electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha heer miedema,
De uitleg van Alexander is correct R is de referentie poort en A dan wel B je meet porten.
Voor de tracking generator welke ik aan het ontwikkelen ben heb ik aan de uitgang ook een richtkoppeler deze zou ook van af 100kHz moeten beginnen.
Misschien beter om een topic te openen is niet alleen voor deze analyzer interessant.
Voor het meten aan voedingen is deze goed bruikbaar weliswaar geen Bodeplot maar je kunt onder last mooi de impedantie van de voeding meten hier voor moet je uiteraard een andere brug gebruiken.
Maar door de fase te meten kan je in oogopslag de stabiliteit van je voeding zien.
Voor SMD componenten is voor dit apparaat niets maar zelf maken is leuk en zeker interessant.
Rand apparatuur voor dit soort meetinstrumenten is er bijna niet blijft onder de mensen die er mee werken (wie appelen vaart die appelen eet) of wordt door opkopers niet herkent te weinig knopen en metertjes dus weg er mee.
Je kunt het wel hand matig doen maar de analyzer schakelt het generator pad dus of de bron aan de ingang tijdens de heengaande trace of de generator aan de uitgang tijdens de retrace.
@testman,
Je moet ik denk net als @heer miedema er tegen aan lopen anders zijn de prijzen voor dit soort oude apparatuur veel te hoog en heel vaak bij regelmatig gebruik binnen het jaar defect.
Is het niet de netfilter wat in rook op gaat dan wel een condensator die de geest geeft.
Apparatuur met analoge meters of beeldbuizen koop ik niet meer 
Groet Henk.
miedema
Golden Member
Blackdog vroeg mij gister hoe het met de ruisvloer van die Agilent4395A SA zat.
Ik heb hem vergeleken met mijn Rigol. Eerst zorgvuldig de specs van beide bestudeerd, en daarna een frequentiegebied gekozen waar beide op hetzelfde prestatie niveau zitten. (Er zitten een paar treden in) Niet de hele span, omdat je dan minder precies kunt kijken (grove RBW)
Beide instrumenten heb ik indentiek ingesteld: zelfde frequentieband, vertikale schaal en ref level, detection: Sample, RBW=VBW=100Hz, geen middeling, verzwakkers op 0dB, 50Ω afsluiter op de ingang.
Hier is de Rigol:
En de Agilent 4395A:
Beide plaatsjes hebben de Noise Marker uitlezing rechts boven. Die noise Marker rekent de verschillen uit die je ziet bij verschillende RBW's (zeg maar hij normaliseert naar 1Hz RBW)
De Agilent is dus zo'n 8dBm stiller. Valt dus nog wel mee...
Ik zag ook bij het specificaties vergelijken dat de Agilent 10dB meer Headroom heeft. (+30dBm voor de 4395A, tegen +20dBm voor de Rigol)
En kijk eens naar de sweeptimes! De Agilent sweept in 25,5 seconde, voor dezelfde sweep heeft Rigol 1000 seconden nodig....
Wel leest het Rigol plaatje makkelijker af 
Een ander leuk voorbeeld kwam ik tegen toen ik zo goed mogelijk het 10MHz signaal van mijn Masterclock wilde bekijken.
Op m'n Rigol zag het er zo uit:
Dit is de hoogste resolutie (RBW=100Hz) van mijn Rigol.
De piek heb ik afgesneden, om dezelfde verticale schaal te houden als op het Agilent plaatje.
Dat ziet er zo uit:
Met die 1Hz RBW kun je veel dieper kijken en is er veel meer detail! (De andere parameters zijn gelijk als bij Rigol)
Je ziet nu zijbanden rond de 10MHz. (Die duidelijker te maken zijn door de Span verder te verkleinen). Verder een serie naaldjes aan de linkerkant. Die heb ik nog niet eerder gezien. Ze zitten op zo'n 550Hz van elkaar. Iemand een idee?
@ electron920
Dat voor VNA de opzet "volgens Alexander" is, dat is mij nu wel duidelijk.
Inmiddels heb ik het servicedoc van een oudere HP 85044A transmission/reflection testset gevonden, mèt schema.
Daar uit blijkt dezelfde opzet, maar er zit meer in: extra compensatie verzwakker, en kabel voor "copmpensating electrical length. Natuurlijk wil ik voor deze analyser zo laag mogelijk proberen te beginnen 
Eerst ga ik flink meer inlezen, dan kom ik er op terug.
