Ik weet niet of deze vraag wel helemaal thuis hoort op dit forum, maar aangezien het over audio gaat probeer ik toch maar even, misschien is er wel iemand van jullie die hier wat van kent.
Een tijdje geleden heb ik een vriend beloofd om hem te helpen bij het voorzien van een audio installatie in zijn nieuwe zaak.
Zelf ben ik nog wat op zoek naar de beste en een prijs-kwaliteit goede oplossing. Zijn er onder jullie die hier meer van kennen en me wat tips kunnen geven?
Algemeen zit ik ook nog met de vraag of ik 16 Ohm speakers (4 speakers parallel per zone) of 70/100V speakers zou werken. Wat zijn de voordelen of nadelen van beide opties?
Indien ik zou kiezen voor de 70/100V oplossing, zijn er dan andere belangrijke voorwaarden waar ik moet op letten? Ik denk maar aan de bekabeling van de speakers enz..
Effectief zou het gaan over 5 zones van 4 speakers die afzonderlijk in volume geregeld moeten kunnen worden. Dus hiervoor zal ik waarschijnlijk een zone-versterker nodig hebben.
Hier onder al enkele die ik heb gevonden op het internet:
http://www.elektrozine.be/ez/product/60358/MA247-APart-Streaming-audio…
Vrij duur, maar ziet er wel oké uit?
http://www.bax-shop.nl/100-volt-versterker-mixer/monacor-pa-1240-100-v…
Deze zag er ook oké uit, maar heb net gemerkt dat deze geen aparte volumeregeling heeft per zone, maar enkel een master volume.
Als speakers dacht ik aan zoiets als dit:
http://www.elektrozine.be/ez/product/60244/MASK4T-BL-APart-Luidspreker…
Verder nog iemand tips of opmerkingen? Of kennen jullie zelf andere prijs-kwaliteit goede merken?
Alvast bedankt!!
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden , 240 watt is nogal wat. Ik weet niet hoeveel geluid gewenst is , maar als het min of meer achtergrond muziek moet zijn kun je denk ik wel met minder vermogen toe. Ik zou sowieso voor 100v systeem gaan , wellicht plafondluidsprekers iets. Ik noem maar wat. Je kunt ook vaak het vermogen bij de lsp-trafo instellen door op een andere klem te sturen.
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op (14%)]
Ik zou ook voor een 100V systeem gaan. Bij veel vermogen en zeker icm grote afstanden heb je veel verliezen als je reguliere speakerkabels enz gebruikt.
100V is juist hiervoor bedoeld. Ook makkelijk uitbreidbaar.
Een zonesysteem is leuk, maar maakt het wel onnodig duur. Als je maar 1 signaalbron hebt hebben individuele zones weinig nut tov 1 grotere versterker.
Zones worden (imho) pas interessant als je diverse inputs hebt en bv in zone1 naar bron1 wilt luisteren en in zone2 naar bron2.
Je kan dan kiezen voor meerdere zones en inputs, en bij de ontvanger desgewenst selecteren welke zone je wilt luisteren (op voorwaarde van de aanwezigheid van bekabeling)
In jouw geval klink het als dat je 1 bron overal wilt weergeven.
240watt is een hoop. Ik heb bij een relatie in een hal (30x20m) een versterker van 120W gebruikt en die staat nieteens vol open.
Daar is het 'achtergrondmuziek' maar in een fabriekshal met grote machines is het heel anders dan in een winkel: Dan heb je minder nodig.
Als je de zones individueel wel wilt kunnen regelen dan kun je (per ruimte) ook een volumeregelaar plaatsen en daar de speakers van die ruimte aansluiten
Deze is bijvoorbeeld 60watt
https://www.conrad.nl/nl/omnitronic-ela-audiovolumeregelaar-60-w-mono-…
Daar achter kun je dan de speakers in die ruimte hangen. Voordeel is dan dat je het volume ook in die ruimte kan regelen ipv centraal. Veel gebruiksvriendelijker imho.
Als je het systeem ook wilt gebruiken als omroepinstallatie, leg dan ook een (24v) stuurleiding mee. Hiermee kun je de volumeregelaars overbruggen en zo overal toch je bericht laten horen, ook al staat het volume in de betreffende zone op 0 of superzacht.
Zolang je (opgetelde) speakervermogen maar < je versterkervermogen is zit je goed.
Eventueel kun je het spul uitbreiden met een subwoofer als je wat voller geluid wilt.
Als je als doel meer een voorgrondmuziek hebt (zoals bij sommige kledingwinkels het volume vrij hoog staat) dan kun je ook overwegen om autospeakers in een systeemplafond te monteren.
Nog harder? Dan PA speakers aan de wand...
In alle gevallen zou ik voor 19" apparatuur gaan. Dat kun je netjes in een (wand)kast monteren. Houd wel rekening met eventuele hitteontwikkeling.
PS: Denk ook aan de benodigde rechten, je mag niet zomaar ff de radio aanslingeren in een (publieke) tent