Goedendag beste elektronica liefhebbers,
Luisterde in de jaren 65-70 samen met mijn broer wel eens naar de korte golf 80 en 40mtr. radio Scheveningen 120 mtr? (jongens radio) OV1.
We gebruikten een koptelefoon waar zo`n metalen plaatje in zat wat in trilling gebracht werd. Gekregen van een bevriende zend amateur.
Als mijn broer er wel eens niet was schroefde ik stiekem de schelp er af en ook het metalen plaatje, en zag dan twee spoeltjes zitten die als ik het goed heb op een U kern ook nog tegengesteld gewikkeld waren. Fascineerde me omdat ik altijd dacht, het kan met één spoeltje toch ook, en waarom moeten ze tegengesteld gewikkeld zijn? Toen ik later het snoer van mn Braun scheerapparaat inkortte zag ik ook weer een U kern met twee spoelen. Heb wel eens gezocht naar een bevredigende uitleg maar niet gevonden. Kan iemand het me uitleggen?
Bvd.
Jan v Dordt.
Die spoelen lijken tegengesteld gewikkeld. Maar als je ze bekijkt vanuit de loop van het magnetisch veld door de U-vormige kern zijn ze in dezelfde richting gewikkeld.
De kern is U-vormig omdat dan het magnetisch veld zo goed mogelijk gesloten is.
Ah denkbeeldig neem ik een kern, wikkel daar twee spoeltjes op in dezelfde wikkel richting en buig het dan in een U. Bedankt,
Jan v Dordt.
Ik verzin maar wat, dus neem het niet serieus.
De U is een magneet, ook zonder stroom door de spoeltjes. Dat kun je merken als je het metalen trilplaatje optilt, het heeft de neiging aan de U te gaan kleven.
Als je een magneet op peil wilt houden moet hij weinig magnetische weerstand voor zijn veldlijnen ondervinden. Dus om te beginnen het trilplaatje niet langdurig verwijderen.
Ga je nu wisselspanning op de spoeltjes zetten, die beide door de wikkelrichting hetzelfde richting veld opwekken, dan wordt het trilplaatje extra aangetrokken of juist minder, afhankelijk van de stroomrichting.
En dat nu is erg belangrijk, want zou je geen voormagnetisatie hebben dan zou bij de positieve halve fase van de stroom en de negatieve halve fase in beide gevallen het trilplaatje worden aangetrokken. Zet je dan met een toongeneratir er 600 Hz op dan krijg je in dat geval 1200 Hz grondtoon te horen (met een dot harmonischen gratis erbij)
Ik heb hier een ouderwetse deurbel met twee spoeltjes die keurig trilt met een ac spanning (zonder onderbreker). Maar is dat als ik het goed begrijp een octaaf hoger? Daarentegen zit er bij een nagalmveer maar 1 spoel per veer, is wel een U kern. Ben de weg kwijt...
Jan v. D.
Bij een telefoon wil je / moet je zo sterk mogelijk veld (= geluid) hebben dus wikkel je op beide benen van de U kern , als het niet zo kritisch is (sterk veld moet zijn ) wikkel je 1 spoel.
Op 7 mei 2015 16:38:37 schreef vanDordt:
Ik heb hier een ouderwetse deurbel met twee spoeltjes die keurig trilt met een ac spanning (zonder onderbreker). Maar is dat als ik het goed begrijp een octaaf hoger? Daarentegen zit er bij een nagalmveer maar 1 spoel per veer, is wel een U kern. Ben de weg kwijt...Jan v. D.
Jan v. D., zet er een PC met ingebouwde microfoon naast die zoemer en neem het geluid op. Bekijk het met een programma zoals Audacity, en je weet ALLES. Verwondering is de basis van de wetenschap.
@Olde
Geluid is geen veld, maar dat bedoelde je natuurlijk niet.
Ik weet het ook niet, ik doe een gok want ik heb altijd de neiging alles in twijfel te trekken, tot de rechtvaardigheid van de hoogte van mijn pensioen aan toe.
Spoeltje zet ik spanning op, geeft magnetisch veld H, dat werkt een permanent magnetisch veld HHHHH tegen of mee, is de grootte van HHHHH gigaveld van belang? Je zou zeggen van wel want er geldt een of andere unificatie uitnodigende wet dat de afstotende kracht evenredig is met de waarde van BEIDE velden. Van de andere kant twijfel ik dan weer, want dan denk ik, "Jamaar, dat zou vrije energie uitnodigen als ik met een prutsspanninkje op een spoeltje een krachtige uitwijking kan krijgen door de grootte van het HHHH veld"
Wat denk jij ervan?
Met pensioen kan ik het helemaal eens zijn, echter de reden van de overweging is dat ik ooit in Elektuur een schakelingetje zag met een 440Hz stemvork die geactiveerd werd met een spoel met bijbehorend schakel schema.
Bij een telefoon wil je / moet je zo sterk mogelijk veld (= geluid) hebben dus wikkel je op beide benen van de U kern , als het niet zo kritisch is (sterk veld moet zijn ) wikkel je 1 spoel.
Het is het aantal wikkelingen dat telt, het maakt niet uit of je 100 wikkelingen om om het middenbeen of 2 maal 50 wikkelingen om de buiden buitenbenen wikkelt.
Dit heeft hetzelfde effect maar is constructief compacter te bouwen.
Ik heb hier een ouderwetse deurbel met twee spoeltjes die keurig trilt met een ac spanning (zonder onderbreker). Maar is dat als ik het goed begrijp een octaaf hoger? Daarentegen zit er bij een nagalmveer maar 1 spoel per veer, is wel een U kern. Ben de weg kwijt...
Die bel heeft waarschijnlijk een middenbeen en twee buitenbenen.
Het middenbeen is N, de twee buitenbenen zijn Z.
De twee spoelen staan dan in serie.
De beweegbare arm is aan de ene zijde N en aan de andere zijde Z, die zal dus altijd naar een kant worden getrokken.
Leg je een wisselspanning aan van voldoende sterkte dan zal tijdens de ene fase de permanente magneet versterkt worden, terwijl die gedurende de andere fase wordt omgekeerd.
Gedurende 1 periode zal de klepel dus 1 maal naar de ene en 1 maal naar de andere kant bewegen.
Omdat er aan beide zijden van de klepel een bel is gemonteerd zal gedurende 1 periode 2 maal een bel klinken, een verdubbeling van de belfrequentie dus.
Overigens hebben de beide bellen natuurlijk ook nog hun eigen klank, die vaak voor beide bellen veschillend gestemd waren.