Maar als iemand ideeën heeft hoe zo'n V-I impedantie meting op te zetten, dan hou ik me alvast aanbevolen 
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ha electron920,
Qua ruis opmerkingen kan ik je niet volgen...
De beide ruis plaatjes van de Rigol en Agilent hebben precies dezelfde instellingen, RBW=100Hz, ook schaal (10dBm/div) en Ref level (-40dBm, op dezelde plaats: bovenaan)
Verder is toch juist het idee van de Noise Marker dat hij alle analyser afwijkingen van de meting verrekent in z'n dBm/Hz cijfer. Dus dat zou in elk geval te vergelijken moeten zijn.
Is goed, ik start een nieuw topic.
Wordt wel maandag. Nu is de hobby tijd op, morgen naar de radiomarkt in Bladel. Zoeken naar allerlei RF spul waar opeens behoefte aan is 
groet, Gertjan.
electron920
Ha NKHteB,
Ik denk niet de @heer miedema een relais nodig heeft als je een poort meting doet er dan niet zo veel om te schakelen 
Zelf gebruik ik de relais tot 26.5GHz en deze zijn duur daar heb je een rigol voor
maar deze schakelen minimaal 10.000000 keer.
Tot 500MHz kan je met halfgeleiders het zelfde doen alleen 10...15 keer sneller schakelen en een theoretisch oneindig aantal keer maar....
Omdat @heer miedema graag vanaf laag frequent wil meten is een halfgeleider niet bruikbaar maar er zijn heel veel SMD relais die 500MHz makkelijk halen en dus ook DC.
De transfer relais welke aangeboden worden aan waarop de beschrijving staat zijn 9 van de 10 keer versleten dus kijk uit.
Ik wacht wel op de topic van @heer miedema dan kunnen we brainstormen 
Groet Henk.
miedema
Golden Member
Hier verder met een ander onderwerp 
(De analyer meet opzet en test fixture discussie gaat hier verder in een eigen topic)
Met die analyser kwam ook een Philips PM6303 LCR meter mee naar huis.
Ik kende deze meter van Blackdog, en wist hoe handig hij is.... Ook omdat hij snel een meetresultaat laat zien.
Het is een meter die naast LCR in auto modus, ook de diverse parameters apart kan meten:
- quality factor Q,
- dissipation factor D,
- parallel resistance Rp,
- series resistance Rs,
- impedance Z,
- parallel capacitance Cp of parallel inductance Lp
- series capacitance Cs of series inductance Ls
- en tot slot, voor elco’s C met 2V bias.
Wel meet de meter al deze parameters uitsluitend bij 1kHz.
Meetbereiken lopen van 1mΩ tot 200MΩ, 1pF tot 100mF (miliFarad), en 1µH tot 32kH.
Over het grootste gebied is de nauwkeurigheid 0,25%
Ook fijn is dat de mogelijkheid voor vier-draadsmetingen standaard ingebouwd zit.
Eigenlijk is deze meter een soort mini VNA, met een processor die de resultaten meteen verwerkt.
Snel achter elkaar worden de volgende metingen gedaan:
1 een referentie meting met kortgesloten meetversterker.
2 0° spanningsmeting
3 90° spanningsmeting
4 0° stroom meting
5 90° stroom meting
Daarna worden de metingen gecombineerd door de processor, en verwerkt tot de gewenste parameter
Die hele meetcyclus duurt 0,5 seconde.
Mijn PM6303 bleek een beetje defect.....
Hij werkte normaal, maar bij lage impedanties liet hij het afweten. Aangezien de 1kHz meetspanning over de DUT dan ook heel klein wordt, en ik veel troep op de voedingsrails zag verdacht ik in de eerste plaats de kleine ontkoppel elco’s. Die waren inderdaad erg slecht. (heb ik hier een meting van laten zien) Na vervanging was de troep op de rails gedecimeerd, maar het probleem niet opgelost....
Er bleek een opamp ong. 2V offset te hebben. De gain van de volgende versterker wordt ingesteld met een CMOS schakelaar. Bij 10x gain werd die 2V 20V, en dat vond die CMOS switch niet fijn. Vervangen van opamp en switch was de oplossing.
