Hallo,

Ik zou in mijn huis graag een multiroom en multisource systeem installeren.
Nu had ik gedacht om per kamer een versterkertje te plaatsen en een RPI waar volumio opdraait. Het probleem bij volumio is dat je geen meerdere RPI syncroon kan laten spelen met elkaar.

Dus had ik gedacht om per versterker relais voor de geluidsingang te plaatsen. Dus als ik bv 5 RPI heb moeten er per versterker 5 relais staan. En dan kan ik bv via een app meerdere kamers koppelen aan een RPI.
Die app stuurt dan gewoon de relais aan die ik wil.

Ook heb ik nog een probleem ivm de relais. Zou ik soms in plaats van relais een elektro component kunnen gebruiken die het geluidsingaal onderbreekt. Een transistor zal waarschijnlijk storing geven op het geluidssingaal?

Alvast bedankt.

Volgens mij zoek je een "analog switch IC" (google weet je er meer over te vertellen :) )

Zelf nog niet mee lopen experimenteren/bouwen.

Als je het signaal voor de versterker schakelt, kun je gebruik maken van de hef4066.
een vrij standaard analoog schakelaartje.
In de 74 reeks zijn er ook wat varianten van (geen ervaring mee).

http://www.vitronia.com/shop/img/p/69-150-thickbox.jpg

De DU3494 is ook een leuke om te gebruiken, maar dat is meer een matrix.

Hi Stijnb_,

Daar je geen ervaring in dit soort schaklelingen hebt, zou ik niet voor Fet switches gaan.
Neem gewoon kleine relais met 2x een wissel contact (links en Rechts)
Zoiets als dit, kies de spoelspanning voor jouw toepassing.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=12685

Schakelen met transistoren is een drama, dat is in mijn ogen een knoeioplossing.

Teken het geheel eersts netjes uit wat je wilt.
Heb je maar 1 bron en je wilt dit naar meerdere kamers sturen?
Heb je meerdere bronnen die je naar meerdere kamers wilt sturen?
Zeg in de slaapkamer wil je Rammstein en ik de badkamer Gert en Hermien *grin*

Versterkers bij de luidsprekers is het beste voor het geluid, dan moet je naar iedere kamer een dubbele afgeschermd aderpaar hebben (Vroeger hete dat bij Philips "stereo flex kabel"

Er zijn vele mogelijkheden om dit op te lossen, maar eerst moet je zelf weten wat je nu wilt.
Daarna maak je een plan van aanpak.

Hou er rekening mee, dat als je 1 versterker neemt het lastig is het volume goed in te stellen.
Als je naar een 100V luidspreker systeem gaat is het iets makkelijker, maar verwacht geen goede Bass weergave, de transformatoren zijn altijd te klein.

Zoals je al kunt lezen is het niet simpel, misschine toch maar losse "Spelers"in iedre ruimte zoals Sonos of iets dergelijks?

Succes,
Blackdog