Ik heb een speaker gemaakt van twee bestelde onderdelen: een bluetooth audio-ontvanger en een 2x3W versterkerprintje. Beide hebben een voedingsspanning van 5V. Onderling is de jack (3.5 mm) aansluiting van het bluetooth ding doorgelust naar de audio-ingang van de versterker.
Als ik beide onderdelen een eigen (batterij)voeding geef dan werkt het storingsloos. Zodra ik ze samen vanuit één voeding wil voeden dan klinkt er een gezoem uit de speaker.
In het minimale geval ontstaat de storing als beide batterijvoedingen aan de massa zijn doorverbonden. Het lijkt me een massa-lus. Hoe krijg ik die eruit? De massa van het signaal tussen de onderdelen onderbreken geeft geen verschil.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Eén van de twee heeft een zwevende of virtuele massa. Daar valt weinig aan te veranderen. Een aardlus is eigenlijk iets anders.
Je zult een manier moeten vinden om de twee dingen gescheiden te voeden, bijv. door een DC-DC convertertje op de bluetooth module te zetten.
Is het niet gewoon een kwestie van de voeding van die bluetooth module goed ontstoren / ontkoppelen? 't Zou zomaar kunnen dat het digitale gekwetter van die module storing veroorzaakt op de voedingslijnen van het digitale circuit. Als je je analoge versterkertje gaat voeden met dezelfde bron die ook het digitale circuit van de BT-module voedt, kun je problemen verwachten als deze niet goed is ontkoppeld.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de massa's inderdaad op een ander potentiaal liggen zoals Fuzzbass aangeeft, dan is het aanbrengen van een koppelcondensator in de massa van de signaalverbinding (de jack), of zelfs het weglaten van de massa van de signaalverbinding, een mogelijke snelle goedkope oplossing.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zo'n bluetooth zender kan hele nare stoorpulsen op de voeding zetten. Als dat niet heel goed ontkoppeld wordt, zijn problemen gegarandeerd...
Op 2 mei 2015 18:28:43 schreef maartenbakker:
Als de massa's inderdaad op een ander potentiaal liggen zoals Fuzzbass aangeeft, dan is het aanbrengen van een koppelcondensator in de massa van de signaalverbinding (de jack), of zelfs het weglaten van de massa van de signaalverbinding, een mogelijke snelle goedkope oplossing.
Het weglaten van de massa van de signaalverbinding help niet helaas. Condensatoren over voedingen heeft tot nu ook geen succes.
Op 2 mei 2015 22:10:56 schreef Peter112:
ik kwam dit tegen bij samenkopen.net http://www.samenkopen.net/action_product/461726/22056
Interessant 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hi EnterYourNameHere,
Rare vraag kan je niet twee batterijen gebruiken?
Ik heb geen idee welke modules het zijn maar je zult wat onderzoek moeten doen b.v. heb je ook de storing als je het audio kabeltje los haalt?
Je kunt elk printje via een ferrite beat voeden en daarachter een condensator naar de behuizing of de gnd van de print.\
Gr Henk.
Op 2 mei 2015 18:14:27 schreef MNM(tm):
Is het niet gewoon een kwestie van de voeding van die bluetooth module goed ontstoren / ontkoppelen? 't Zou zomaar kunnen dat het digitale gekwetter van die module storing veroorzaakt op de voedingslijnen van het digitale circuit. Als je je analoge versterkertje gaat voeden met dezelfde bron die ook het digitale circuit van de BT-module voedt, kun je problemen verwachten als deze niet goed is ontkoppeld.
Hoe zou dat ontkoppelen moeten MNM?
Dit vond ik op het net. Zelf heb ik al geprobeerd twee voedingen met een 7805 vanuit één bron te maken maar dat helpt niet.
Kun je toelichten hoe je het ontstoren zou doen. C over de voeding, 0.1 uF?
Op 2 mei 2015 22:34:16 schreef Arco:
Zo'n bluetooth zender kan hele nare stoorpulsen op de voeding zetten. Als dat niet heel goed ontkoppeld wordt, zijn problemen gegarandeerd...
Hoe ontkoppel ik zoiets heel goed Arco?
Op 3 mei 2015 17:00:07 schreef electron920:
Hi EnterYourNameHere,Rare vraag kan je niet twee batterijen gebruiken?
Ik heb geen idee welke modules het zijn maar je zult wat onderzoek moeten doen b.v. heb je ook de storing als je het audio kabeltje los haalt?
Je kunt elk printje via een ferrite beat voeden en daarachter een condensator naar de behuizing of de gnd van de print.\
Gr Henk.
Twee batterijen is onpraktisch omdat ik het geheel oplaad met één zonnecel van 6V.
Afzonderlijk werken de onderdelen uitstekend. Bekabeld naar de versterkeringang geeft geen probleem. De bluetooth module op mijn audio, gevoed via een USB poort van de mediaspeler is ook foutloos.
Wat is een ferrite beat?
Op 3 mei 2015 16:53:20 schreef Arco:
Ontkoppeling (met RF spoeltje e.d.) al geprobeerd?
Heb ik nog niet geprobeerd, was wel mijn eerste logische oplossing. Maar geeft dat niet een signaalverslechtering (vergeleken met als het goed werkt natuurlijk)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
Arco
Special Member
Jij bedoelt een spoel in de voeding. Ik dacht aan een trafo in het signaal.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
Arco
Special Member
Moeten tussen de voeding, maar een paar extra tussen de audio is ook aan te raden. Varkensneusjes zijn prima daarvoor...
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1480
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EnterYourNameHere,
Ja in je signaal leiding spoeltje tussen massa en spoeltje tussen de kern en condensator naar de afscherming dit is een RFI filter verbindingen kort houden het is even proberen EMI en RFI is altijd lastig en kost best even tijd als je maar bedenkt dat de verbindingen kort en robuust zijn dus geen dunne flut draadjes!! want dat is geen massa de min of massa draad is altijd dikker (of de behuizing geleid de signalen) als de + voeding alles signalen worden over de massa vervoerd dus de voeding het audio het hoogfrequent begrijp je.
Meedenken op afstand gaat wel maar advies geven zonder de opbouw te zien is best wel moeilijk laat anders als het kan een foto zien van de opbouw.
Gr Henk.
Arco typt sneller.