Vergelijken met de meter van Blackdog liet zien dat ze zeer dicht bij elkaar zaten. De verschillen bleken grotendeels veroorzaakt door het opwarmen van de DUT met je vingers tijdens het omzetten 
Voor Maarten Bakker nog een extra foto 
Ben benieuwd wat hij aan de hand hiervan over deze meter te melden heeft....
Groet, Gertjan.
- dissipation factor S
Ik dacht dat de dissipation factor met D werd aangeduid. Dat is op mijn DER EE en ZXP ook zo.
Gemaakt in Philips fabriek in Lokstedt, Duitsland. En bouwjaar rond 1984 gezien de IC date codes. Behalve één LF356 die uit 1985 is, maar dat zal het vervangend exemplaar wel zijn denk ik.
Edit:
Ik zag dat het een typo was.
miedema
Golden Member
Ha flash2b 
Dank voor je altijd paraat zijnd oog voor detail 
Natuurlijk wordt de dissipatie factor met D aangeduid...
Typefoutje, S zit naast de D... Ik heb het verbetert.
Het lijkt er op dat we toch in de hoek van het passieve componenten meten blijven zitten 
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Het Philips PM6303 LCR meter verhaal had toch nog een staartje. Leuk genoeg om te vertellen...
Toen de meter een nachtje aan was blijven staan tracteerde hij mij de volgende ochtend op dit display:
Eerste gedachte was dat ik toch te gemakkelijk over de EPROM suggestie van Ohm Pi gedacht had 
Maar wat proben leerde al snel dat de master clock verdwenen was....
Er kwam niets uit de oscillator. Zie het schema:
Voedingen waren aanwezig, maar de 5V was onder R608 nog maar 2,77V, en de tor er onder zat dicht. (in rood m'n originele metingen) Wat kan hier mis zijn? Ik kwam niet verder dan een goed lekke Tantaal C511. Die uitgesoldeerd, maar meette OK, Ook aan een (stroombegrensde!) labvoeding bleek de lek 0,1µA.
Nog eens goed kijken, huh, die filter weerstand R608 is helemaal geen 5,11Ω, maar 402Ω!
Die meter heeft dus vanaf nieuw gewerkt terwijl die BF494 gewoon zo ongeveer dicht zat! 
Wat was er gebeurd? de analoge +15V voedingrail was wat opgelopen, en daardoor lekte er net te weinig signaal door T361 om de poort er achter nog te triggeren...
Ik kon dat mooi reproduceren:
Ub=15,0V: meter werkt normaal
Ub=15,3V: meter geeft "Error E3"op het display
Ub=15,5V en hoger: stuck display...
Hoe bedoel je, marginaal... maar ideaal om nog even de foto voor hierboven te maken 
Onderaan de streep heeft dus èèn van de nijvere bestukkingsdames van Philips hier ruim 30 jaar geleden een verkeerde weerstand ingeprikt. (ondertussen lekker kletsend met de buurvrouw?) Niet alleen is de meter daar probleemloos mee door de kwaliteitscontolle gekomen, maar heeft met armetierig oscillatorsignaal 30 jaar probleemloos gewerkt 
R608 vervangen door een veel kleiner weerstandje (22,6Ω), en voor het eerst van zijn leven had T361 een mooie 12 16MHz van 4Vtt op z'n collector staan! (metingen na reparatie in groen)
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ha Ohm Pi,
Die meter zal het zelf ook niet leuk gevonden hebben 
Het zal best 16MHz geweest zijn op m'n scope. Ik was meer geïnteresseerd in (gebrek aan) amplitude....
Kort hiervoor had ik hem vergeleken met dezelfde meter van Blackdog, en bleek hij accuraat. Als hij het deed,dan deed hij het prima. (processor kreeg wèl of geen clock)
Al zal het me niet verbazen dat al bij de vorige eigenaar bekend was dat steeds op warme dagen z'n LCR meter niet werkte 
groet, Gertjan.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Gertjan, ja ik ben vandaag langs gegaan 
Het is wel niet de mooiste apparatuur maar voor mij wel leuk, anders had ik het niet gekocht.
Een Philips stapel!
Voor ik tot koop over ging, heb ik eerst even staan testen zover het ging en toen de knoop doorgehakt.
