Ik heb een Onkyo receiver gekregen, en daar zou geen geluid uit komen, maar deze blijkt slecht te ontvangen.
De receiver ruist op de FM band, na een tijdje ontvangt deze een sterke zender en die zender is dan over de hele band te horen.
Is de receiver verlopen of is er meer aan de hand ?
Groet Ronald
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
electron920
electron920
heb je al de voeding spanningen gemeten meestal staat er wel iets op de print als die in orde zijn dan denk ik aan de lokale oscillator de synthesizer dus.
electron920
Wat bedoel je met er staat gewoon spanning op je moet de laag spanningen meten kan je iets meten ik bedoel heb je een voltmeter?
Ik heb wel een multimeter, op de elco's staat allemaal wel spanning.
Ik vrees dat het een IC of transistor het begeven heeft.
electron920
Ja de zekeringen zijn ook al gecontroleerd, ik verdacht de discriminator in eerste instantie vanwege het slechte ontvangst.
Maar radio nl zit over de hele band als de receiver een poosje aan staat.
electron920
Nee ik denk dat je frequentie pulling heb dat ontstaat als je ingang signaal sterker is als je lokale oscillator je heb het ook op de middengolf zeg je nu is het wel zo dat er een ic inzit waar zowel de mf van de fm band als de tuner van de middengolf inzit.
Wat heb je nog meer voor meetapparatuur heb je een meetzender tot je beschikking?
Ik heb nog een klein PLL zendertje om mee te testen, maar deze wordt door de receiver niet ontvangen. Verder heb ik geen oscilloscoop.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het kan ook zijn dat je tuner de ontvangst frequentie lijkt te veranderen maar feitelijk niks doet. daardoor lijkt 1 zender overal te zitten.
dit kun je wrs opwekken met hitte, probeer eens een fohn op de tunerhoe van de print te richten en zie of het zo sneller optreed.
electron920
Hi Alf,
Even kijken kun je op de TC9147 pen 41 en 42 meten hier moet ik denk 5Volt staan dit is het grote ic op je foto.
Vraag als je aan de afstemming draai veranderd dan wel de frequentie uitlezing?
Hoi Henk en testman,
Op de pin 41 /42 staat 5 volt, de frequentie verandert op het display.
Met de fohn het tuner blikje verwarmt, en even kwam er geluid uit de receiver.
Wel weer de zelfde zender over de hele band.
electron920
kan je op pin 5 meten van het grote ic als je afstem moet de spanning hier veranderen dus als je laat ik zeggen op 88MHz de spanning opschrijf en op 100MHz ook dan weten we dat je wel afstemspanning heb.
Meet een spanning van 4.38 volt gemeten over punt 1-4, op mw over punt 1-5 ook 4.38 volt, veranderen van de frequentie verandert het voltage niet.
Op 41-42 staat geen spanning weerstand 0.2 Ohm geeft de meter aan.
Op 1-41 5.01 volt, op 1-42 5.01 volt en op 1-35 niks.
De eerste keer fout gemeten ? Zie bijlage IC
electron920
ja ok pin 35 dat is de regel spanning maar die zal eerst naar het loop filter gaan kan je misschien een testpunt vinden in de buurt van de tuner dat blikje ik zie op je foto een pin boven het blikje.
Die pin 4 en 5 schakelt MG en FM op je display dus de ene keer brand MG en de andere keer FM als het goed is!
electron920
Ja je kunt die spanning zo niet meten zit er geen testpunt bi de tuner.
Kan je van het gedeelte rond de tuner een foto maken.
electron920
Dat is duidelijk meet is op TP6 ik denk dat er een 6 staat zit net achter het pennetje dit is de afstemspanning uit de pll als je aan de afstem knop draait of druk dan moet de spanning op dit punt veranderen.