Je ziet steeds meer digitale versterkers verschijnen op de markt. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn dat goede/betrouwbare apparaten? Of hebben deze dingen ook nadelen zoja welke, en wat zijn de voordelen?
2x1100 Watt zonder dikke voeding en weinig warmte lijkt me zo raar.
Ik heb het niet over thuis gebruik maar over de professionele versterkers.
[Bericht gewijzigd door DJDACORE op (12%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De meningen zijn erover verdeeld, maar zoals altijd geldt: een goed, betrouwbaar merk rekent veel geld voor een goede versterker. Of dat nu een digitale is of niet. Behringer of Alto zal nooit hoog scoren bij professionals, ook al bieden ze veel waar voor weinig, maar bv. QSC, Peavey, of Labgruppen leveren extreem goede waar voor toch best veel geld.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Je hebt het over klasse D versterkers en die zijn niet digitaal, is een analoge techniek. De uCD varianten zijn veruit de beste, Tripath chips willen nog wel 's stuk gaan als een an ander niet netjes ontworpen is.
Voeding hoeft ook niet zo zwaar te zijn, het rendement van een klasse D is meestal >80%, dus minder warmteontwikkeling en minder vermogen uit het net bij hetzelfde uitgangsvermogen in vergelijking met een klasse AB.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ikzelf gebruik 3 versterkers, alle 3 zijn verschillend qua ontwerp.
De eerste is een Dynacord DSA8410, dit is een 4 kanaals klasse D versterker met geschakelde voeding. Produceert 4x 1000 Watt RMS in 4 Ohm. Ik gebruik deze versterker om 2 Dynacord topjes of 2/4 Dynacord subjes aan te sturen. Ding heeft echt veel power en weegt niets. Nieuwprijs lag boven de 2K!
De tweede versterker is een Crown XTi4000. Dit is een stereo klasse H eindtrap met geschakelde voeding. De eindtrap bestaat uit 'ouderwetse' TO3 eindtranistoren in push-pull configuratie.
Heeft ook behoorlijk power, gewicht is extreem laag en door de ingebouwde DSP inzetbaar voor eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken.
De derde versterker is mijn goeie ouwe trouwe Dynacord P1050 welke ik in 1997 nieuw heb gekocht. Het is een gewone klasse AB rouwdouw versterker met zware overbemeten transformator. Vermogen wat hij levert is 2x 500 watt in 4 Ohm. Door de ingebouwde inschakelbare/instelbare LPN filter kun je de laagweergave wat opleuken, maar omdat ik toch een DSP gebruik heb ik deze functie nooit aanstaan. Deze versterker heb ik 2 jaar geleden volledig gereviseerd (zelfs nieuwe behuizing aangeschaft) zodat ik er nog lang plezier van kan hebben.
Als ik dit lijstje de gemiddelde soundtech laat zien en vraag 'welke eindtrap klinkt het best' (even niet naar vermogen gekeken) dan pikt 9 van de 10 de P1050 eruit omdat men denkt dat deze versterker het best klinkt. En jawel, deze klinkt ook echt behoorlijk goed. Maar de DSA8410 klasse D versterker speelt hem onder de tafel. Hij laat meer 'details' horen, heeft meer vermogen en op hogere volumes houd hij het laag stukken beter onder controle (gaat niet flapperen zoals je dat bij goedkope auto hifi apparatuur nogal eens merkt). Daar komt ook bij dat het apparaat echt een heel goed rendement heeft, maar toch ontwikkelt hij enige warmte in de eindtrap. De Crown XTi4000 doet het ook niet slecht, maar scoort uit dit rijtje het slechts van de 3.
Nu heb ik onlangs van een bekende een Behringer klasse D trapje gefixt, en wilde deze ook wel eens vergelijken met mijn eigen eindtrappen, puur om eens te kijken wat een eindtrap doet die 1/10e kost. Maar ook hier gaat de regel op, alle waar naar zijn geld want hij scoorde klankmatig echt slecht. Vermogen had hij wel zat.
Dus om een lang verhaal kort te maken: klasse D KAN beter zijn (en daarmee ook een stuk praktischer in gebruik) maar wel in de wat hogere prijsklassen. Pak een goed merk zoals Dynacord/EV, QSC, KIND, Crest etc. etc. Merken zoals DAP, Behringer, SynQ etc. hebben allemaal hetzelfde manko: er zit meer dan genoeg vermogen in, ze zijn toch redelijk betrouwbaar maar vind ze niet echt boeiend qua klank.
Edit: klasse D versterkers hebben vaak wel als nadeel dat ze wat meer ruis produceren.
Zoek maar eens op de site van Hypex. Top spul zowel voor audiofile weergave als voor veel power.