De scoop gaf licht en geen error meldingen, dat is een goed teken 
Bij de counter lichte het display op en werkte de selftest.
De DC uV meter is waarschijnlijk een probleempje mee, maar heb hier nog weinig tijd aan besteed om daar iets met zekerheid over te zeggen.
Close-Up van de Counter
Mooi display he..., maar daar heb ik hem niet voor gekocht, dat was voor zijn uitgebreide timing en tel mogelijk heden.
Het is allemaal wat vies, de meetinstrumenten moeten nog gereinigt worden voor ze op de plank gaan.
Maar de scoop is toch wel een heel mooi instrument, ik miste echt af en toe een analoge scoop.
Bij thuiskomst toch een beetje teleur gesteld i.v.m. de lichtopbrengst van de kijkpijp...
Gelukkig was hier niets mee aan de hand, wat was dat blauwe voorzetraampje goor!
Schoongemaakt en Tada, zonnebril op bij de helderheid opgedraaid!
Wat zijn deze serie scoops toch een genot om mee te werken, ook het omschakelen van analoog naar digitaal is erg prettig.
Verder een dedicated toets voor het middelen in de digitale stand, was mis ik die op de Hameg.
Een overeenkomst met de Hameg is de onduidelijke triggering, met beide scoops ben ik sneller klaar met de "Truus" knop 
De Philips scoop krijgt de Rigol SA plek op mijn werkbank, zodat ik deze ook snel kan gebruiken als het nodig is.
De SA gebruik ik meestal maar ongeveer 1x per maand, dus die kan er best bijgepakt worden als dat nodig is.
Laters meer, eerst poetsen en nog wat testen.
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die fred, 
Daar is het eerste waar aan ik dacht toen ik hem aanzette, ik moet nog een zo'n 1 digit ding ergens hebben liggen.
Hier kan je de achterzijde van het display zien met de nippel.
De bovenste deksel verwijderd, prachtige bouwtechniek van Philips.
En hier is de TCXO te zien aan de onderzijde van de counter.
Er is plaats genoeg voor diverse uitbreidingen.
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi René,
Ik had naar een vijf tal type scoops staan kijken, ook wat dure TEK dingen, analoog en digitaal, en deze viel eigenlijk niet op tussen de oudere modellen, pas na drie keer te zijn langsgelopen.
Ik heb de 200MHz 4 kanaals gehad en vond dat een zeer prettige scoop.
Ook nu valt me weer op hoe voor de meeste functies het heel prettig is in gebruik, inteface is goed uitgedacht door Philips.
Ook de uitgebreide Autocal is prettig.
En er is meer functionaliteit dan in de eerste instantie zichtbaar is, zoals de Math functie in de digitale stand.
Wat dacht je verder van een 200 Seconde/Div tijdbasis in de "Roll" mode 
I Love This Scope!
Ik had graag zoals jij zo'n moderne Hameg in bezit gehad, die zijn niet voor normale prijzen te koop.
Behalve op een beurs er even mee gespeeld heb ik er nooit echt mee gemeten.
Groet,
Bram
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Die philips scoops zijn inderdaad een genot om mee te werken. Ben zelf een fan van tek en heb eigenlijk ook alleen maar tek. Maar andere merken scoops om ook prettig mee te werken waren de HP's en de philipsen.
Deze philips series had echter wel een probleem vond ik. Dat was voornamelijk de mechanische opbouw. De schakelaars en connectoren waren kwalitatief niet geweldig. Ik heb er zelf twee met zulke problemen gehad. Vrienden die in de reparatie zaten hebben er zeer veel gehad waarbij de connectoren contactproblemen gaven of de solderingen van de connectoren niet goed waren. Soms zelfs tot op het beyond repair level. En dat was wel bijzonder jammer voor een dergelijke prettige werkende scoop.
Ik vond het ook te veel plastic achtige zeg maar. Niet stevig. Als ik het ook vergelijk met een oude tek 7603 of 465 die helmaal uit metalen delen bestaad en vol met vergulde connectoren zit dan doen die philipsen ook wel een beetje iel aan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 30 december 2016 17:30:22 schreef Jinny:
Ik dacht, bekende teller....[bijlage]
De goedkopere versie van de jouwe...
Ben wel nieuwsgierig wat de belangrijkste verschillen zijn..
