De zekering springt steeds. ik meet aan de primaire van de transfo 10.7Ohm. Ik denk dus dat de transfo de geest heeft gegeven.
welke kan ik er als alternatief in plaatsen?
alvast bedankt voor de hulp
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is pas zeker de trafo, als je dit ook nog hebt met de secundaire draden losgekoppeld. zo niet zit er secundair ergens sluiting in, vaak een brugcel of dikke elco..
10,7ohm hoeft helemaal niet slecht te zijn, je meet tenslotte met DC en de trafo werkt op AC..
het komt echter wel voor dat de trafo ineens overlijd, soms die spanningscarousel achterop welke verkeerd staat of stond. philips heeft erg lang die trafo's gehad met ingebouwde thermische zekering die vervangen kon worden. deze trafo's hebben vaak een primaire wikkeling die uit 2x 110v bestaat en 1x 17v. als de 2 wikkelingen beide 5,3 ohm meten dan is dat niet slecht doorgaans. 1 veel minder als de andere is wel slecht, deze zijn elektrisch gelijk..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Simpelste methode: Secundaire bedrading losnemen en isoleren. Trafo op netspanning aansluiten met losgenomen secundaire en controleren of de zekering er dan niet uitgaat en de trafo na een kwartier nog steeds koud of handwarm is. Als hij wat warmer is maar de zekering heel blijft, eventueel belasten met een paar honderd mA en kijken of hij dan koeler blijft. Meten of er kortsluiting in de gelijkrichter of erachter zit.
Verder kan het handig zijn om een schema te hebben. Zie http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/70…
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]