Beste lezer,
Ik heb een PI-1 en een PI-2.
Van de PI-1 wil ik graag de stroomsterkte meten (ACS712) en de output hiervan loggen in de PI-2. Aangezien deze dingen geen analoge inputs kunnen hebben, heb ik er een ADC (MCP3008) tussen gezet.
Hieronder een schema van mijn huidige setup.
De stroomsensor is 5V en geeft als output -5 / +5 V. Mijn Python script geeft als ik de PI-1 niet aansluit op stroom een waarde van ADC-OUT van 520. Dit is ongeveer de helft van de maximale output (10 bits, 0-1023). Klinkt naar mijn idee logisch.
Echter als ik de PI-1 dan wél aansluit krijg ik een waarde van ADC-OUT van 540, minder dan ik zou verwachten.
Is er iemand die eens naar mijn schema zou willen kijken om te kijken of ik alles wel goed heb aangesloten??
Ik heb namelijk nu ik er zelf over nadenk de GND van de voltage divider (via internet geleerd) aangesloten op de overige GND's, misschien moet dat ander en/of misschien moet ik bij Vref/Ana.GND anders aansluiten.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groeten,
Peter
Klopt wel ongeveer toch ? 5 V / 1k stapjes is iets van 5m V/stap -> 40 * 5 mV = 0,2 V -> 0,2 / 0,185 V/A geeft iets van 1 A gemeten. [edit] wat kort door de bocht, maar toch. Sorry 
De PI-1 heeft een voeding van 5V - 1A, maar het werkelijke verbruik schat ik in op 300mA.
Dus dan klopt het toch niet denk ik?
Ik zou niet te lang nadenken en er even een multimeter tussen hangen. Of een labvoeding met een stroommeter of wat ook.
Bedankt Aart, daar heb je helemaal gelijk in. Ik verbaas mezelf dat ik zo'n ding nog steeds niet in huis heb en zal er vandaag ééntje kopen.
Mocht er nog iemand het schema verder kunnen beoordelen of dit goed is, dan ontvang ik graag nog reacties.
Als je een 5V voeding hebt en een dikke 4.7 Ohm R als belasting zal dat best volstaan voor een sanity check.
Ik maakte trouwens wat missers bij het inschatten zie ik, waarvoor excuses. Richting 500 mA klinkt al beter.
Nogmaals bedankt Aart, het zet me tot nadenken over hoe ik het moet berekenen.
- +
5A------0A-------5A
0------520------1023
Van 0A tot 5A in 1023-520= 503 stapjes. 5A / 503 = 0,001A per stapje.
Actuele positie is 20 stapjes meer dan 520, dus een amperage van: 20 * 0,001A = 200mA.
Zou kunnen kloppen toch?
Gr. Peter
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja. Ik weet niet wat voor 'pi je hebt. De nieuwere zijn zuiniger. Ik heb de oude op iets van 300-400 mA gemeten. De nieuwere willen geloof ik wel onder de 200 kunnen komen als ze niets te doen hebben.
Mag ik een kleine correctie doen ? "De stroomsensor is 5V en geeft als output -5 / +5 V" dit klopt niet, die ACS geeft +2,5V bij 0A. Dus als je gelijkstroom meet gaat de output van +2,5 volt af tot +5V. De mV per A weet ik zo niet, moet ik opzoeken in de datasheet. Denk niet dat hij helemaal naar de +5 gaat.
Datasheet erbij gepakt, hij geeft 185mV per A. en zero ligt op Vcc/2.
Dus -5A = 1,575V out, +5A = 3,425V out.
[Bericht gewijzigd door Rolo op (15%)]
De uitgangsspanning is 2.5A is 0VDC 2.5V bij 0A en bij een voedingsspanning van 5VDC haal je max een uitgansspanning van 3.5VDC bij 5A.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek, die "0VDC" moet "0A" zijn, en door die comma lijkt het alsof dat stuk er maar half bij hoort of een los toevoegsel is.
De uitgangsspanning is "VCC/2 bij 0A". Dus indien je voeding 5V is, komt dat neer op ongeveer 2.5V. De sensitivity is 185mV/A. Dus bij 5A 925mV, afgerond dus een volt meer of minder als de stroom tussen +5A en -5A varieert.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 8 juli 2015 11:16:30 schreef Peter_pdj:
... 20 * 0,001A = 200mA ...
Dàt lijkt me nou niet helemaal correct, ergens staat een komma verkeerd.
Maar even rustig nadenkend: je ADC heeft 1024 stapjes voor 5V, dat is grofweg 5mV per stap.
Rew meldt de gevoeligheid van de stroomsensor als 185mV/A.
185mV bij 5mV per stap is 37 stapjes, dus kom je uit op 27mA per stap.
Dan zijn 20 stappen dus 540mA, geheel binnen de lijn der verwachting...