Deze komt uit Deurne..
grappig, ik heb de PM6614 counter van die reeks.
blackdog
Golden Member
Hi Ex-Fietser,
Ik heb staan twijfelen tussen Tek en deze Philips.
De TEK scopes hebben een zelfde soort probleem en dan vooral met unobtanium onderdelen...
De wat oudere Tek scoops, die ik nog in de opslag heb ztaan, zijn ook alle schakelaars aan onderhoud toe of moeten vervangen worden.
Deze zijn uit de tijd van het type 465 wat hier in de opslag staat, iemand intresse, gratis op te halen, een digitale en een standaard model.
Groet,
Blackdog
Win2k
Golden Member
blackdog
Golden Member
Hi,
Dank Win2k, mijn batterijen zitten achter een klepje achter op de scoop 2x een penlite.
Dan het volgende, op de voorhand, hier niet verder reageren op het forum maar graag via mijn e-mail.
Het volgende stond nog in de opslag en alle drie de scoops hebben T.L.C. nodig 
Van de Iwatsu heb ik de volledige documentatie, een dit boek met alle schema's en tekeningen, dit heb je nodig om hem te repareren.
Na een minuut of zo wordt de horizontale lijn steeds korter, ik denk dar er een voedingslijn dan instort.
Geen zin om dit te repareren.
Deze scoop geeft het mooiste plaatje en is ruim 100MHz, de twee orginale probes zijn er ook nog bij.
Alle drie de scoops.
De digitale 468 van TEK, Peter wil die hebben.
De twee kanaals 465 van TEK
En als laatste een close-up van de Iwatsu
Als ze niet worden opgehaald gaan ze aan de stroeprand volgende week.
Er zijn geen vergoedingen voor nodig en er zit een kop koffie bij 
Garantie: Geen, support: Nop, als ze de deur uit zijn is het niet meer van mij en dat is het dan.
Groet,
Blackdog
Helaas, blackdog, Amsterdam is net iets te ver weg, helaas, zou een leuke instapscoop zijn voor de XYL, die wil ook gaan beginnen met elektronika.
Maar je komt zeker niet ergens in de buurt van Venlo?
blackdog
Golden Member
Hi,
De scoop's die te geef heb aangeboden zijn weg, tenminste de laatste wordt als het goed is zondag opgehaald.
Dan nog even iets anders, er is toch een probleempje met de Fluke PM3380B scoop.
De user settings blijven niet bewaard, de batterijen zijn al vervangen, dat is dus niet het probleem.
Ik ben 1,5 uur met het schema bezich geweest om uit te zoeken welek van de vele geheugens in de scoop nu voor de "user settings" is.
Een document op de Fluke website geeft aan welk geheugen welk doel heeft, alles op één pagina vermeld,
er was zeker behoefte aan, dit document ter beschikking te stellen 
De Service Doc is net geen 500 pagina's, dus dat is flink spitten om uit te vinden waarde batterij spanning allemaal naar toe gaat.
Het belangrijkste is een 32Kx8 stukje statisch geheigen van Hitachi de: HM62256LFP-10T <= heeft iemand die?
Het tweede IC dat de batterij spanning gebruikt is de HEF4066, maar die is nog gewoon in SMD te verkrijgen.
Ik heb op ebay verschillende typen gevonden, ik koop liever bij Farnell of iets dergelijks maar de groete leveranciers verkopen dit niet meer.
Iemand van jullie die dit nog in een bak heeft slingeren?
Dan het volgen de betreffende de scoop, ik dacht dat de beeldbuis een beetje achteruit was gegaan,
ik kreeg namelijk de indruk dat het display minder scherp was dan mijn vorige scoop uit deze serie.
Niets van dit alles dus, door het doorspitten van de service doc kwam ik het kalibratie deel tegen waar ook astigmatie correctie inzit.
Door deze instelling aan te passen is de trace nu poepie scherp!
Het kan nog iets beter, de scoop was nog niet helemaal op temperatuur maar op het ogenblik verliest hij toch weer zijn instelling na een tijd te hebben uitgestaan.
Verder wil ik laten zien wat zo'n oude (17 jaar) scoop al kan.
Je kan twee regels text in beeld zetten, hier is een klein stukje text zichtbaar.
Dit is wat ik bij de volgende twee plaatjes als test signaal gebruik om de FFT functie te laten zien.
Een 10KHz sinus signaal met 7 harmonischen.
Als scoop plaatje ziet dat er zo uit.
En dit doet hij beter dan de Hameg scoop en dan heb ik het over de cursor uitlezing, je kan ook goed de "dot joiner" functie zien, hij maakt het niet mooier dan dat het is.
Ik ga deze scoop steeds leuker vinden, alleen nog een stillere ventilator inbouwen na een dagje een temperatuur meting te hebben gedaan in de scoop.
Eventuele reparaties zal ik in een apart topic doen, wat ik hier liet zien mag wat mij betreft bij de mooiste meetaparatuur, omdat het een mooie scoop is met leuke en zinnige functies.
(Nee hij is niet perfect, de Hameg geeft een veel mooier plaatje, maar kan niet analoog gebruikt worden)
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi henri62,
Dat moet ik gaan uitzoeken, er zijn typen die speciaal voor batterij backup zijn en geen idee welke die van jou is.
Morgen kijk ik even of de behuizing en de versie bruikbaar is.
Dank je voor het aanbod,
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Die 4066B heb ik in DIL liggen (Kon uit het manual niet zo snel opmaken of er SMD of DIL in je scope zit)
De 4066 is gewoon een 4x CMOS switch. Maar ook die kunnen sneuvelen, weet ik van mijn RCL meter 
Het functioneren zou eenvoudig te proben moeten zijn.
De mijne heb ik gebruikt in het ontwerp van m'n portable mixer. Dus ze zullen ongeveer even oud zijn als jouw scope.....
Laten we even bellen of mailen. Ik ben inmiddels ook klaar met scannen.
groet, Gertjan.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Rene heeft zijn hybride Hameg wel eens gedemonstreerd. Ik vind dat een soort van best of both worlds.
Een moderne hybride zou een heel veelzijdig apparaat zijn. Een DSO is moeilijker in gebruik, het lijkt makkelijker maar dat het is niet. Wat je op een analoge scoop ziet is er ook echt. Een analoge scoop is alleen blind/doof tijdens de retrace. De bandbreedte blijft ook gelijk ongeacht de tijdbasis.
Wat een DSO laat zien is een benadering van de werkelijkheid en afhankelijk van alle settings. En dat kan er fors naast zitten. Hij is blind en doof gedurende het grootste deel van de tijd. De functionele bandbreedte hangt af van de gekozen tijdbasis. Je kunt de boel handmatig zo verkeerd zetten dat je iets ziet wat nergens op slaat. (bij een analoge sample scoop kan dat trouwens ook)
Maar een digitale scoop heeft ook veel voordelen (voor gebruiker en fabrikant) en een analoge heeft ook nadelen. Een hybride combineert de voordelen en de omschakel mogelijkheid maakt het eenvoudig om te controleren of er daadwerkelijk staat wat je ziet.
Het nadeel is dat een analoge scoop duurder is om te produceren dan een DSO. En een hybride is beide en dat maakt hem nog duurder. Daarnaast zal het de gemiddelde tante-truus-knop gebruiker worst zijn. Die heeft geen flauw idee van al die dingen. Als het ding maar goedgekeurd is door "Dave", 4 kanalen, een mooi kleurenscherm en veel geheugen heeft. Oja en het goedkoopste model moet natuurlijk hackable zijn naar een duurdere versie. 
blackdog
Golden Member
Morge Heren,
henri62 en Gertjan
Als ik van de week wat tijd heb, trek ik de PM3380B open en dan ga ik kijken wat er op de processor print zit geplakt.
De 4066 is geen probleem, die is nog in zoveel uitvoeringen te verkrijgen.
Het vreemde is dat hij vanochtend na een uur of 10 te hebben uitgestaan, in ieder geval een deel van zijn settings heeft onthouden.
De NoiseAmp text was echter verdwenen die ik in beeld had geplaatst.
Omdat dit topic goed bekeken wordt wil ik aan de hand van plaatjes van de Fluke PM3380B scoop iets laten zien.
Dit heeft betrekking op de door mij veel gemaakte opmerking, leer je meetinstrumenten goed kennen.
Ik laat hier een naaldpuls zien die opgewekt wordt door een TTL IC met een frequentie van rond de 1MHz.
Dit signaal gaat een zeer snelle poort in, een 74S00 als ik het goed heb, en hier achter een snelle emittorvolger.
