenties worden de blokken minder, maar ik denk dat alle generatoren in deze prijsklasse dat wel hebben... Hij maakt strakkere blokken dan m'n andere generatoren.

De ingebouwde klok is prima, stabiel, zit er maar een paar tiende ppm naast. Extern geklockt lijkt de output iets strakker. (nog jittervrijer)

Nadeeltje vindt ik wel dat er 1 BNC gebruikt wordt voor zowel "Ext. clock IN" als "Ext clock UIT." Dat betekent dat als hij aan een externe referentie hangt, en je hem niet op "Ext clock" zet hij 10MHz die lijn op staat te blazen. Niet elegant....

Verder nadeeltje is dat standaard de fan veel herrie maakt. Ik heb voor de (12V) fan een 7805 gezet, en nu is het goed te doen. Ik vraag me af of dit ding überhaupt een fan nodig heeft....

Maar misschien doe ik heel andere dingen met een generator dan jij... Waar erger je je aan je GWInstek?
Inderdaad zijn er de laatste tijd nieuwe aanbieders in dat segment bijgekomen.

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Als je wilt komen luisteren, dan ben je welkom Gertjan.

De Hameg blinkt uit door een low noise flash A/D converter die ruisarm t.o.v. andere merken. De A versie van de DS2000 series is al beter kwa ruis t.o.v. de originele niet-A versie.

Als je naar andere spec's van de Hameg kijkt, dan is die in veel opzichten een stuk minder. Veel minder geheugen (8M vs 56M), kleiner scherm met lagere resolutie (6.5"@640*480 vs 8"@800*480), lage capture (max 1024 wvfm/s vs max 50000 wvfm/s), lagere intensity grading (32 levels vs 256), geen segmented geheugen en minimaal 2x zo duur.

De FFT functie van Hameg is wel beter (64kPts vs. 2kPts) en er zullen nog wel meer dingen beter zijn.

Dan zijn er nog subjectieve zaken zoals look & feel en vertrouwen.

Kwa bugs zit het wel goed me beide want Hameg en Rigol brengen geregeld software updates uit.

Voor mij zou de geluidsproductie niet een doorslaggevend criterium zijn. Mocht het mij gaan irriteren dan kan ik de fan vervangen, een groter scherm of meer geheugen kan ik echter niet vervangen/oplossen.

Mijn GWInstek SFG2104 gaat maar tot 4MHz en de sweep is erg beperkt. Mijn Philips PM5165 sweeped heel mooi, maar is maar tot 1MHz. Mijn 2 andere functie generators heb ik inmiddels verkocht, maar deden het ook beter als de SFG2104.

Voor blokgolven heb ik een PM5785 met 1ns rise time en frequentie tot 125MHz. Daar kan modern spul bijna niet aan tippen.

fred101

Golden Member

Ik vraag me wel eens af of er bij fans een relatie tussen herrie en debiet is. Ik heb een paar HP 40mm fans die heel veel geluid maken, 800mA trekken maar een enorm debiet hebben. Lijkt wel een stofzuiger. Ik heb een hele stille fan die maar iets van 150mA doet, heel stil is, alleen is het debiet navenant laag.

Ik zou in ieder geval een temperatuur meting voor en na de vervanging doen. (en dan op de componenten waar het omgaat, niet de algemene lucht temp in het apparaat. Ooit koop ik zo'n Flir achtig ding. Ideaal bij reparatie werk, je ziet in een keer te hete componenten en nog voor de rook ontsnapt, en ook "het pad" naar een (bijna)short)

Ik heb laatst een Tek DPO scoop gerepareerd. Daar zat een fan in waarvan ik even dacht dat hij kapot was, zo stil draaide die. Het is dat ik hem zag draaien. Mijn Hameg scoop is ook fluister-stil. De Rigol die ik had was een herrie ding.
Maar het zegt niks over goed/slecht, mijn R&S AFGU heeft 2 paps turbo aanjagers. Gelukkig is hij groot en zwaar ;-) Helaas heel veel werk om te vervangen en ik wil geen risico lopen dat hij te heet wordt (en dan weer het hele ding uit elkaar moet halen om de originele fans weer terug te plaatsen.

