Hallo,
Zelf ben ik een verzamelaar van meet/veldtelefonie en radio apparatuur uit de tweede wereldoorlog. Nu heb ik de volgende vraag:
In de apparatuur zit vaak wat rubber zoals kleine dempers en pluggen. Maar ik heb ook een telefoon voor de WS19 set gemaakt van rubber. Nu droogt dit rubber langzaam uit en dit wil ik voorkomen. Hoe kan ik dit het beste doen? Welke producten zijn hier het beste voor? Zelf dacht ik aan siliconen spray? Maar zijn er ook dingen die siliconen spray kan beschadigen?
Alvast bedankt.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Klopt, talkpoeder! Zit ook vaak standaard in je fietsband!
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Rubber afdichtingen van autoportieren smeerde men vroeger in met glycerine om ze soepel te houden.
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Ik smeer nog steeds de rubbers van de auto in met glycerine.
Dus het is niet alleen "vroeger"... maar "nog steeds".
TonHek
Al mijn rubber verlengsnoeren en die op kabelhaspels was ik één maal per jaar met een warm sopje en wrijf ze daarna ( na drogen) ruim in met talkpoeder.
Mijn oudste snoer ( zeker 36 jaren oud) ziet er nog perfect uit.
Nb. Ook in militaire dienst ( ik was in die periode toestelcommandant van een radareenheid) werden al onze kabels op genoemde manier behandeld.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 16 juli 2015 14:51:46 schreef evdweele:
Rubber afdichtingen van autoportieren smeerde men vroeger in met glycerine om ze soepel te houden.
Was dat niet gewoon invetten tegen vastvriezen?
Ik heb het niet zo met vloeistoffen en rubbers. Er zijn verschillende soorten die elkaar bijten, soms lost het zelf helemaal op. Maar met pure glycerine heb ik het nog niet geprobeerd moet ik eerlijk zeggen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik altijd siliconenspray om rubberdelen soepel te houden.
Alhoewel je wel rijkelijk laat bent; als het rubber al duidelijk slecht is geworden kun je hooguit verdere aftakeling voorkomen...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
rubber wordt voornamelijk door zon ( uv) invloed rot. als het dus buiten staat gaat het proces veel sneller.
zuurvrije vaseline op de rubbers smeren helpt tegen uitdrogen. bij rotte kabels is het me opgevallen dat de mantel rot kan zijn, maar ook de aders zijn dan rot, terwijl deze minder te lijden hebben. aan de aders kun je weinig doen, maar toch heb je vaker het 1 rot en het ander niet.
prikkabels heb ik ook gezien die rot waren na 35 jaar, echter werd deze 1x per jaar gebruikt in een tent. onderhoud nooit meer als fittingen vervangen.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Talkpoeder zorgt ervoor dat het rubber niet aan elkaar plakt, het voorkomt geen uitdroging (=devulcanisatie?) lijkt me. Persoonlijk zou ik ook voor vaseline gaan. My 2 cents.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Uitdroging en devulcanisatie zijn mijnsinziens niet hetzelfde. Als devulcanisatie een feitelijk bestaand verschijnsel is, dan zou ik die naam reserveren voor Philipssnot.
Bedankt voor de reacties! Het gaat mij erom dat de rubberen onderdelen die hier op zolder soms in de zon (wel achter een raam) liggen. Niet drogen en gaan scheuren.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Zonlicht is funest voor de meeste materialen. De eerste actie zou moeten zijn om dat zonlicht af te schermen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En temperatuur is ook een slijtende factor (versnelt afbraakreacties). Liever bewaren in een koele kelder.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 17 juli 2015 13:40:04 (15%)]
Rubber barst op de lange termijn onder invloed van ozon:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_cracking
Om het rubber te beschermen worden er antiozonants toegevoegd:
https://en.wikipedia.org/wiki/Antiozonant
Dichtsmeren met vet/was helpt dus zeker tegen het (verder) vergaan van rubber.
//Edit
Dat Philipssnot ken ik van het semi vloeibaar worden van zwart schuimrubber ...
@Hieronder,
Klopt ook, dat zwarte schuimrubber zat in een batterijvak van een radio.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 17 juli 2015 15:21:31 (10%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Bewaar ook nooit een doosje elastiekjes in dezelfde la als batterijen.
Wordt ook een kleverige bende. (Zonder zon, en de batterijen lekten niet op de elastiekjes, wel hing in die hele la een lekkende-batterijen lucht, hoewel er slechts een paar alkaline AA's en wat knoopcellen lekten die ik dan bovendien steeds weggedaan heb op het moment dat ik dat doorhad. Hetgeen wel 's even geduurd kan hebben want zoveel alkalines gebruik ik niet.)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik had een deel van mijn buizenverzameling ingepakt in keukenrol en in een golfkartonnen doos. Gevolg "Philipssnot" zoals maartenbakker het noemt. Gek genoeg zijn de lastiekjes van de "Aanbieding" winkel in het originele doosje nog steeds goed...
Misschien een bacterie die ook in karton leeft?
https://en.wikipedia.org/wiki/Microbial_corrosion
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 17 juli 2015 16:10:16 (14%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nou, ik gebruik ik geen jet-fuel voor die buizen, maar je weet natuurlijk nooit wat er in dat keukenpapier zit
Maar ja, een medische achtergrond kán aanleiding geven tot dragerschap van Ps. aeruginosa
Als ik een "woning" mocht kiezen als bacterie, nam ik toch het keukenpapier ...
Dat wat rubber zoveel discussie oplevert
Maar als ik uit het verhaal opmaak: talk poeder tegen het plakken van kabels. Vaseline tegen uitdrogen? En hoe zit dat met siliconen spray? Dit gebruik ik ook weleens en wordt het soepel van. Maar is dit goed/fout?
evdweele
Overleden
Geen vaseline maar glycerine.
Tidak Ada
Nee, hoor echt zuurvrije vaseline ...
Siliconenspray? Ik weet niet wat daar in zit en of rubber dat lekker vindt.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 17 juli 2015 17:29:01 (47%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de welbekende bruine post elastieken kun je ook jaren goed houden, maar een week buiten in de zon en meteen rot.. de zwarte snaren gaan veel langer mee, heb ik er een paar zakken van liggen nog en soms zit er een snaar bij die veel elastischer is geworden. dat is voorbode van die philipsrot. je kunt ze dan als teer uitrekken maar komen niet meer terug in de maat. problemen met de vulkanisering. hoeft niet eens zo te zijn dat recente snaren dat probleem al hebben, het kan na decennia nog komen..
evdweele
Overleden
Nee, hoor echt zuurvrije vaseline ...
Let's agree to disagree
Ik hou het bij glycerine.