hallo,
ik ben op zoek naar een mogelijkheid om een stroom te loggen, over een aantal dagen. geen zelfbouw of iets dergelijks maar meer een professionele oplossing.
we hebben nu een "storing" in een machine waarbij soms een glas zekering van 2AT "springt" soms 1 keer in de 2 weken, maar meerdere keren per dag komt ook voor.
alvast bedankt voor de input.
nonius
set SCE to AUX.
M'n oude Fluke 99B Scopemeter kan prima loggen, in combinatie met een externe stroomsensor/stroomtang.
Er zullen vast wel meer modernere DMM's zijn met een ingebouwde logger?
even elke afgaande draad zijn eigen zekeringklem geven. weet je waar het probleem zit
een maat dikker erin zetten, weet je of het overbelasting of harde sluiting is.
EricP
mét CE
Nou, de stroom wordt (ruim) groter dan 2A. Dat kan ik je zonder logger vertellen.
Mijn oven heeft dat een tijd gehad. Het is een wat ouder apparaat, gespecificeerd op 220V. En zo nu en dan vloog er een zekering uit. Na een paar keer vervangen was ik daar wel klaar mee. Eens wat beter bekeken. Er blijkt nog een trafo in te zitten die ook een 240V pen heeft.
Daar de netspanning op aangesloten, inmiddels draait dat al een jaar of 7, 8 op dezelfde zekering.
Ik heb een stel AC stroomtangen. Daar komt RS232 data uit. Je kunt de actuele waarde opvragen. Klein beetje scripten en het ding dumpt elke seconde de actuele stroom met een time stamp in een log file. Geen idee hoe lang de batterijen dat vol houden 
Op donderdag 30 juli 2026 18:46:55 schreef DK:
even elke afgaande draad zijn eigen zekeringklem geven. weet je waar het probleem zit
een maat dikker erin zetten, weet je of het overbelasting of harde sluiting is.
ik vermoed een harde sluiting, het "trekt" een geschakelde voeding naar 0V.
ook al een keer de zekering tijdelijk verzwaard naar 3A (ik durf niet hoger
) maar die ging er ook uit. dus zeer waarschijnlijk een harde sluiting.
maaaaar: meten is weten 
Ergens een draad die doorgesleten is bij een doorgang?
Beetje aan de bekabeling schudden doet vaak "wonderen"
Precies,
Loggen, en dan zie je perodiek een sluiting
Net als je nu zekeringen ziet klappen
Daar ga je niks verder mee komen
benleentje
Golden Member
JE zou at van die bedrade zekering ertussen kunnen zetten tijdelijk dan. Stel dat er nu bv 4 aftakkingen zijn waar je makkelijk dat kan doen danzet je in elke tak een 2A zekering als dan de zekering van tak 4 defect raakt dan ga je daar verder zoeken.
Omdat het met tussen pozen is kan je eigenlijk al veel een soort van uitsluiten en dan bedoel ik de zaken die continu stroom verbruiken en dan meer concentreren of wat echt geschakeld word.
dat is op zich geen verkeerde aanpak natuurlijk, maar zo'n logger is ook voor wel meer dingen handig als alleen deze ene storing.
benleentje
Golden Member
IK ben 25 jaar storingsmonteur geweest en nog nooit een logger nodig gehad, meestal is een moderne duspol met digitale spanning uitlezing meer dan genoeg. Storing los logisch na te denken en steeds secties uit te sluiten of bevestigen dat daar de fout zit.
data loggen is meer om te kijken wat bv de netspanning doet voor rare spanning glitches op voedingen of in beeld te brengen hoeveel vaak een machine nu echt aanstaat en hoeveel die dan verbruikt.
Deze storing ga je met een logger ook niet vinden
Maar TS zoekt gewoon een excuus om een logger te kopen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zoekt? Nee hij heeft gevonden! 
Maar goed, met een logger kan je wel redelijk inzien wat er ongeveer gebeurt. Oh, dit moet zus zijn dat moet zo zijn. Ik haal uit de P1-logger van mijn bedrijfspand dus ook "airco", "boiler" en dat soort dingen.
Maar als je ineens 5A ziet en dan niets meer, dan isje zekering gesprongen. En de vraag is: helpt de logger dan? Tja, Misschien weet je dan of ie om 00:30 of om 06:30 gesprongen is.
[Bericht gewijzigd door rew op (83%)]
benleentje
Golden Member
Maar goed, met een logger kan je wel redelijk inzien wat er ongeveer gebeurt. Oh, dit moet zus zijn dat moet zo zijn. Ik haal uit de P1-logger van mijn bedrijfspand dus ook "airco", "boiler" en dat soort dingen.
OP zich wel een goed punt.
Voor TS ziet dan eventueel relais aan en uitgaan een klep open of dicht gaan of het gedrag van een motor. En als je geluk hebt zie je vlak voordat de zeker doorgaat ook nog iets.
Maar alleen met een stroomlogger ben je er dan net niet je zal ook een spanningslogger moeten hebben en dan zie je het exacte moment waarop de zekering het begaf.
Maar of dat sneller werkt dan mijn methode van gericht zoeken en sectie elimineren of bevestigen dat daar de fout zit durf ik niet te vertellen want wijs worden uit al die data kost ook veel tijd.
nonius
set SCE to AUX.
Op zich geeft een logger natuurlijk geen nieuwe info; het is alleen maar een makkelijkere, minder arbeidsintensieve manier om over langere tijd informatie te verzamelen.
Daarmee kun je dan vervolgens zaken gaan correleren: om dezelfde tijd werd een andere machine in de hal aangezet, of was er net een ploegwissel, of....
Voor echt storingszoeken kom je met conventionele technieken en wat creatief denken/experimenteren vaak een stuk verder. Kan mezelf in elk geval geen situatie herinneren waarbij een logger me verder zou hebben geholpen bij een herstelling of foutzoeken, maar mogelijk dat je, bijv. in combinatie met een camera die opneemt, relaties kunt leggen die je anders niet kunt, vooral bij intermitterende fouten.
Toevallig zit ik hier nu al een paar dagen de netspanning te loggen, ter leringhe ende vermaeck.
En inderdaad, elk excuus om een mooi stuk gereedschap te kopen is een goed excuus, wat mij betreft!