Er is een Tek-2710 eigenaar die het serieus heeft aangepakt. Koelprofietjes op componenten die te warm worden en per board een of meer minifans. Koel en toch stil.

Bij Hameg/R&S kun je hun apparatuur komen uitproberen en ze hebben ook demo modellen die je langer mag testen.
Ik heb van de door Flash genoemde "nadelen" nooit iets gemerkt. Zal best in sommige situaties merkbaar zijn. Een hoge scherm resolutie voor een 8 bit ADC heeft weinig zin. Zo lijkt het alleen mooier dan het is.

Flash, meet jou nieuwe Rigol nu echt het signaal of, nog net als bij de voorganger, het plaatje op het scherm.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 31 december 2015 10:07:12 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 31 december 2015 08:45:54 schreef miedema:
[....]
Lekker veel ingebouwde waveforms die toch af en toe van pas komen.
(zoals laatst een soort naaldjes, die perfect geschikt waren om de lineariteit van een scopescherm te controleren)
[....]

Ah, een ingebouwde Time Marker Generator. Kan je die met je OCXO, of met een GPS module stabiliseren?

@Fred:
Die fan noise hangt nauw samen met bladvorm, rendement, debiet, toerental, lagers en druk. Dat laatste merk je al als je een fan vrij laat lopen of ergens tegenaanzet, of de luchtstroom onderbreekt. Ook objecten in de buurt van de fan, zoals luchtroosters kunnen invloed hebben op het geluid (turbulentie!).
Ik heb vroeger veel informatie hierover binnengehaald uit documentatie van fabrikanten als Rotron en Pabst.

Kijk eens op de site van leveranciers. Ik heb hier zelfs nog een rekenschuif voor het berekenen van de vereisten voor een fan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha Tdak Ada,

Ah, een ingebouwde Time Marker Generator. en Kan je die met je OCXO, of met een GPS module stabiliseren?

Exact!
M'n generator hing aan m'n 10MHz masterclock, dus die time marks waren binnen 0,01ppm nauwkeurig :-)

@ fred101
De schermresolutie van de Rigol DS2xxxA is 800x480, van Hameg 640x480. De resolutie van de Rigol is dus alleen hoger op de horizontale as, door z'n breedbeeldscherm.
Die DS2xxxA is echt wat anders dan de cheapo instap modelletjes...

groet, Gertjan.

@flash2b

Een jaaar terug heb ik de zelfde afweging gemaakt met bijna dezelfde keuze: een DS2072A (nu 300MHz).

Zowel in mijn TEK2236 als een Rigol DS1052E heb ik de fan vervangen, in de DS2072A nog niet (ivm garantie). Het lijkt er overigens op dat het rooster voor de fan ook veel lawaai maak door de luchtstroom. Dt moet je er wrs ook uitzagen.

Heb je overigens al vervangende PC sw gedownload, zeker de moeite waard.

Tidak Ada

Golden Member

Dat is dan een handig apparaat voor Fred om tijdbasis generatoren te ijken en op lineairiteit af te regelen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Op 31 december 2015 09:58:53 schreef fred101:
Flash, meet jou nieuwe Rigol nu echt het signaal of, nog net als bij de voorganger, het plaatje op het scherm.

Hij haalt zijn meet data uit het geheugen, dus als je trace uit het beeld loopt, dan blijven ze hun waarde behouden. Wat jij beschrijft was bij een DS1052E, nu dus niet meer.

@miedema
Wilde net reageren, idd 2 horizontale divisies meer door hogere resolutie. De Hameg heeft wel een virtual mode die de Rigol niet heeft.

@markce
Mijne gekocht met een actie van alle extra opties gratis. Had idd ook met wat hacken deze kunnen verkrijgen. Heb voor 100MHz gekozen ipv 70MHz puur omdat dan weet dat hij iig gecontroleerd is op 100MHz. Ik weet niet of Rigol zijn hogere bandbreedte modellen ook technisch beter zijn, dus of een 70MHz>>300MHz echt helemaal gelijk is als een 'echte'300MHz (ik bedoel dan of die helemaal in-spec is). Van de MSO versie en de -S versie vond het extra bedrag te veel voor wat krijgt. Een losse logic analyzer is beter als de MSO versie en een losse functie generator is veel handiger als de ingebouwde in de -S versie. Waarschijnlijk heb jij dezelfde conclusie gedaan.