Dirk
zoiets als dit bedoel ik, niet kijkend naar merk.
http://www.bax-shop.nl/versterker/synq-digit-1k0-digitale-versterker
Fuzzbass
Voor professioneel gebruik ongeschikt. Ik zou zo'n ding nog niet eens als amateurmuzikant in mijn basgitaar rack zetten.
Ganzz
-
Die Synq's zijn toch wel wat beter geworden? Ik heb alleen de eerste generatie 3K6's gehad op subs. Die hadden wel als nadeel dat ze een nogal hoge inrush hadden. Dat schijn aangepast te zijn later.
Ik heb hier ook een poosje terug een FP10000 (clone) gehad. Best leuk ding, mechanisch vrij brak. Dacht dat die een SMPS hadden met een AB eindtrap.
Als je kijk naar de distortion van zo'n ding: 1kHz sinus is input signaal, 2e signaal is output - (input x gain) = distortion. Crossover vervorming is duidelijk zichtbaar:
Maar als we het 30kHz low pass filter uit zetten op de audio analyser is de voeding nog goed aanwezig.
Blijft natuurlijk de vraag hoe erg dat is...
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik heb de Synq 1K0 indertijd als demo mogen lenen van een leverancier. Heb ze toen op mijn Dynacord topjes 12/1" en 15/2" topjes gehad, en daarna op een setje dubbel 15" baskasten per kant.
Het laag doen ze vrij netjes, ware het niet dat op hoog volume de versterker controle begon te verliezen, het werd een beetje bonkerig/flapperig. Het mid/hoog vond ik persoonlijk het meeste tegenvallen, het was een beetje krijserig/schreeuwerig.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik heb in het allereerste begin de digits geserviced.
Het grote probleem was toen stuk gaan als ze op een generator draaide en een belasting van 4 Ohm. vonden ze ook niet fijn.
Verder het is geen rommel maar het kan veel beter. 
De oude generatie Synq met daarin nog de dikke ringkern is toch wel wat robuuster.
Fuzzbass
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 3 mei 2015 18:32:55 schreef Fuzzbass:
Een kiloWatt voor 300 euro kan ook gewoon niet.
Opgenomen vermogen tuurlijk wel. 
Ik vroeg mij af of het iets is voor mijn kleine drive-in show. Daar heb ik twee goedkope 12"toppen bij en 2x 15" subjes. Omdat het nogal gewicht scheelt. Een vriend van mij heeft twee van die digitale versterkers en ik hij geeft aan dat je er flink volume op moet houden, omdat ze anders te warm worden en rare kuren gaan geven. De ventilator gaat pas bij een bepaald niveau aan.
Ik heb ook een Synq PE2400 waar ik voor nood een Dynacord Cobra2 set mee versterk Hoog op A,Laag op B, maar verschil is wel heel duidelijk met een L2400. Vooral de 'ruis' als er geen muziek is.
Toen ik hoorde van die digitale versterkers met veel minder gewicht dacht ik , misschien is dit iets voor mijn kleinere speakers.
Fuzzbass
Als je maar een paar uur per week draait, en ze niet volbelast met dubstep bassen, dan zal het wel los lopen met die SynQ ampjes. Maar een paar uur per week zie ik niet als pro niveau. In een zaalinstallatie waar verschillende mensen meerdere keren per week de versterkers om zeep proberen te helpen zou ik vijf keer het bedrag van die SynQ 1K0 uitgeven...
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Bij "professioneel" gebruik draait alles om betrouwbaarheid.
Zo gebruiken wij in ons amateur R&R bandje voor de (Zeck) topjes en (Solton) subjes nog gewoon 2 Yamaha P2200 amps. Oud, loodzwaar, niet heel veel power, maar bewezen betrouwbaar. Dat mag nooit falen.
Pas als je je goedkope klasse D ampjes volledig vertrouwt in alle situaties, zou ik ze pas gaan toepassen.
YMMV
DJohnny
Als je echt serieuze power wilt voor je Cobra set koop je 'gewoon' een paar H5000's
. Maar zonder gekheid:
Houd er rekening mee dat in de preset in je DSP de parameters mbt ingangsgevoeligheid, clipping en zelfs fase response zijn opgenomen voor de L1600 en L2400. Ik ken de PE2400 niet zo heel goed, maar zou me zomaar voor kunnen stellen dat dit geheel anders is.
Dat is een hele goeie wat je daar zegt Djohnny. Het klinkt op zich allemaal wel goed en we draaien ook maximaal op -3dB max, dus vol power gaat het toch nooit. Ik hoop dat ze binnenkort een offerte hebben voor onze L2400, ik heb nog steeds niks ontvangen..maar es even weer achteraan gaan. Thanks voor de tip over de parameters van de DSP. Het moet uiteraard niet stuk gaan.