Op 26 juli 2015 17:50:04 schreef RAAF12:
[...] Het stereoklankbeeld is volledig in de war als er een luidspreker uit faze is aangesloten. Dat is zelfs door zeer onmuzikale mensen te horen.

Dat is lichtelijk overdreven. Alleen de frequenties beneden de paar honderd Hz worden (plaatselijk) uitgedoofd.

Jij zit toch ook niet met je hoofd tot op de centimeter nauwkeurig op gelijke afstand van de luidsprekers? Want als je dat niet doet klopt de fase immers niet meer?

Freq. : golflengte
15kHz : 2cm
1.5kHz : 20cm
150Hz : 2m

Die verschijnselen waar Joop het over heeft treden natuurlijk ook op als je op verschillenden plaatsen in een zaal zit. Bij luidsprekerweergave wordt het effect van de tegenstrijdige conusbewegingen daarbij opgeteld. Luister maar eens met een hoofdtelefoon, die in tegenfase is bedraad. Weg stereobeeld.
Houdt ook rekening met effecten van de akoestiek van de luisterruimte.
Geluidsweergave is veel ingewikkelder dan je denkt. In ieder geval is het effect van luidsprekers in tegenfase veel groter dan je zult verwachten. Dat geldt zeker voor akoustische muziek en nog meer met orkestmuziek, waar het stereobeeld nog relevanter is dan bij solo.

Inderdaad, zoals de ontwikkeling van de faselineaire luidspreker. Allerlei fabrieksmetingen om oa. te bepalen waar precies de tweeter wordt gemonteerd,niet in hetzelfde vlak als de woofer.
http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=67427 B&W DM6

En dan nog de fasedraaing door de filters; faselineariteit kan hierdoor maar in een beperkt gebied bereikt worden, buiten dat gebied gaat de lineariteit verloren. Het 1-weg systeem is hier superieur, maar heeft weer andere nadelen.
Een ESL 63 is zo gek nog niet ;-)

...totdat de hsp het begeeft ;(

Op 29 juli 2015 10:22:43 schreef Gerard*
Een ESL 63 is zo gek nog niet ;-)

Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334 http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12908 en http://www.luidsprekers.org/Meetservice/#Q
Fase op enige afstand van een mono-luidspreker is natuurlijk onzin, de geluidssnelheid van ca. 300 m/s zorgt voor een vertragingstijd van 6,7 ms op 2m, zodat 150Hz in fase staat en 75Hz uit fase enz.
Voor stereo op gelijke afstand van de boxen moet het uiteraard wel hetzelfde zijn.

Op 29 juli 2015 14:20:50 schreef Tidak Ada:
...totdat de hsp het begeeft ;(

Dan repareer je of laat dat doen? Overigens leuk, dat antennetje. Detecteerde ionisatie en sluit dan de boel kort. Deze heeft ringen die door een delay line worden aangestuurd. Dan komen de diverse frequentiegebiedjes ook faselineair aan bij de oren van de gebruiker.
Ik heb de voorloper gehad, de Quad ESL55 ook een goede luidspreker.

Die eerste faselineaire luidspreker van B&W, de DM6 bijnaam de Kangeroe was ook niet slecht. De opvolger DM7 staat hier. Met dat typische, iets teruggeplaatste bolvormige tweetertje bovenop de kast.
Ik wil niet zeggen dat ik verschil hoor tussen een wel en niet faselineaire luidspreker :-)

RAAF12, Ik was even abuis, ik heb Hier ESL55's staan.

Nieuwe hsp voeding zal niet echt problematisch zijn, maar het in en uit elkaar nemen van de electrostaten wel. Daar is mijn werkplek te krap voor en de huiskamer is verboden gebied.

Weet je wat 'laten repareren' kost? :(

@mtb:
Ik moet in herhaling vervallen:
Die faseverschuiving treedt in de concertzaal ook op.
Maar tegenfase bij luidsprekers in een huiskamer is heus opvallend.
Hoor je dat verschil niet, dan kun je beter een transistorratiotje uit de Veronica tijd kopen...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (32%)]

Wellicht zijn alleen de diodes kapot en is de trafo nog goed. Zit onderop en daar is wel bij te komen!

Weet je wat 'laten repareren' kost? :(

Helaas wel!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (34%)]

Op 29 juli 2015 21:33:19 schreef Tidak Ada:
@mtb:
Ik moet in herhaling vervallen:
Die faseverschuiving treedt in de concertzaal ook op.
Maar tegenfase bij luidsprekers in een huiskamer is heus opvallend.
Hoor je dat verschil niet, dan kun je beter een transistorratiotje uit de Veronica tijd kopen...

Dat bedoel ik juist, ik hoor het verschil wel, maar reageer op een eerdere opmerking dat het voor stereo niet uit zou maken.
Wat ESL's betreft: er staat op internet genoeg hoe je ze moet openmaken/repareren, maar meestal is een membraan gescheurd.
Het lijkt me beter dat je er een nieuw topic voor opent, want dit gaat over aansluiten van luidsprekers en is dat is nu wel duidelijk.