Heb ook nog de Siglent SDS2102X overwogen, die heeft nog betere specs maar kwa software is die wel een stuk minder volwassen.

@fred,

Die metcal had je beter eerst even op CO kunnen posten voor je die kocht...
Ik heb nu nummer 3 net binnen gekregen, dit in minder dan 2 jaar tijd.
De vacuüm pomp gaat steeds stuk.

De oki uitvoering heb ik ook nog, die blijven het wel goed doen.

Hoop dat jij er meer plezier van hebt.
Ik ben iig wel een beetje klaar met metcal. Beter een JBC aanschaffen.

RTFM, dan pas vragen...

@flash2b
Ik ben bepaald niet de enige die de DS2072A zelf gehackt heeft. Ik wist waar ik aan begon. Bij nameten bleek mijn exemplaar het hele bereik te kunnen, maar geen garanties dus.
Wat logic analyser en function generator betreft heb ik dezelfde afweging gemaakt, zeker met een sync uitgang op mijn DSO.

miedema

Golden Member

Ha flash2b

De Hameg blinkt uit door een low noise flash A/D converter die ruisarm t.o.v. andere merken. De A versie van de DS2000 series is al beter kwa ruis t.o.v. de originele niet-A versie.

Dat wist ik niet.
Zou dat de reden zijn dat bij Hameg de gevoeligste verticale stand 1mV/div. terwijl dat bij anderen meestal 2mV/div. is?

Bij mijn analoge Hameg's gebruik ik die 1mV/div vaak. Kijken naar brom & ruis op voedingsrails, ruis uit versterkertrapjes etc. Zou ik niet willen missen.

groet, Gertjan

Hallo iedereen,

Om een bescheiden bijdrage te leveren. Op de zaak hebben we een
Tektronix DPO2014B (4ch / 100MHz / 1 Gs/s) met een 7in 480 x 234 resolutie. Ik heb een paar keer met een Hameg mogen spelen (dezelfde als blackdog) en het voornaamste wat me opvalt is het scherm en de resolutie. Als je de Tek gewend bent, dan is het betere scherm echt een eye-opener.

Nu gaat deze al een paar jaar mee en zijn betere schermen meer standaard. Ik wil alleen maar aangeven dat voor mij bij het uitzoeken van een nieuwe scope de beleving ontzettend belangrijk is. Technisch is de Tek meer dan prima voor onze applicaties tot zo ver. Maar de koppeling met de gebruiker / beleving is net zo belangrijk.

Dus: uit proberen!

Groeten,
Giovanni

flash2b

Special Member

Op 1 januari 2016 10:18:48 schreef miedema:
Ha flash2b
[...]
Dat wist ik niet.
Zou dat de reden zijn dat bij Hameg de gevoeligste verticale stand 1mV/div. terwijl dat bij anderen meestal 2mV/div. is?

Bij de DS2000A series is dat zelfs 500µV.

Hewlett

Honourable Member

Mooie scoop. Ik vermoed dat die 500µV gevoeligheid per devisie een software matig trucje is. Rigol geeft ook geen bandbreedte beperking op, dat kan namelijk nooit over de volledige bandbreedte gelden.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

De Hameg is een van de weinige waarbij 1mV/div niet een softwarematige "zoom" is. De meeste scopen gaan maar tot 5 of 10mV/div en doen de rest software matig. Maar dat is ook een andere prijsklasse dus niet echt eerlijk als vergelijk

Meet die nieuwe Rigol nu het signaal of nog steeds het scherm. Dat gaf bij mijn Rigol heel rare effecten als je bv op een gestopt scherm de trace verplaatste of de tijdbasis of V/div veranderde.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb zins kort een Rigol MSO2072A, da's de zelfde maar dan met logic analyzer. Ik heb hem nog niet veel kunnen gebruiken, maar er zijn mij wel een paar dingen opgevallen, die ik naar aanleiding van het verhaal van flash2b wil toevoegen:

- Ten eerste de fan. Die maakt best veel lawaai vind ik (is subjectief).
- De FFT functie is buggy. Het is werkbaar, maar tocht niet 100% ok
- De response (user interface) van de scope is goed/zeer goed.
- Uitgebreid spectrum aan measurements.
- de 500uV range heeft de volle bandbreedte (70Mhz in mijn geval, gecheckt d.m.v. risetime meeting)
- De 500uV range heeft wel een behoorlijke DC offset van ~1DIV, wat je kan weg calibireren m.b.v. een self calibiratie (duurt lang) en verloopt na een tijdje toch weer.
- De 500uV range heeft een ruisvloer van 1DIV (peak-peak).