Het is een schema van Jim Williams en heeft niets te maken met zijn Avalance pulser.
De meetsetup, pulsgenerator, -20dB BNC verzwakker en een goede 50 Ohm afsluiter (de zwarte).
Het gele notitie papiertje kan genegeert worden, was van een andere meting.
Wat gaan we hier nu zien, dat is de beperking van de bandbreedte t.o.v. de trace grote en positie op het scherm.
Zeg maar de vermogens bandbreedte van de ingangsversterkers en de transistoren die de afbuigplaten aansturen van de kijkpijp.
Ook de AD conversie kan hier last van hebben, dus dat binnen de 256 bits van zijn bereik, dat deze niet lineair is.
Hier een stukje uit de service doc van de Fluke 3380B, waar de "vermogens bandbreedte" of zoals zij het noemen "Dynamic Range" wordt gespecificeert.
In hoeverre de scoop eerlijk is, hangt dus ook af van hoe groot je het singaal in beeld brengt en de positie van het signaal op het beeldscherm.
Daar hebben de meeste van jullie waarschijnlijk nooit bij nagedacht 
Mij was dit al opgevallen bij meerdere scoops tijdens mijn jacht op de zo goed mogelijk gegenereerde blokpuls.
Dus een puls met liefst geen abberaties of laten we redelijk blijven, zo weinig mogelijk.
Zo omschrijft Fluke het.
Wil je een vergelijking... dat kan.
Neem een audio versterker, die kan b.v. 100-Watt leveren en wordt gespecificeerd met een bandbreedte van 100KHz.
Nu kan die versterker bij 100KHZ nog maar een paar Watt leveren, hij haalt bijna nooit 100-Watt bij 100KHz.
Zelfs bij 5-Watt, op een DC signaal van 10V gesuperponeerd, zie je als je het DC signaal signaal varieerd van zeg -10V tot +10V bij 100KHZ ook de aantasting van de golfvorm.
Het beste gaat dit met een blok of een driehoek signaal.
Voorbeeldje van de Analoge stand van de PM3380B.
We beginen met het signaal met zijn DC "0" in het midden van het beeld, en kijk nu naar de rimpel als het ssignaal weer "0" is geworden, dat is het probleem gebiedje.
Nu is die rimpel in dat gebied wat meer geworden.
Nu is de trace omhoog gedraaid ( met de kans op et vastlopen van de vertikale versterkers) en is de rimpel minder.
De Digitale stand
Trace weer met zijn "0" niveau op de middenlijn, er is hier minder rimpel te zien dan in de analoge stand...
Kijk de rimpel (abberatie) komt nu goed te voorschijn als de trace naar de onderste lijn gebracht wordt.
De trace naar de bovenste lijn brengen in de digitale stand gaf niet zoveel verandering daarom laat ik deze niet zien.
Maar wel even een plaatje hoe de hameg met het zelfde signaal reageert, veel beter, ik kan geen afwijkingen van betekenis vinden.
Dus maar één plaatje en wat metingen van de aangeboden meetpuls hier in weergegeven.
Resumee, de hoeveelheid abberaties die je ziet, hangt af van de signaal grote, positie op het scherm en hoever je van de bandbreedte van de scoop afzit.
En om het leuk te maken, iedere scoop is anders in zijn gedrag.
En dan nog Henk, je hebt natuurlijk altijd "Baas boven Baas" 
Laat eens wat zien van je opset, mag dat, kan dat?
Groet,
Bram
PS
Nog wat mooie meetinstrumenten van erg lang geleden, rond 1970, vanochtend terug gevonden...
electron920
Ha blackdog,
De baas is even niet thuis
het is bedoeld naar het idee van de hybride.
De opbouw een tek scope 2467BHD en hierachter een wavevorm recorder PX1500-4
van Signatec werkt wel maar is omslachtiger als alles in een scope.
Ik moet de meetopstelling maken wil ik zeker doen maar ben eerst bezig met @heer miedema voor zijn analyzer
en dat is weer hele ander apparatuur.
De meting welke je doet kan je het beste doen met een gemoduleerde sinx/x puls denk aan het multiplex signaal van een stereo signaal.
Je kunt dan direct aan de bodem vervorming de overspraak af lezen dit is de mate van vastlopen van de versterker.
Groet Henk.