wat mag het maximale spanningsverschil tussen aarde en nul zijn?

Spannen, in de installatietechniek meggeren genoemd, doe je als de boel is gerepareerd. Vroeger was het allemaal te overzien, met een gelijkspanningsapparaat werden GPLK kabels gespannen. Maar tegenwoordig word er, ook in bestaande trace's XLPE gelegd, en die kabel verdraagt dat niet zo goed. Dan moet je een 0,1Hz generator gebruiken, en die zijn (nog steeds) een stuk groter en zwaarder.

Het branden van een kabelfout is iets wat vroeger wel eens werd gedaan, maar je probeert 't zoveel mogelijk uit te stellen. Ik heb hier al eens eerder iets over verteld, kijk op de websites van VandenTempel en BAUR messtechnik.
Een fout die je met een echometing niet kan zien, (hoogohmige fout) kan je veelal met de secundaire impuls methode zichtbaar maken.

Op 14 augustus 2015 16:02:20 schreef mvdk:... Ik heb hier al eens eerder iets over verteld, kijk op de websites van VandenTempel en BAUR messtechnik.
Een fout die je met een echometing niet kan zien, (hoogohmige fout) kan je veelal met de secundaire impuls methode zichtbaar maken.

Nu kan dat aan mij liggen, maar je klinkt alsof je verstand hebt van die zaken.
Kan je wat merken+type geven van apparatuur die jullie gebruiken, en hier vlot leverbaar zijn?
Onlangs was ik op zoek naar een "gewone" reflectometer, leverbaarheid en prijs vielen goed tegen. (Rsonline, mouser, conrad, amazon, ebay, farnell...)

Spannen doe je niet alleen na een reparatie. Bij hoogspanning (10kV en meer) worden de kabels al in de fabriek gespannen. Ook transformatoren, smoorspoelen en condensatoren voor hoogspanning worden na fabrikage afzonderlijk getest. En na installatie wordt het geheel nog eens gespannen.

Volgende week is onze zomerstop weer voorbij en span ik mijn 50kV installatie om te kijken of alle isolatoren goed schoongemaakt zijn. Daarbij zet ik 36 kV DC richting aarde (50kV / √3). Over het algemeen kan ik op het gehoor inschatten welke isolatoren nog problemen geven en welke niet. Uiteindelijk gebruik ik als minimale vereiste het aantal kV's (lijnspanning) als MΩ. Meestal zit ik daar een factor 1,5 boven, dus rond de 75 MΩ naar aarde. Daarbij meet ik wel met smoorspoel en trafo bijgeschakeld.

Ons spanapparaat is een BAUR, type weet ik niet (edit, ik zie hem in de link van mvdk staan, we hebben een BAUR PGK 50). Daarnaast hebben we hier nog een Sverker 760 voor het doorstromen van de beveiligingen.

Bij ons bedrijf hebben we (destijds) jaren zitten tobben met verouderde apparatuur, opgesteld in een Citroen HY. Onze toenmalige teamleider heeft toen op zeker moment een verlanglijstje gemaakt voor een nieuwe meetwagen, en tot ons aller verbazing werd het geld toegewezen.
Een aantal leveranciers werd benaderd, en uiteindelijk werd het vandentempel. Beslist niet de goedkoopste, maar ze geven ook trainingen. Ik ben niet betrokken bij dat bedrijf, maar ben nog steeds onder de indruk van onze instructiedagen, die we kregen in Melle bij Gent.
http://www.vandentempel.nl/nl/
http://www.baur.at/produkte

@KlaasZ: ja sorry, niet volledig geweest. Bij inbedrijfstellen van een nieuwe installatie word die natuurlijk ook gedaan. Maar er word niet wekelijks een groot schakelhuis in bedrijf genomen. Als er ergens een huisje word neergezet met een magnefix installatie, word die bij het spannen van de kabels die er aan weerszijden op zijn aangesloten, ook meegespannen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (23%)]