PS.: @Fred101: Ik denk dat de 500uV stand geen software truc is (hoe zo ik dat kunnen checken?)

Niet eerder gepost hier, maar ben op zoek naar een Plessey Mark IV (Mk4) plug voor mijn Solartron Vari-Pack SRS 153S. Foto's bijgevoegd van de mains inlet socket, ja, zat een snoer direct aan vast gesoldeerd..

Weet iemand een liefst NL source voor zo'n plug? Vond wel een Engelse site, ElectroJumble, maar is excessief duur.

En voor fun de laatste aanwinst: twee Duitse bakstenen Toellner TOE 8842 en TOE 8852.

guidob

Overleden

M'n Prema 5000 is hier wel vaker langsgekomen. Laatst was het ding helaas zijn calibratie data kwijt. RAM en batterij gecontroleerd, geen problemen. Nu zit het ding in een bom-proof behuizing, dus ik ga er wel eens wat hardhandig mee om. Helaas zijn er prut IC voetjes gebruikt, dus ik denk dat er even geen contact was tussen RAM VCC of GND en het voetje.

Vandaag een oplossing erin geprutst. Ik had nog een DS1210 nonvolatile controller chip liggen, een IC wat hiervoor gemaakt is. Na wat zoeken naar oplossingen heb ik die chip bovenop de adresdecoder gesoldeerd. VCC, GND en CS-in kwamen mooi overeen. VCC, GND en CS van de RAM aan de DS1210 gehangen en nog een goede GND verbinding gemaakt (onafhankelijk van een voetje). Als laatste de batterij rechtstreeks aangesloten. Ziet er dan zo uit:

http://members.home.nl/baltusg/PREMA5.jpg

Even de meter op cal gezet en weer terug en daarna geen errors meer; het werkt. Nu de meter nog een keer "caliberen" tegen mijn andere meters.

Deze heb ik ooit nieuw gekocht en gelukkig nooit weg gedaan mijn tweede ben ik wel kwijt geraakt. (Je kent het wel uitlenen en nooit mee terug gezien)

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160128_114009_v2.jpg

Deze heb ik gisteren gekocht via marktplaats.
Ik ga een Hameg kopen maar voorlopig kan ik hier alvast even mee oefenen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160128_113605_v2.jpg

Toen ik bood op de Philips scoop stond deze er ook bij.
65 euro voor de scoop vond ik teveel maar dit maakt het dan weer goed gratis erbij. :P

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160128_113425_v2.jpg

Hier had ik er al één van maar kon er op marktplaats nog één kopen en een extra meter is altijd handig. Ze geven op alle tot nu toe geteste metingen exact dezelfde waarden aan.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160128_114552_v2.jpg

miedema

Golden Member

Ha Dratsabylgu,

Gefeliciteerd met je diverse aanwinsten!

Die scoop doet me erg denken aan de Hameg 205:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/Hameg_205-3-600pix.jpg
(foto van het web geplukt)

Wellicht is je scoop wel voor Philips door Hameg gemaakt :-)
(Geen idee of ze dat ooit gedaan hebben)

groet, Gertjan.

Die lijkt er inderdaad wel heel erg veel op.

Ik zal eens gaan zoeken op Hameg 205 want over dit model van Philips kan ik niets vinden.

Edit: De Philips 3302 blijkt gelijk te zijn met een Hameg 208

http://www.uploadarchief.net/files/download/hameg_208_ch1.jpg

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op donderdag 28 januari 2016 13:40:34 (34%)

Arco

Special Member

Schematheek heeft er wel documentatie van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten